Ładowanie...

Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa

Badania wytrzymałościowe

Badania statyczne i quasistatyczne

Badania dynamiczne

Badania zmęczeniowe

Pomiary tensometryczne

Testy zderzeniowe

Realizujemy kompleksowe badania wytrzymałościowe, statyczne i dynamiczne, w tym:

  • badania zmęczeniowe, 
  • badania kompletnych konstrukcji lub ich elementów; 
  • próby funkcjonalne konstrukcji nieobciążonych i pod obciążeniem, 
  • badania z pomiarem sił i odkształceń 
  • badania sztywności konstrukcji. 

Oferujemy statyczne i quasi-statyczne próby wałów silników lotniczych oraz innych obiektów osiowosymetrycznych (jednoczesne rozciąganie i skręcanie), także w podwyższonej temperaturze. 

Wykonujemy badania struktur kompozytowych. Usługi badawcze realizujemy również według programu dostarczonego przez Klienta.

Modułowość wykorzystywanych systemów badawczych oraz możliwości konstruowania
i budowy stanowisk testowych dostosowanych do specyfiki badanych obiektów, pozwalają na realizację szerokiej gamy różnorodnych prób wytrzymałościowych (także
w podwyższonych temperaturach), w tym między innymi złożonych prób dużych struktur mechanicznych dla przemysłu lotniczego, maszynowego, samochodowego czy maszyn budowlanych.

Badania wytrzymałościowe – certyfikaty

Posiadamy akredytację Polskiego Centrum Akredytacji  AB 792, otrzymaną jako potwierdzenie zgodności prowadzonych prac z wymaganiami normy PN-EN ISO/IEC 17025 Akredytacja AB 792 – PN-EN ISO/IEC 17025:2018. 

Uzyskaliśmy certyfikaty testów mechanicznych i badań komponentów Pratt & Whitney
w zakresie statycznych i quasi statycznych prób wałów – rozciągania i ściskania oraz wysokocyklicznych i niskocyklicznych badań zmęczeniowych.

Podstawowe wyposażenie badawcze:

  • hala badawcza z podłogą siłową (40 m x 10/8 m). Odizolowana i wyciszona stacja pomp oleju o wydajności 600l/min przy ciśnieniu roboczym 210 bar;
  • cztery ramy wytrzymałościowe do 1-osiowych wytrzymałościowych prób komponentów;
  • maszyna wytrzymałościowa Schenck-Pegasus do zmęczeniowych badań wałów silników  lotniczych oraz elementów osiowosymetrycznych;
  • sterowniki:
  • 8-kanałowy MTS FlexTest 60,
  • 2-kanałowy MTS FlexTest 40,
  • 1-kanałowe MTS FlexTest & MTS 407 controllers;
  • jednostronne-dwukierunkowego działania liniowe hydrauliczne siłowniki
    z wbudowanymi przetwornikami przemieszczenia. Zakres sił od 10 kN do 200 kN, przemieszczenia do 500 mm;
  • elektromechaniczne przetworniki siły wyposażone w przedwzmacniacze o zakresie pracy 2 kN do 450 kN;
  • pomiary tensometryczne:
  • przygotowanie tensometrycznych punktów pomiarowych w różnych konfiguracjach, włączając instalację standardowych tensometrów foliowych
    w tym klejenie i lutowanie;
  • realizacja pomiaru – zapis danych;
  • analiza zebranych danych, raport;
  • liniowe przetworniki przemieszczenia bazujące na indukcyjnym układzie różnicowym półmostka wraz z przedwzmacniaczami. Część przetworników LVDT, wbudowana
    w posiadane siłowniki, stanowi ich integralną część. Zakres pomiarowy: od 0,1 mm do 1000 mm;
  • elektrooporowe piece grzewcze oraz komory klimatyczne ze sterownikami do wykonywania badań komponentów w podwyższonej lub obniżonej (ciekły azot) temperaturze;
  • data acquisition systems:
  • UNILOG 2500 firmy PEEKEL: wszechstronny system dzięki możliwości odczytywania analogowych sygnałów z tensometrów w konfiguracjach: 1/4, ½ i 1/1 mostka), odczytywaniu sygnału DC o niskim napięciu oraz 18-bitowemu przetwornikowi A/D – 150 kanałów;
  • Micro-Measurements System 5000, 100 kanałów;
  • LMS SCADAS (2×64 kanały, 1×128 kanałów; do 200 kHz).

Podstawowe techniki pomiarowe, takie jak pomiar sił, tensometria oraz pomiar przemieszczeń, umożliwiają ilościowe określanie skutków działania obciążeń przykładanych do badanych obiektów. Wszystkie pomiary wykonywane w trakcie procesu badawczego odnosimy do krajowego systemu wzorców oraz wyznaczamy ich niepewność.

Skip to content