Dysponując rakietą ILR-33 BURSZTYN 2K, efektywną kosztowo, skalowalną i ekologiczną konstrukcją, mamy możliwość wydajnego eksperymentowania w mikrograwitacji oraz sondowania atmosfery. Rakieta ILR-33 BURSZTYN 2K wykorzystywana jest podczas lotu jako suborbitalna platforma testowa, mogąca zapewnić do 150 sekund warunków mikrograwitacji dla ładunku o masie 10 kg. Przedział ładunku użytecznego może zostać dostosowany
do wymagań Klienta, zapewniając możliwie jak najlepsze warunki badawcze.
ILR-33 BURSZTYN 2K
Rakieta ILR-33 BURSZTYN 2K to lotna platforma suborbitalna zaprojektowana w Łukasiewicz – Instytucie Lotnictwa. ILR-33 BURSZTYN 2K jest oferowany jako autonomiczny produkt,
a także jako platforma umożliwiająca realizację usług badawczych. Napędzany hybrydowym silnikiem rakietowym, wspomaganym przez dwa silniki pomocnicze, umożliwia dostosowanie misji do konkretnych potrzeb wynoszonego ładunku.
ILR-33 BURSZTYN 2K – Główne zalety
ILR-33 BURSZTYN 2K | |
Długość | 4,6 m |
Średnica członu głównego | 230 mm |
Pułap lotu | 100 km |
Maksymalna prędkość | 1300 m/s |
Masa ładunku użytecznego | 10 kg |
Maksymalne przeciążenie | 14 g |
Czas trwania mikrograwitacji (10-3 g, 5 kg) | 150 s |
Silniki pomocnicze | |
Typ | Stały materiał pędny |
Ciąg maksymalny | 2 x 16 000 N |
Czas pracy | 6 s |
Komora spalania | Struktura kompozytowa |
Silnik główny | |
Typ | Hybrydowy silnik rakietowy |
Utleniacz | Nadtlenek wodoru (H2O2), stężenie 98%+ |
Paliwo | Polietylen |
Ciąg maksymalny | 4 000 N |
Czas pracy | 40 s |
Komora spalania | Struktura kompozytowa |
Przykłady zastosowań
Loty suborbitalne
Głównym celem projektu rakiety ILR-33 BURSZTYN 2K jest walidacja kluczowych technologii opracowanych do zastosowania w nowoczesnych platformach suborbitalnych, satelitach
i małych rakietach nośnych. Bursztyn to także efektywna kosztowo, skalowalna i ekologiczna konstrukcja, umożliwiająca wydajne eksperymentowanie w mikrograwitacji i sondowanie atmosfery. Może zapewnić do 150 sekund warunków mikrograwitacji dla ładunku o masie
10 kg. Podstawowa wersja rakiety została pomyślnie sprawdzona w locie. Przedział ładunku użytecznego może zostać dostosowany do wymagań Klienta, zapewniając możliwie jak najlepsze warunki badawcze.
Technologie rakietowe – usługi inżynierskie
Nasze portfolio zawiera aparaturę satelitarną wykorzystaną na orbicie, a także liczne rakiety suborbitalne – wojskowe i cywilne. Dążąc do doskonałości inżynierskiej i wspierając globalny zrównoważony rozwój jesteśmy otwarci na współpracę zarówno krajową, jak
i międzynarodową. Dzięki szerokiej gamie usług w obszarze projektowania oraz optymalizacji rozwiązań dla lotnictwa i kosmonautyki, oferowane przez nas usługi przyczyniają się
do rozwoju nowych technologii.
Podsystemy i komponenty rakietowe
Poza zaangażowaniem w napędy, nasi inżynierowie opracowali kluczowe podsystemy dla rakiet i satelitów. Zdobyta wiedza umożliwia projektowanie komponentów pod kątem nawet najbardziej wymagających założeń.
Urządzenia pirotechniczne
Systemy odzysku rakiet
Systemy sterowania i systemy elektroniczne dla rakiet
Mechanizmy separacji
Awioniczne systemy sterowania rakiet
Prowadzimy prace nad wyposażeniem awionicznym rakiet w trzech obszarach:
Posiadamy bogate doświadczenie w integracji systemów pomiaru m.in. podstawowych parametrów lotu, takich jak prędkości liniowe i kątowe oraz położenie przestrzenne rakiety. Autorskie algorytmy nawigacji inercjalnej, umożliwiające krótkookresowe, autonomiczne obliczenia nawigacyjne, wykorzystaliśmy w komputerach pokładowych opracowanych przez nas rakiet.
Opracowaliśmy algorytmy sterowania lotem rakiet wykonanych w Ł-Instytucie Lotnictwa.
W rakiecie ILR-33 BURSZTYN 2K komputer pokładowy realizuje sterowanie lotem rakiety za pomocą skoordynowanego wychylania powierzchni sterowych – czterech canardów umieszczonych symetrycznie w przedniej części rakiety. W innych rakietach – za pomocą silniczków sterujących rozmieszczonych wokół kadłuba rakiety.
Opracowaliśmy również algorytmy odpowiedzialne za realizację założonego planu lotu oraz elektryczną inicjację innych systemów rakiety, takich jak na przykład system startu, system separacji czy system odzyskiwania części lądującej. Zaprojektowany i wykonany komputer pokładowy rakiety jest przykładem tego rodzaju rozwiązania.
Opracowane algorytmy i metody sterowania realizowane są przez komputery pokładowe projektowane, wykonywane i badane w jednym z naszych certyfikowanych laboratoriów.
W ramach projektów programu ILR-33 BURSZTYN 2K, nasi inżynierowie opracowali komputer sterujący misją o następujących funkcjonalnościach: