Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa wraz z Fundacją „Instytut Mikromakro” tworzą pierwsze w Polsce foresighty rynku bezzałogowych statków powietrznych (BSP). Zapraszamy do udziału w seminariach online, które będą obejmować dyskusje ekspertów oraz przedstawicieli branży. Celem jest wypracowanie scenariuszy rozwoju tego sektora.

Jeśli jesteś operatorem drona lub/i reprezentujesz którąś z powyższych branż, to spotkania są skierowane właśnie do Ciebie. Weź udział w bezpłatnych seminariach online – zarejestruj się już teraz!

Dlaczego warto wziąć udział w seminariach online?

Foresighty pozwolą określić na jakim etapie rozwoju znajduj się polski rynek dronowy, w tym z jakimi wyzwaniami się mierzy. To również szansa na poznanie potrzeb przedstawicieli różnych branż, w których zastosowane nowych technologii oraz BSP  jest impulsem do dalszego rozwoju.  W tym celu wyodrębniliśmy cztery podsektory związane z zastosowaniem dronów:

  1. Logistyka i transport.
  2. Monitoring i inspekcja.
  3. Rolnictwo precyzyjne i ochrona środowiska.
  4. Służby ratunkowe i porządkowe (Search and Rescue – SAR).

Zarejestruj się już dziś!

Archiwalne

LOGISTYKA,
TRANSPORT

29 LUTEGO 2024
GODZ. 14:00
MONITORING, INSPEKCJA, OCHRONA

12 MARCA 2024
GODZ. 14:00-16:00
EKOLOGIA I ROLNICTWO PRECYZYJNE

21 MARCA 2024
 
SŁUŻBY RATUNKOWE I PORZĄDKOWE (SAR)

16 KWIETNIA 2024
 

Seminaria są bezpłatne. Wymagana wcześniejsza rejestracja online.

Wyniki prac nad foresightem rynku dronowego zostaną zaprezentowane podczas konferencji „Droniada Future Forum by Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa”, która odbędzie się 24 maja 2024 roku w siedzibie Instytutu w Warszawie. Scenariusze staną się także częścią składową debaty o transporcie autonomicznym – zrobotyzowana mobilność, która jest hasłem przewodnim Droniady 2024, która odbędzie się w dniach 4-9 czerwca 2024.

Czym jest foresight?

Foresight jest prognozą, określającą wizję przyszłości. Przyjmuje się, że scenariuszy rozwoju danego zjawiska może być kilka. Realizacja któregoś z nich, zależna jest od konkretnych działań. Wybraliśmy metodę foresight, ponieważ nie tylko pokazuje co może się wydarzyć, ale może wskazać jakie działania doprowadzą do spełnienia się danego scenariusza.

Eksperci i uczestnicy rynku pracują od stycznia do lipca nad wypracowaniem scenariuszy rozwoju rynku dronowego wraz ze wskazaniem kluczowych czynników, które wpłyną na przyszłość. Wypracujemy nie tylko wizję ale wskażemy sposoby jej realizacji. Foresight ma na celu wskazanie przyszłych potrzeb, szans i zagrożeń związanych z rozwojem branży w aspektach: technologii, regulacji prawnych, biznesu oraz akceptacji społecznej.

Dlaczego wybraliśmy metodę foresight?

Metoda foresight została dobrana do obecnego etapu rozwoju rynku systemów bezzałogowych. Wypracujemy wspólnie sposób myślenia, który zapewni jego szybki rozwój.   W procesie tworzenia wizji rozwoju sektora będzie możliwość wykorzystania koncepcji wniesionych przez nowych uczestników debaty. Należy zwrócić uwagę na akceptację społeczną, wyzwania środowiskowe, ekonomiczne, urbanistyczne oraz zarządcze tak samo jak na czynnik technologiczny. Rozpoczynamy debatę aby sprowokować do postawienia ważnych dla sektora pytań.

Dlaczego teraz robimy foresight?

Obecnie branża BSP znajduje się w krytycznym momencie. Do końca 2025 będą obowiązywać przepisy przejściowe wydawania uproszczonych pozwoleń na loty. Niektórzy twierdzą, że za 2 lata doprowadzi to do zahamowania rozwoju branży.

Zgodnie z Rozporządzeniem Wykonawczym Komisji (UE) 2019/947, 31 grudnia 2023 roku minął ostateczny termin składania przez operatorów BSP oświadczeń o wykonywaniu operacji zgodnie z krajowymi scenariuszami NSTS. Kończy się również okres przejściowy, który pozwalał na wykonywanie operacji niektórymi BSP w kat. otwartej.

Z kolei od 1 stycznia 2024 loty w kat. szczególnej mogą odbywać się jedynie BSP wyposażonym w aktywny i aktualny system zdalnej identyfikacji oraz możliwe staje się wykonywanie operacji zgodnie ze scenariuszami standardowymi STS.

Dodatkowo mimo obowiązku certyfikacji BSP i nadawania klas od C0-C6, nowelizacja prawa lotniczego w Polsce nie została zatwierdzona. Skutkiem czego mamy w Polsce instytucje certyfikujące, które przeszły audyty ale nie mogą otrzymać notyfikacji. Do tego należy dodać czas oczekiwania na wydawanie pozwoleń na lot w kategorii szczególnej, jest tyle wniosków, że czas oczekiwania na wydanie zgody na lotu wynosi 2-4 miesiące. Dla firm świadczących usługi dronowe utrudnia to prowadzenie swoich operacji i ustalenie terminów wykonania usługi z klientem. Wszystkie te uwarunkowania grożą wyhamowaniem rozwoju branży BSP oraz odpłynięcia kapitału intelektualnego z Polski wraz z wypracowanymi innowacjami.

Dowiedz się więcej o naszych doświadczeniach dla branży bezzałogowej: