Ładowanie...

Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa

Silniki

Silniki na jednoskładnikowy materiał pędny oraz kompletne systemy napędowe

  • silniki dla platform kosmicznych o ciągu w zakresie 1 – 500 N,
  • systemy sterowania położeniem rakiety z wykorzystaniem nadtlenku wodoru jako materiału napędowego,
  • napędy do deorbitacji satelitów,
  • zaawansowane złoża katalityczne,
  • innowacyjne i wysokowydajne ekologiczne paliwa rakietowe,
  • w pełni ekologiczne systemy napędowe dla małych platform kosmicznych.

Główne produkty w fazie rozwoju:

  • 1 N silnik na nadtlenek wodoru (finansowanie ESA),
  • POLON – ekologiczny system napędowy dla małych platform satelitarnych (finansowanie NCBR).

Silniki na dwuskładnikowy ciekły materiał pędny

  • Rozwój silników na dwuskładnikowy materiał pędny do zastosowania w satelitach oraz do napędzania górnych stopni rakiet nośnych,
  • Ekologiczne, o długim okresie przechowywania, systemy napędowe dla misji eksploracyjnych, w tym napędy o kontrolowanej wartości ciągu do lądowników,
  • Redukcja kosztów dzięki wykorzystaniu addytywnych technologii wytwarzania,
  • Rozwój systemów zasilania z pompami elektrycznymi/turbinami zasilanymi HTTP,
  • Możliwość projektowania i testowania silników o ciągu do 100 kN w ramach partnerstw/współpracy krajowej,
  • Systemy zapłonowe do silników rakietowych na paliwo ciekłe oparte na katalitycznym rozkładzie nadtlenku wodoru i zapalniki pirogeniczne oparte na przyjaznych dla środowiska kompozytowych materiałach pędnych.

Główne produkty w fazie rozwoju:

  • Silnik na dwuskładnikowy materiał pędny o ciągu 10-20 N dla ekologicznych systemów napędowych (finansowanie ESA),
  • Liquid Apogee Engine o ciągu 450 N o wyjątkowych osiągach, wykorzystujący ekologiczne materiały pędne (finansowanie ESA),
  • Ekologiczny napęd do górnych stopni rakiet nośnych (z możliwością wielokrotnego odpalania, ciąg 5-8 kN) (finansowanie NCBR)*,
  • Silnik na ekologiczny materiał pędny o kontrolowanej wartości ciągu dla lądowników oraz stopni rakiet wielokrotnego użytku (finansowanie ESA).

* projekt finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju na rzecz bezpieczeństwa i obronności państwa.

Hybrydowe silniki rakietowe

  • wysokowydajna technologia napędowa,
  • efektywność energetyczna dzięki zastosowaniu nadtlenku wodoru o stężeniu +98%,
  • doświadczenie w druku 3D skomplikowanych geometrii ziaren paliw rakietowych,
  • opatentowana technologia paliwa do zastosowania w silnikach hybrydowych.

Główne produkty w fazie rozwoju:

  • hybrydowy silnik rakietowy na ekologiczne materiały pędne z paliwem polietylenowym o ciągu 4 kN, z powodzeniem wykorzystywany podczas misji suborbitalnych, wysoce skalowalna technologia.

Silniki rakietowe na stałe materiały pędne

  • efektywne kosztowo silniki rakietowe o strukturze kompozytowej, przetestowane
    w locie,
  • rakietowe materiały pędne o wysokich osiągach (zarówno kompozytowe, jak
    i dwubazowe),
  • silniki rakietowe na stałe materiały pędne do mikrorakiet nośnych wysokich współczynnikach masowej zawartości materiału pędnego,
  • rozwój małych silników: do separacji stopni, kontroli położenia itp.,
  • gazogeneratory na bazie stałego materiału pędnego, wykorzystujące materiały pędne niskiej temperaturze spalania, które nie generują stałych produktów spalania, mogące być wykorzystane do napędzania turbin gazowych.

Główne produkty w fazie rozwoju:

  • silnik rakietowy na stały materiał pędny do deorbitacji, wykorzystujący materiał pędny o wysokich osiągach bez dodatku aluminium (finansowanie ESA w 4 kolejnych projektach) – jedyny europejski silnik, spełniający wymagania inicjatywy ,,Clean Space’’ Europejskiej Agencji Kosmicznej oraz ograniczenia przyspieszeń dla statków kosmicznych,
  • silnik pomocniczy na stały materiał pędny o ciągu 50 kN*,
  • silnik rakietowy na stały materiał pędny o ciągu 6 kN wspomagający start ,
  • bezzałogowych statków powietrznych (BSP).

* projekt finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju na rzecz bezpieczeństwa
i obronności państwa.

Skip to content