Jakie zagrożenia cybernetyczne stanowią realne ryzyko dla sektora dronowego? Czy Twoja firma jest gotowa na nowe regulacje unijne w zakresie cyberbezpieczeństwa? Co oznacza dla Ciebie Dyrektywa NIS2 i jak wpłynie na Twoje usługi? Czy możesz pozwolić sobie na ignorowanie ryzyk związanych z cyberatakami na Twoje systemy? Na te pytania odpowiedzą eksperci Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa, Ministerstwa Cyfryzacji, Polskiego, Fundacji Instytut Mikromakro oraz Polskiego Towarzystwa Informatycznego podczas seminarium online, które odbędzie się 20 marca 2025 o godz. 14:00.

Spotkanie poprowadzą Elżbieta Mrozek (Łukasiewicz – ILOT) i Sławomir Kosieliński (Mikromakro). Gośćmi będą:

  • Krzysztof Komorowski, przewodniczący Rady Fundacji Instytut Mikromakro, Polskie Towarzystwo Informatyczne,
  • Marcin Wysocki, zastępca dyrektora Departamentu Cyberbezpieczeństwa, Ministerstwo Cyfryzacji,
  • Krzysztof Michalski, radca Departamentu Cyberbezpieczeństwa, Ministerstwo Cyfryzacji.

Aby uczestniczyć w seminarium online należy zarejestrować się przez formularz. Wydarzenie jest bezpłatne.

Dyrektywa NIS2 – co musisz wiedzieć?

Od jesieni 2024 roku obowiązuje Dyrektywa UE NIS2 ((Network and Information Systems Directive 2) ale czy wiesz, jakie konsekwencje niesie jej wdrożenie dla Twojej działalności? Jakie wymogi w zakresie cyberbezpieczeństwa musi spełniać Twoja firma, jeśli chce obsługiwać kluczowe sektory, takie jak energetyka, transport, bankowość czy administracja publiczna? Czy Twój sprzęt i usługi dronowe przejdą certyfikację nie tylko pod względem lotniczym, ale także cyberbezpieczeństwa?

Jeśli chcesz świadczyć usługi dronowe na rzecz energetyki, zdrowia, transportu, bankowości i finansów, administracji publicznej, wodociągów, etc. to musisz zadbać o wdrożenie systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji. Cyberbezpieczeństwo dronów i ochrona danych to Twój obowiązek. Inaczej możesz stracić zlecenia.

Innym przykładem jest spółka energetyczna czy instytut naukowy, który chciałby korzystać z zewnętrznych usług dronowych, szerzej cyfrowych. Instytucja ta powinna dobrać odpowiednie i proporcjonalne środki wynikające z przeprowadzonej analizy ryzyka. W ramach swoich struktur musi wdrożyć System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji (SZBI), który podda analizie cały łańcuch dostaw. Idealnie, jeśli sprzęt i usługa przejdą certyfikację nie tylko pod względem lotniczym, ale też cyberbezpieczeństwa.

Kto odpowiada za cyberbezpieczeństwo?

Za wdrożenie systemu egzekwowanie realizacji zadań wynikających z ustanowionego w organizacji SZBI (implementację NIS2) odpowiada Kierownik danej organizacji, czyli np. prezes spółki ciepłowniczej czy też prezydent miasta. Jeśli tego nie zrobi, to grożą mu kary bezpośrednie: do sześciokrotności średniego wynagrodzenia miesięcznego (obliczane jak w przypadku ekwiwalentu za urlop) oraz administracyjne, czyli czasowy zakaz pełnienia funkcji kierowniczych w podmiocie. Czy można sobie pozwolić na ignorowanie cyberzagrożeń? Ten problem szczególnie tyczy się to firm dronowych, które współpracują z operatorami infrastruktury krytycznej.

Drony jako latające systemy IT – dlaczego to ważne?

W branży bezzałogowych statków powietrznych, pojawia się coraz więcej głosów, że nowe Prawo Lotnicze narzuca zbyt duże kary na użytkowników dronów. Co ciekawe w nowej legislacji została pominięta całkowicie cyfrowa natura dronów. A przecież drony stają się coraz bardziej latającymi robotami, sterowanymi algorytmami, podatnymi na cyberzagrożenia. Dlatego jeśli świadczysz usługi dronowe lub produkujesz sprzęt na potrzeby operatorów infrastruktury krytycznej czy też dla administracji publicznej, to cyberbezpieczeństwo staje się Twoim zadaniem nr 1. Dlatego na seminarium online zastanowimy się nad tym, jakie działania należy podjąć, aby prawo lepiej odpowiadało na wyzwania związane z bezpieczeństwem dronów w przestrzeni cyfrowej.

Zarejestruj się i dowiedz się, jak zabezpieczyć swoje drony!

_

Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa należy do najnowocześniejszych placówek badawczych w Europie, o tradycjach sięgających 1926 roku. Instytut ściśle współpracuje ze światowymi potentatami przemysłu lotniczego, takimi jak: Boeing, GE, Airbus czy Pratt&Whitney, oraz instytucjami z branży kosmicznej, w tym z Europejską Agencją Kosmiczną. Strategicznymi obszarami badawczymi Instytutu są technologie lotnicze, kosmiczne oraz bezzałogowe. Prowadzone są tutaj także badania i usługi dla przemysłu krajowego i zagranicznego w zakresie technologii materiałowych, kompozytowych, przyrostowych, teledetekcyjnych, energetycznych oraz wydobywczych. Więcej: ilot.lukasiewicz.gov.pl

Sieć Badawcza Łukasiewicz dostarcza atrakcyjne, kompletne i konkurencyjne rozwiązania technologiczne. Oferuje biznesowi unikalny system „rzucania Wyzwań”, dzięki któremu grupa 4 500 naukowców przyjmuje wyzwanie biznesowe i proponuje przedsiębiorcy opracowanie skutecznego rozwiązania wdrożeniowego. Angażuje przy tym najwyższe w Polsce kompetencje naukowców i unikalną w skali kraju aparaturę naukową. Co najważniejsze – przedsiębiorca nie ponosi kosztów związanych z przygotowaniem koncepcji prac badawczych. Łukasiewicz w dogodny sposób wychodzi naprzeciw oczekiwaniom biznesu. Przedsiębiorca może zdecydować się na kontakt nie tylko przez formularz na stronie https://lukasiewicz.gov.pl/biznes/ ale także w ponad 50 lokalizacjach: Instytutach Łukasiewicza i ich oddziałach w całej Polsce. Wszędzie otrzyma ten sam, wysokiej jakości, produkt lub usługę. Potencjał Łukasiewicza skupia się wokół takich obszarów badawczych jak: Zdrowie, Inteligentna i czysta mobilność, Transformacja cyfrowa oraz Zielona, niskoemisyjna gospodarka.

Podziel się wpisem