Opracowanie technologii powłok z pamięcią temperatury dla konstrukcji kosmicznych to zadanie, które stoi przed naukowcami Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa oraz Instytutu Technologii Materiałów Elektronicznych, a także Instytutu Fizyki PAN. Na stworzenie technologii, konsorcjum pozyskało ponad 1,5 mln złotych w ramach programu NCBiR Szybka ścieżka „Technologie kosmiczne”.

Siła konsorcjów – moc specjalistów

Liderem projektu „Powłoki z pamięcią temperatury dla badań i rozwoju technologii kosmicznych” jest Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa. Badania rozwojowe oraz przemysłowe realizowane w Ł-ILOT obejmować będą badania powłok z pamięcią temperatury w warunkach obciążenia termicznego i przepływowego, jak również demonstrację działania prototypowego systemu pomiarowego w warunkach pracy silnika rakietowego. Rezultatem projektu ma być usługa pomiaru maksymalnych temperatur konstrukcji w zakresie 700-1600°C.

„Utworzenie Sieci Badawczej Łukasiewicz, łączącej potencjał 36 polskich instytutów badawczych dało nowe możliwości w kwestii formowania konsorcjów pod konkretne zapotrzebowanie i pozwoliło na szybkie odpowiadanie na narodowe potrzeby technologiczne” – mówił na spotkaniu w ministerstwie Sylwester Wyka, zastępca dyrektora Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa.

Naukowcy z Łukasiewicz-ITME będą pracować nad wytworzeniem sensorów oraz zbadają mikrostrukturalne i optyczne właściwości powłok sensorycznych.

„Łukasiewicz – ITME zatrudnia specjalistów inżynierii powierzchni oraz fizyki ciała stałego, posiadających kompetencje do opracowania takiej technologii oraz dysponuje laboratoriami analityczno-pomiarowymi wyposażonymi w najwyższej klasy aparaturę” – podkreśla dr inż. Karol Zielonka, dyrektor Łukasiewicz – Instytutu Technologii Materiałów Elektronicznych.

Instytut Fizyki PAN będzie natomiast zajmować się opracowaniem i wytworzeniem sensorów do powłok malarskich o zwiększonej czułości temperaturowej.

Perspektywy rozwoju

Obecnie na rynku międzynarodowych usług badawczych brakuje usługi tego typu dostosowanej do specyfiki badań i rozwoju sektora kosmicznego.

Identyfikacja miejsca występowania maksymalnej temperatury jest istotna z punktu widzenia wytrzymałości termicznej i informacji o możliwych naprężeniach termicznych w nowo projektowanych konstrukcjach.

Usługa skierowana będzie do producentów systemów wynoszenia oraz układów napędów satelitarnych.

Podziel się wpisem