Ładowanie...

Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa

Walidacja i próbki odniesienia

Walidacja i próbki odniesienia – możliwości badawcze:

  • maszyna do rozciągania przeznaczona do pomiarów walidacyjnych dyfrakcyjnego pomiaru naprężeń;
  • certyfikowane próbki odprężone (Fe-Aust, Al, Ti, Mg, Inconel 718, Cu, Fe-Ferr, Ni);
  • certyfikowana próbka o znanym poziomie naprężeń;
  • standardowe próbki odniesienia (certyfikowane przez National Institute of Standards and Technology, NIST);
  • proszek heksaborku lantanu 660c (wzorzec położenia oraz kształtu linii dyfrakcyjnej);
  • proszek krzemowy 640e (wzorzec położenia oraz kształtu linii dyfrakcyjnej);
  • płytka z korundu 1976b (wzorzec położenia oraz intensywności linii dyfrakcyjnej).

Przykładowe przeprowadzone eksperymenty:

  • pomiar gradientu naprężeń wokół nitów w blachach wykonanych ze stopu aluminium (w ramach projektu dot. poprawy trwałości zmęczeniowej połączeń nitowych);
  • pomiary naprężeń resztkowych na dnie gwintu śruby wykonanej ze stopu tytanu;
  • pomiar naprężeń resztkowych na próbkach wykonanych z Inconelu 718/stali, dedykowanych do badań zmęczeniowych;
  • pomiar naprężeń resztkowych na dnie wrębu w kole zębatym wykonanym
    z niskowęglowej stali AMS 6265;
  • badanie wpływu oznakowań wykonanych za pomocą lasera i wibropenu na poziom naprężeń w próbkach wykonanych ze stopu niklu;
  • pomiar naprężeń resztkowych na próbkach przeznaczonych do badania zjawiska zniszczenia erozyjnego dla stali nierdzewnej 17-4PH;
  • pomiar naprężeń resztkowych na kole wykonanym ze stali 13-8PH;
  • analiza fazowa oraz pomiar tekstury dla cienkich warstw wykonanych z kompozytu Ni/SiC;
  • analiza fazowa oraz pomiar naprężeń na próbkach drukowanych wykonanych
    z Inconelu 718 stopów CoCr oraz SS316L;
  • pomiar rozkładu naprężeń dla elementu „heat shield” wykonanego ze stopu niklu.
  • pomiar składu fazowego dla osadu z silnika lotniczego;
  • pomiar naprężeń w głąb dla zamków łopatek silnika lotniczego wykonanych ze stopu Inconel 718;
  • pomiar naprężeń w pobliżu pęknięć dla łopatek silnika lotniczego wykonanych ze stopu  tytanu;
  • pomiar naprężeń na powierzchni zaworów wykonanych ze stali po napawaniu i azotowaniu wraz z uprzednią analizą fazową;
  • pomiar naprężeń wokół połączeń wykonanych metodą RFSSW dla blach ze stopu aluminium 7075.
Skip to content