28 czerwca 2019 roku zostały zakończone testy wytrzymałościowe kompozytowego demonstratora kesonu skrzydła samolotu ILX-34. Projekt realizowany był w Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytucie Lotnictwa przez Centrum Technologii Kompozytowych przy współpracy z Centrum Nowych Technologii oraz Centrum Badań Materiałów i Konstrukcji.
Celem projektu było opracowanie technologii wytwarzania oraz metodyki projektowania kompozytowego skrzydła samolotu ILX-34.
Do wytworzenia struktury kesonu użyto technologii zrobotyzowanego systemu układania taśm kompozytowych, technologii termoformowania kompozytów termoplastycznych oraz technologii ręcznego układania preimpregnatów utwardzanych bezautoklawowo.
Program testów zawierał pełne próby zmęczeniowe z uwzględnieniem wad produkcyjnych, uszkodzeń mechanicznych kategorii 1 i 2, a także naprawę.
Podczas prób zmęczeniowych nie zauważono żadnych zmian w strukturze kesonu, próby udowodniły wymagany resurs równy 6000 godzin lotu.
Poniżej film dokumentujący prace projektowe: