Tegoroczna, 8. Noc w Instytucie Lotnictwa, zakończyła się kolejnym rekordem frekwencyjnym. Podczas sześciu godzin, bramy Instytutu Lotnictwa przekroczyło ponad 37 tysięcy osób.
Impreza cieszyła się niebywałym zainteresowaniem wśród mieszkańców Warszawy i okolic. Przygotowane na ten wieczór atrakcje przyciągnęły uwagę zarówno najmłodszych pasjonatów lotnictwa, jak również ekspertów związanych z branżą. Pomimo chłodnej aury, nie zabrakło chętnych do zwiedzania i podziwiania pięknie oświetlonych maszyn oraz laboratoriów Instytutu.
Największym zainteresowaniem, jak co roku, cieszyły się samoloty i śmigłowce. Specjalnie dla gości Nocy na terenie Instytutu wylądowała rządowa wersja śmigłowca Mi-8, który każdy zainteresowany mógł zwiedzić od środka. Pasjonaci lotnictwa mogli zajrzeć także do wnętrza śmigłowca „Sokół”, śmigłowca Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, samolotu transportowego „Bryza”, czy zasiąść za sterami myśliwca MiG-29. Do wieczornych zdjęć pięknie pozowały samoloty Aeroklubu Warszawskiego, Fundacji Biało-Czerwone Skrzydła, Salt Aviation, Silvair oraz historyczne maszyny Enter Air i Jacka Mainki. Nieoczekiwaną atrakcją dla gości, którzy postanowili odwiedzić Instytut już na samym początku imprezy, było wtaczanie majestatycznej CASY z terenu lotniska na wyznaczone miejsce na stojance.
Instytut Lotnictwa zaprosił zwiedzających do podziwiania swoich tuneli aerodynamicznych, laboratoriów oraz centrów badawczych. Była to także okazja do zapoznania się z działalnością naukowo-badawczą Instytutu oraz zadawania pytań obecnym przy stanowiskach inżynierom. Dużym zainteresowaniem cieszyła się ekspozycja silników lotniczych, robot do układania taśm kompozytowych, hamownia silników rakietowych wraz z wyeksponowaną rakietą „Bursztyn”, stoisko poświęcone bezzałogowcom oraz stanowisko marsjańskie.
Jedną z wielu nowości tegorocznej edycji był pierwszy w Polsce hackathon związany z platformą Predix 2.0 zorganizowany przez Engineering Design Center. W zmaganiach wzięło udział blisko 30 uczestników podzielonych na kilkuosobowe zespoły. Wydarzenie, jako jedyne z atrakcji Nocy, trwało aż do sobotniego popołudnia, kiedy to wyłoniono zwycięzców. Najlepiej z wyzwaniem programistycznym poradził sobie zespół Avio Polska i to właśnie oni odebrali nagrodę w postaci kreatywnych zestawów Lego Mindstorms.
Atrakcje Nocy zapewnili także liczni wystawcy – wiodące ośrodki naukowo-badawcze, firmy z branży lotniczej oraz studenckie koła naukowe. Wzdłuż głównej alei oraz w bocznych uliczkach i parkingach ustawiono kilkadziesiąt namiotów, w których partnerzy wydarzenia prezentowali swoją działalność naukową i komercyjną. Chętni mogli m.in. samodzielnie uruchomić instalację potrzebną do napompowania balonu, sfotografować się na tle samochodu w barwach najsłynniejszego polskiego dywizjonu, przyjrzeć się z bliska pojazdom utrzymania nawierzchni z pobliskiego portu lotniczego, czy być świadkiem mrożącego krew w żyłach pokazu ratownictwa drogowego.
Swoją wiedzą chętnie dzielili się także uznani naukowcy, piloci, eksperci oraz fotografowie lotniczy. Przez cały czas trwania imprezy odbywały się liczne wykłady i prelekcje. Naukowcy reprezentujący Instytut Lotnictwa skupili się w tym roku na przybliżeniu w przystępny sposób zagadnień związanych z sondami kosmicznymi, Marsem oraz technologiami kosmicznymi. Oprócz wykładów, goście mogli wysłuchać prelekcji pilotów oraz fotografów.
Wydarzenie wzbogaciły także liczne wystawy fotograficzne, spotkania autorskie oraz pokazy filmowe.
Imprezę zakończyło oficjalne after party pt. „Polish Aviators Night”, które zgromadziło licznych gości Nocy w Instytucie Lotnictwa.
Pełna lista wystawców dostępna jest na oficjalnej stronie wydarzenia.
8. Noc w Instytucie Lotnictwa – galeria 1
8. Noc w Instytucie Lotnictwa – galeria 2
8. Noc w Instytucie Lotnictwa – galeria 3