Ładowanie...

Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa

Testy zderzeniowe

Umożliwiają dokonanie weryfikacji wytrzymałości konstrukcji bądź ich elementów w wyniku zderzenia z różnorodnymi obiektami.

Testy zderzeniowe – możliwości badawcze

Posiadamy w swojej ofercie dwa działa pneumatyczne, wykorzystywane do badań udarnościowych. Działo pneumatyczne służy do badania wytrzymałości elementów konstrukcyjnych w testach zderzeniowych z obiektami przemieszczającymi się względem nich z dużymi prędkościami. Działa umożliwiają miotanie obiektów, najczęściej pocisków żelowych imitujących ptaki, przy wykorzystaniu energii sprężonego powietrza zgromadzonego w zbiornikach ciśnieniowych. 

Podstawowymi typami badanych obiektów są próbki materiałowe oraz konstrukcje lotnicze lub ich fragmenty np. panele podłogowe, wloty silnika.

Testy zderzeniowe – zakres usług

  • testy weryfikujące wytrzymałość konstrukcji;
  • badania odporności szyb na przebicie;
  • testy kolejowych szyb czołowych zgodnie z:
    • kartą UIC-651,
    • normą PN-EN 15152-2019;
  • pomiar prędkości miotanych pocisków za pomocą bramki optycznej lub szybkiej kamery (dokładność ± 3%);
  • pomiary tensometryczne z częstotliwością 200 kHz/16 kanałów w układzie ćwierć, pół lub pełnego mostka;
  • pomiary tensometryczne (układ ćwierć, pół lub pełnego mostka) oraz innych wielkości fizycznych np. siły, ciśnienia, przyspieszenia – do 64 kanałów
    z częstotliwością próbkowania do 200 kHz;
  • przygotowanie pocisków żelatynowych (i nie tylko) o masie: 
    • 1 kg, 
    • 1,81 kg, 
    • 3,63 kg według normy ASTM F330;
  • przygotowanie sabotów;
  • badania nieniszczące;
  • MES testów zderzeniowych;
  • możliwość użycia dodatkowych szybkich kamer.

Testy zderzeniowe – wyposażenie

  • działko pneumatyczne 200 mm do badań Crash służące do badań obiektów
    w warunkach tzw. Crashu, czyli badań udarowych przy wysokich prędkościach zderzenia:
  • prędkość wylotowa: do 200 m/s (dla 0,3 kg masy obiektu);
  • maksymalna średnica badanego obiektu: 200 mm;
  • maksymalna masa pocisku – 5 kg;
  • rodzaj pocisku: 
  • żelowy, 
  • drewniany, 
  • kamienny, 
  • stalowy;
  • zdalne wyzwalanie strzału;
  • kompaktowa konstrukcja umożliwiająca pracę poza laboratorium;
  • system zbierania i pomiaru danych;
  • szybka kamera Phantom VEO 410L z funkcją śledzenia (oprogramowanie TEMA Motion).
  • działo pneumatyczne DPZ-250: 
  • maksymalne ciśnienie robocze: 15 bar,
  • średnica wewnętrzna lufy (kaliber): 250 mm,
  • długość lufy: 8 m,
  • maksymalna prędkość miotanego pocisku: 310 m/s (masa pocisku 1 kg),
  • maksymalna masa miotanego pocisku: 15 kg (prędkość 230 m/s).
  • mobilne działo pneumatyczne:
  • kaliber lufy: 125 mm;
  • maksymalna średnica pocisku podkalibrowego: 105 mm;
  • maksymalna prędkość pocisku: ok. 400 km/h;
  • dokładność pomiaru prędkości pocisku: ok. ±0,5 %;
  • dokładność prędkości pocisku: ok. ±0,5 %;
  • zakres regulacji wysokości osi lufy od podłoża: 1,5-2,2 m;
  • stosowane obecnie standardowe pociski: 1 kg i 20 g.

Stanowisko wykorzystywane jest do realizacji prób certyfikacyjnych pojazdów szynowych w aspekcie odporności szyb na przebicie zgodnie z wymaganiami Karty UIC 651. Odbiorcami prac są producenci pojazdów szynowych oraz producenci szyb.

Przejdź do treści