Ładowanie...

Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa

Silniki elektryczne

Hamownia silnikowa umożliwia dokonanie precyzyjnych pomiarów obrotów i momentu przy dowolnym obciążeniu silnika, stanowiąc jedyne urządzenie bezpośrednio mierzące parametry silnika, w tym rzeczywisty moment obrotowy silnika w funkcji obrotów.

Możliwości badawcze

Parametry mechaniczne silników elektrycznych, które możemy testować:

  • momentomierz nr 1: 
    • maksymalny moment 100 Nm, 
    • maksymalna prędkość obrotowa 12 000 rpm, 
    • maksymalna moc mechaniczna 125,67 kW;
  • momentomierz nr 2:
    • maksymalna moment 500 Nm, 
    • maksymalna prędkość obrotowa 7 000 rpm, 
    • maksymalna moc mechaniczna 366,5 kW;
  • w przyszłości momentomierz: 
    • maksymalna 1000 Nm, 
    • maksymalna prędkość obrotowa 7 000 rpm, 
    • maksymalna moc mechaniczna 650 kW;
  • przybliżone maksymalne gabaryty silnika: 
    • walec o długości 52 cm i średnicy 32 cm (istnieje możliwość modyfikacji mocowania silników i ramy pod większe silniki).

Badania silników elektrycznych – parametry

Parametry elektryczne silników elektrycznych, które możemy obsłużyć naszymi falownikami:

  • falownik nr 1: 
    • prąd znamionowy 200 A, 
    • prąd szczytowy 400 A (60 sek.), 
    • maksymalne napięcie zasilania 700 V DC;
  • falownik nr 2: 
    • prąd znamionowy 700 A, 
    • prąd szczytowy 800 A (60 sek.), 
    • maksymalne napięcie zasilania 450 V DC.

Badania silników elektrycznych – stanowisko badawcze

Stanowisko wyposażone w symulator baterii o następujących głównych parametrach:

  • zasilanie symulatora 3×400 V AC, 
  • moc ciągła 80 kW, 
  • moc chwilowa 120 kW (60 sek.), 
  • napięcie wyjściowe regulowane 24-800 V DC, 
  • prąd znamionowy +/- (dwukierunkowy) 267 A, 
  • prąd szczytowy +/- (dwukierunkowy) 400 A, 
  • możliwość szybkiego prototypowania wymaganej pojemności magazynu energii
    i prowadzenia długotrwałych prób z napięciem DC.

Chłodzenie cieczą silników/falowników:

  • chłodnica wody nr 1 – maksymalna pojemność cieplna 5 kW;
  • chłodnica wody nr 2 – maksymalna pojemność cieplna 10 kW.

Badania silników elektrycznych – możliwość prowadzenia prób z falownikami klienta

  • moc elektryczna pojedynczego falownika zasilanego bezpośrednio z szyny DC przy konfiguracji silnik elektryczny + generator jako obciążenie nie może przekraczać 380 kW;
  • moc elektryczna pojedynczego falownika zasilanego bezpośrednio z sieci 3×400 V AC przy konfiguracji silnik elektryczny + generator jako obciążenie nie może przekraczać 650 kW.
Skip to content