Badania aerodynamiczne
Trisoniczny tunel aerodynamiczny N-3
Tunel aerodynamiczny małych prędkości T-3 (5m)
Tunel aerodynamiczny T-1 (1,5m)
Tunel aerodynamiczny małej turbulencji TMT (1,5 m)
Posiadamy wykwalifikowaną kadrę naukowo-techniczną, a także szerokie doświadczenie naukowo-badawcze w prowadzeniu ekspertyz z zakresu aerodynamiki oraz mechaniki lotu zarówno dla cywilnych, jak i wojskowych samolotów i śmigłowców. Zakres naszej działalności obejmuje prowadzenie prac badawczo-rozwojowych realizowanych na potrzeby gospodarki
i przemysłu, w tym w szczególności dla:
- lotnictwa,
- motoryzacji,
- budownictwa,
- energetyki,
- technologii kosmicznych,
- przemysłu stoczniowego,
- przemysłu zbrojeniowego,
- przemysłu kolejowego,
- sportu.
Prowadzimy unikatowe w skali krajowej i międzynarodowej prace naukowe oraz badawczo-rozwojowe w zakresie aerodynamiki stosowanej. Dysponujemy czterema tunelami aerodynamicznymi, w tym największym tunelem aerodynamicznym w środkowo-wschodniej części Europy.
Nasza infrastruktura badawcza należy do najbardziej zaawansowanych w obszarze aerodynamiki stosowanej na świecie. Prowadzone eksperymenty umożliwiają projektowanie i optymalizację nowych oraz istniejących konstrukcji lotniczych. Przeprowadzane w laboratorium modernizacje stanowią odpowiedź na zapotrzebowanie rynku międzynarodowego w zakresie mechaniki płynów oraz wysokich wymagań sektorów gospodarki i przemysłu.
Tunelowe badania aerodynamiczne – zakres usług
- badania aerodynamiczne na potrzeby polskiego i zagranicznego przemysłu lotniczego;
- badania tunelowe aerodynamiki nielotniczej dla sektora motoryzacji, budownictwa, energetyki, technologii kosmicznych, sportu, przemysłu stoczniowego, przemysłu zbrojeniowego, w tym między innymi:
- badania środowiskowe odporności na wiatr,
- badania aerodynamiczne elektrowni wiatrowych stanowiących nowoczesne technologie do generowania energii,
- badania aerodynamiczne modeli bloków energetycznych i chłodni kominowych,
- badania aerodynamiczne środków transportu naziemnego i powietrznego;
- działania naukowo-badawcze w zakresie aerodynamiki stosowanej w ramach Europejskich Programów Ramowych;
- realizację rynkowych usług badawczych dla klientów krajowych i zagranicznych;
- ścisłą współpracę z potentatami branży lotniczej, uczelniami technicznymi
i jednostkami z sektora B+R.
W laboratorium zostały wdrożone i funkcjonują:
- System Zarządzania Jakością zgodny z wymaganiami normy PN-EN ISO 9001:2015.
- System Zarządzania Laboratoriów zgodny z wymaganiami normy PN-EN ISO/IEC 17025:2018-2 poparty Certyfikatem Akredytacji Nr AB 129 przyznanym przez Polskie Centrum Akredytacji.
- Kryteria Wewnętrznego Systemu Kontroli WSK.
Techniczne wyniki badań uzyskane w laboratorium są uznawane zarówno przez International Standard Organization ISO, jak i przez International Laboratory Accreditation Cooperation ILAC.
Badania w tunelu aerodynamicznym – wyposażenie
Dysponujemy nowoczesnym sprzętem pomiarowym pozwalającym na przeprowadzenie unikalnych badań na najwyższym poziomie.
Pomiary ciśnieniowe | DTC Initium | Do 512 punktów pomiaru ciśnienia z częstotliwością do 650 Hz |
Pomiary wagowe | Zestaw wag aerodynamicznych | Pomiar sił do 14 000 N |
Pomiary wizualizacyjne | 3D PIV – DANTEC DYNAMICS | Pomiar z wykorzystaniem anemometrii obrazowej |
Do pomiarów ciśnieniowych stosujemy dwa nowoczesne wielokanałowe systemy DTC Initium firmy Measurements Specialies (dawniej Pressure Systems Incorporated), służące do pomiarów ciśnienia w maksymalnie 512 punktach (po 256 kanałów) z częstotliwością do 650 Hz dla każdego kanału.
Pomiary wagowe realizujemy z wykorzystaniem tensometrycznych wag aerodynamicznych, zróżnicowanych pod względem konstrukcji, liczby osi pomiarowych, zakresu pomiarowego oraz sposobu mocowania.
Najnowszy system pomiarowy, znajdujący się w naszym laboratorium, stanowi wielokanałowy system National Instruments oparty o architekturę PXIe, bazujący na 18-slotowej obudowie PXIe-1085 o przepustowości do 12 GB/s, sterowany kontrolerem PXIe-8135 z macierzą dyskową NI 8260. W obudowie zainstalowano wielokanałowe karty pomiarowe o architekturze PXIe służące do pomiarów wartości napięć, prądów, temperatur, przyspieszeń i sił.
Przeprowadzamy wizualizacje opływu obiektów badanych poprzez pomiar dwuwymiarowego pola prędkości przepływającego powietrza w tunelach niskich oraz wysokich prędkości za pomocą techniki anemometrii obrazowej – PIV, dysponujemy:
- PIV 2D2C (2D – dwa wymiary, 2C – dwie składowe prędkości w płaszczyźnie),
- 2D3C (2D – dwa wymiary, 3C – trzy składowe prędkości w płaszczyźnie, Stereo-PIV),
- 3D3C (3D – trzy wymiary, 3C trzy składowe prędkości w objętości – pomiary wolumetryczne).
Do pomiarów trójwymiarowej anemometrii obrazowej (PIV 3D) posługujemy się systemem firmy Dantec Dynamics AS, zakupionym w 2013 roku, opartym o specjalistyczny laser Dantec Dynamics DualPower 425-10 PIV o mocy 425 mJ dla fali 532 nm na wnękę i częstotliwości 10 Hz z ramieniem optycznym o długości 2000 mm, z zestawem kamer Dantec Dynamics HiSense 610 wyposażonym w doskonałe obiektywy firmy Canon oraz najnowszym oprogramowaniem Dynamic Studio 4.10.