- O projekcie DART
- IAP Feasibility Study – warsztaty
- Ankieta projektu DART [pobierz]
Projekt Direct AiR Transport (DART) jest studium wykonalności wdrożenia systemu transportu małymi, 4-19 miejscowymi, samolotami.
Zakres projektu obejmuje zagadnienia prawne, wykorzystanie procedur podejściowych GNSS na lotniskach aeroklubowych, zdalnych lotniskowych służb informacji powietrznej, a także analizę rynku i biznesplan.
W projekcie DART zakłada się wykorzystanie samolotów, pilotów i lotnisk aeroklubowych, co pozwoli na zmniejszenie bariery wejścia związanego z inwestycjami przy wdrożeniu systemu.
Instytut Lotnictwa koordynował trzy poprzednie projekty obejmujące tematykę STMS: EPATS, STMS i SAT-rdmp. Wykonane prace wskazywały na istnienie potencjalnego zapotrzebowania na transport małymi samolotami. Rezultaty prac są dostępne na stronach projektów: epats.eu oraz epats.eu/SATRdmp.
W systemie transportu małymi samolotami (STMS) planuje się wykorzystanie samolotów 4-19 miejscowych, tłokowych turbośmigłowych lub odrzutowych do przewozów na większą skalę niż obecne przewozy air-taxi. Główną grupą docelową są klienci biznesowi, dla których skrócenie czasu podróży przynosi wymierne korzyści, uzasadniające wyższą ceną biletu. Korzyści wynikają z unikania kosztów noclegu i bezproduktywnego tracenia czasu. Zakładana odległość podróży wynosi 300 do 1000 km.
Potencjalnymi korzyściami wykorzystania małych samolotów są:
- Skrócenie czasu delegacji,
- Efektywniejsze wykorzystanie czasu,
- Obniżenie części kosztów (nocleg, diety),
- Większa sieć lotnisk (ponad 50, zamiast obecnych 15).
Możliwości obniżenia kosztu przelotów przy zwiększonej skali operacji polegają na:
- Zmniejszeniu liczby pustych przelotów do miejsca odebrania klienta i z punktu docelowego klienta.
- Zwiększeniu liczby pasażerów w samolocie i podział kosztów przelotu na kilku klientów (w air-taxi 1 klient wynajmuje samolot).
- Zwiększeniu rocznego nalotu i w konsekwencji zmniejszenie udziału kosztów stałych i kosztu godziny lotu.
Projekt DART w mediach: Wyborcza.pl, TVNBiŚ, dlapilota.pl, Onet.pl
W Instytucie Lotnictwa projektem zajmuje się Zakład Systemów Transportu (Centrum Nowych Technologii).
Projekt jest współfinansowany przez Europejską Agencję Kosmiczną (ESA). Koordynatorem projektu jest firma ITTI, partnerami, obok Instytutu Lotnictwa są MLabs oraz Aeroklub Polski. Zakończenie projektu planowane jest na 18 marca 2017 roku.
Strona projektu: www.dart-project.pl
Kierownik projektu: dr inż. Wojciech Miksa
tel.: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 713
e-mail: wojciech.miksa[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
W połowie września 2016 roku, planowane są warsztaty projektu DART, których celem będzie przedyskutowanie koncepcji transportu małymi samolotami z jego potencjalnymi użytkownikami.
W związku z tym zwracamy się z prośbą do wszystkich zainteresowanych o wypełnienie ankiety, która pozwoliłaby nam ocenić zasadność koncepcji systemu.
Ankiety prosimy przesyłać na adres e-mail: wojciech.miksa@ilot.edu.pl do 10 IX 2016 roku.