Instytut Lotnictwa zaprezentował film zrealizowany podczas testów lotnych polskiej kadry narodowej skoczków narciarskich, które odbyły się w największym tunelu aerodynamicznym w Polsce. To pierwsze i jedyne tego typu ujęcia prezentujące możliwości badawcze tego obiektu z udziałem sportowców.

Badania aerodynamiczne są szeroko wykorzystywane w wielu dyscyplinach sportowych oraz branżach związanych ze sportem – poczynając od projektowania pojazdów przeznaczonych do osiągania wysokich prędkości po testowanie elementów wyposażenia zawodników. Rzadko jednak testom poddawani są sami sportowcy.

Tunel aerodynamiczny jest idealnym miejscem do przetestowania kluczowych charakterystyk z punktu widzenia sukcesu sportowego. W skokach narciarskich, gdzie siły aerodynamiczne działają w sposób szczególny na zawodników, analizie aerodynamicznej poddaje się fazy rozbiegu oraz samego lotu, a także wyposażenie: kształt i ułożenie nart oraz elementy ubrania skoczka.

Instytut Lotnictwa posiada unikatowe w skali kraju doświadczenia z badań aerodynamicznych realizowanych przy udziale skoczków narciarskich. Pierwsze tego typu testy lotne w Polsce przeprowadzono kilkanaście lat temu w Instytucie Lotnictwa z udziałem Adama Małysza – najbardziej utytułowanego polskiego skoczka narciarskiego. W ostatnich latach testom w poddani zostali kolejni skoczkowie kadry narodowej z Kamilem Stochem na czele. Przebieg tych ostatnich testów został udokumentowany w filmie promocyjnym Instytutu Lotnictwa zrealizowanym w najnowszej technologii 4 K.

– Mieliśmy niewątpliwą przyjemność po raz kolejny gościć zawodników kadry narodowej w tunelu aerodynamicznym. Wyjątkową cechą tego wydarzenia jest fakt, że podczas testów nie skupialiśmy się na badaniach charakterystyk aerodynamicznych, co jest naszą codzienną praktyką, a na umożliwieniu maksymalnie efektywnego treningu skoczków. Dzięki kontrolowanym parametrom przepływu powietrza w tunelu aerodynamicznym możliwe jest odtworzenie warunków panujących podczas lotu nad zeskokiem przy jednoczesnym wydłużeniu tej fazy wielokrotnie w stosunku do skoku na klasycznej skoczni. Pozwala to na korygowanie na bieżąco pozycji ciała zawodnika w poszukiwaniu jego optymalnego ułożenia bez konieczności wykonywania licznych skoków na rzeczywistym obiekcie. Badania tego typu w wymowny sposób obrazują w jak bardzo nieszablonowy sposób można wykorzystać możliwości  lotniczej infrastruktury badawczej, która przy wsparciu kreatywnego zespołu może służyć wielu gałęziom nauki i przemysłu. – mówi Przemysław Drężek, Zastępca Kierownika Laboratorium Badań Aerodynamicznych w Instytucie Lotnictwa.

Film przedstawia największy w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej tunel aerodynamiczny (T-3) będący na wyposażeniu Laboratorium Badań Aerodynamicznych Instytutu Lotnictwa. Imponujące są same wymiary i możliwości badawcze obiektu – przestrzeń pomiarowa obejmuje 5 m średnicy i 6,5 m długości. Moc silnika (5,6 MW) i maksymalna prędkość przepływu powietrza (90 m/s) pozwalają natomiast zaliczyć tunel Instytutu Lotnictwa do światowej czołówki tuneli aerodynamicznych małych prędkości.

Z usług wyspecjalizowanej kadry Instytutu Lotnictwa w zakresie badań aerodynamicznych korzysta przede wszystkim branża lotnicza, choć (jak pokazuje film) nie tylko. Oprócz testów lotnych prowadzone są tu także badania dla przemysłu motoryzacyjnego, energetycznego oraz badania środowiskowe.

W tunelu badane są modele statków powietrznych i pojazdów naziemnych, a także obiekty nielotnicze generujące opór aerodynamiczny, jak budynki mieszkalne, budynki użyteczności publicznej, mosty, czy konstrukcje przemysłowe. To tylko wierzchołek możliwości, bo jak pokazuje praktyka, rośnie zapotrzebowanie przemysłu na tego typu badania.

Dzięki swojej wiedzy i doświadczeniu, eksperci Instytutu Lotnictwa wiedzą jak wykorzystać siłę wiatru, aby działała na korzyść i zgodnie z wysokimi wymaganiami klientów komercyjnych.

Techniczne wyniki badań uzyskane w Laboratorium Badań Aerodynamicznych Instytutu Lotnictwa są uznawane zarówno przez International Standard Organization (ISO), jak i przez International Laboratory Accreditation Cooperation (ILAC). Laboratorium posiada także Certyfikat Akredytacji AB 129 przyznawany przez Polskie Centrum Akredytacji.

Więcej na temat możliwości badawczych Instytutu Lotnictwa w zakresie badań aerodynamiki dla przemysłu można uzyskać na stronie www.ilot.edu.pl (oferta dostępna pod tym linkiem).

Podziel się wpisem