Zmodernizowany w 2015 roku tunel aerodynamiczny małych prędkości T-3 jest tunelem o obiegu zamkniętym, ciągłego działania, z otwartą przestrzenią pomiarową o średnicy 5 metrów i długości 6,5 metra. Wymiary, moc silnika (5,6 MW) oraz prędkość przepływu powietrza (100 m/s) pozwalają zaliczyć tunel T-3 do światowej czołówki tuneli aerodynamicznych małych prędkości.
Tunel wyposażony jest w innowacyjną instalację przepływu wtórnego o średnicach IPW400, IPW150, IPW80, IPW50, umożliwiającą uzyskanie dodatkowego przepływu powietrza o maksymalnym wydatku masowym odpowiednio 45 kg/s, 6kg/s, 2 kg/s, 1kg/s; oraz Instalację Przepływów Podciśnieniowych IPP.
Instalacje IPW80 oraz IPW50 pozwalają również na podwyższenie temperatury czynnika roboczego do 270°C. Unikatowy układ umożliwia prowadzenie testów przepływów wewnętrznych elementów silników lotniczych lub ich modeli w warunkach symulowanego startu i lądowania z uwzględnieniem podwyższonej temperatury gazów wylotowych.
Parametr | Wartość |
Wymiary przestrzeni pomiarowej – średnica | 5 m |
Wymiary przestrzeni pomiarowej – długość | 6,5 m |
Czynnik roboczy | powietrze |
Maksymalna prędkość czynnika roboczego | 100 m/s |
Maksymalny wydatek przepływu wtórnego IPW400 | 45 kg/s |
Maksymalny wydatek przepływu wtórnego IPW150 | 6 kg/s |
Maksymalny wydatek przepływu wtórnego IPW80 | 2 kg/s |
Maksymalny wydatek przepływu wtórnego IPW50 | 1 kg/s |
Maksymalna temperatura czynnika roboczego z IPW80, IPW50 | regulowana do 270°C |
Maksymalny wydatek przepływu podciśnieniowego IPP | do 3 kg/s |
Oferujemy możliwość badania następujących obiektów: