Ładowanie...

Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa

Badania właściwości aeroelastycznych statków powietrznych

Przedmiotem badań aeroelastyczności są zjawiska wynikające z wzajemnego oddziaływania gazów i opływanych przez te gazy, bądź też poruszających się w nich, odkształcalnych ciał sprężystych. Przykład stanowią zjawiska występujące podczas lotu statków powietrznych, takie jak powstawanie samowzbudnych drgań skrzydeł i usterzeń, drgania łopat wirników czy drgania łopatek turbiny silnika.

Badania właściwości aeroelastycznych – możliwości badawcze

Posiadamy ponad 40-letnie doświadczenie w zakresie badań rezonansowych statków powietrznych, mając na koncie przebadanych kilkadziesiąt typów samolotów, szybowców oraz śmigłowców, a także ich podzespołów wytwarzanych przez krajowy i zagraniczny przemysł lotniczy. 

Przeprowadzamy analizy dynamiczne i aeroelastyczne, w tym analizy flatteru zgodnie z wymaganiami przepisów lotniczych. Danymi do analiz są wyniki badań rezonansowych lub wyniki obliczeń uzyskanych przy użyciu metody elementów skończonych (MES). Wyniki prób i analiz realizowanych w Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytucie Lotnictwa uznawane są zarówno przez polskie, jak i zagraniczne organy nadzoru lotniczego.

Właściwości aeroelastycznych statków powietrznych – zakres badań

  • próby rezonansowe statków powietrznych,
  • wyznaczanie prędkości i postaci flatteru na podstawie wyników prób rezonansowych,
  • obliczenia drgań własnych i flatteru przy użyciu metody elementów skończonych (MES),
  • przygotowanie programu prób flatterowych w locie,
  • wsparcie prób flatterowych w locie,
  • wsparcie certyfikacji samolotów nowych lub modyfikowanych.

Właściwości aeroelastycznych statków powietrznych – wykorzystywane oprogramowanie

  • MSC.Nastran,
  • JG2 (lPPT PAN),
  • ZAERO (ZONA Technologies Inc.),
  • SAF (Subsonic Aerodynamic Flutter),
  • MSC.Patran, Siemens FEMAP.
Skip to content