Na jesieni w Sosnowcu realizowany będzie pilotażowy program transportu defibrylatorów AED bezzałogowymi statkami powietrznymi, czyli dronami. Projekt powstaje we współpracy Metropolii GZM, miasta Sosnowiec, Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa oraz firm Dronehub i Pentacomp. W środę, 25 sierpnia 2021 roku strony podpisały porozumienie na przygotowanie i realizację programu. To pierwszy tego typu projekt w Polsce.
Celem pilotażu jest zebranie doświadczeń z wykorzystania technologii dronowej w realizacji zadań na potrzeby jednostek samorządu terytorialnego. Plan zakłada wykonanie ponad 100 lotów w warunkach rzeczywistych, co pozwoli zebrać dane dotyczące optymalnych parametrów lotów i procesów ich realizacji. Bazowy scenariusz projektu pn. „Automatyzacja transportu pilnych ładunków medycznych z zastosowaniem dronów. Dronehub/Pentacomp – Sosnowiec/GZM – Łukasiewicz-ILOT” zakłada transport defibrylatorów AED.
„Projekt, który będziemy realizować w Sosnowcu to kolejna okazja do potwierdzenia trafności zastosowania dronów i stacji dokujących firmy Dronehub oraz oprogramowania do zarządzania lotami firmy Pentacomp. W pilotażu wezmą udział dwie nasze stacje dokujące, każda wyposażona w mechanizm kartezjański, czyli robotyczny podajnik, który automatycznie pobierze defibrylator ze skrytki w stacji dokującej i umieści go w dronie. Po wylądowaniu drona w drugiej stacji dokującej, podobny mechanizm tam umieszczony odbierze przesyłkę z drona i umieści ją w skrytce w stacji docelowej” – tłumaczy Vadym Melnyk, założyciel i prezes Dronehub.
„Dzięki zastosowaniu dronów w ratownictwie, znacząco skracamy czas dostarczenia niezbędnego sprzętu medycznego na miejsce zdarzenia. Dron porusza się w linii prostej, nie stoi w korkach, nie błądzi, nie potrzebuje czasu na zebranie się zespołu ratowników. A czas jest absolutnie kluczowy w ratowaniu życia i zdrowia ludzi. System Dronehub oraz Pentacomp umożliwia transport także innych pilnych przesyłek medycznych, jak np. próbki krwi” – dodaje Vadym Melnyk.
Koordynatorem zadania jest Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM), która dokona również ewaluacji lotów. Loty wykonywać będzie firma Dronehub – która dostarczy bezzałogowe statki powietrzne i stacje dokujące – wraz z partnerską firmą Pentacomp, odpowiedzialną za oprogramowanie. Wsparcie merytoryczne oraz formalne, w tym kontakt z Urzędem Lotnictwa Cywilnego i Polską Agencją Żeglugi Powietrznej, zapewni Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa.
„Cieszymy się, że możemy brać udział w tak nowatorskim projekcie. Jesteśmy pewni, że sukces, jaki z naszymi partnerami odniesiemy w Sosnowcu, przyczyni się do rozwoju i upowszechniania technologii dronowej w Polsce. Jako państwowemu instytutowi z branży lotniczej zależy nam, aby drony w niedalekiej przyszłości stały się integralną częścią naszej codzienności w obszarze usług i bezpieczeństwa publicznego” – mówi Anna Mazur, Główny Inżynier w Jednostce Certyfikującej Wyroby BSP – Bezzałogowe Statki Powietrzne z Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa.
Loty zaplanowano na jesień 2021 r. na terenie Sosnowca. Następnie nastąpi ewaluacja i publikacja wyników testów dla potrzeb Urban Air Mobility (UAM), czyli projektu rozwoju mobilności powietrznej w miastach. Realizacja programu pilotażowego pozwoli również na wymianę doświadczeń z partnerami międzynarodowymi w ramach projektu ASSURED UAM.
Firma Dronehub staje się międzynarodowym specjalistą od transportu przesyłek medycznych dronami. Przypominamy, że Dronehub znalazł się wśród czołowych europejskich firm lotniczych, które stworzą miejską mobilność powietrzną – tzw. Urban Air Mobility – w europejskiej przestrzeni powietrznej. Ten projekt – Uspace4UAM – jest wspierany przez Single European Sky ATM Research (SESAR), które koordynuje i koncentruje wszystkie działania badawczo-rozwojowe UE w zakresie zarządzania ruchem lotniczym. Rolą Dronehuba w tym międzynarodowym projekcie jest wykonanie ok. 160 lotów dronami na terenie Rzeszowa – gdzie znajduje się siedziba Dronehub – i testowanie systemu w trzech zadaniach: transporcie defibrylatora AED, nadzorze wizyjnym z lotu ptaka miejsca zdarzenia lub wypadku wraz z udostępnieniem obrazu służbom publicznym, takim jak policja czy straż pożarna oraz w tworzeniu ortofotomapy i fotogrametrii na potrzeby służb publicznych. Pierwsze loty planowane są na wrzesień 2021 r., a ostatnie na październik 2022 r.
—
Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa należy do najnowocześniejszych placówek badawczych w Europie, o tradycjach sięgających 1926 roku. Instytut ściśle współpracuje ze światowymi potentatami przemysłu lotniczego, takimi jak: GE, Airbus czy Pratt&Whitney, oraz instytucjami z branży kosmicznej, w tym z Europejską Agencją Kosmiczną. Strategicznymi obszarami badawczymi Instytutu są technologie lotnicze, kosmiczne oraz bezzałogowe. Prowadzone są tutaj także badania i usługi dla przemysłu krajowego i zagranicznego w zakresie technologii materiałowych, kompozytowych, przyrostowych, teledetekcyjnych, energetycznych oraz wydobywczych.
Sieć Badawcza Łukasiewicz dostarcza atrakcyjne, kompletne i konkurencyjne rozwiązania technologiczne. Oferuje biznesowi unikalny system „rzucania wyzwań”, dzięki któremu grupa 4 500 naukowców w nie więcej niż 15 dni roboczych przyjmuje wyzwanie biznesowe i proponuje przedsiębiorcy opracowanie skutecznego rozwiązania wdrożeniowego. Angażuje przy tym najwyższe w Polsce kompetencje naukowców i unikalną w skali kraju aparaturę naukową. Co najważniejsze – przedsiębiorca nie ponosi żadnych kosztów związanych z opracowaniem pomysłu na prace badawcze. Łukasiewicz w dogodny sposób wychodzi naprzeciw oczekiwaniom biznesu. Przedsiębiorca może zdecydować się na kontakt nie tylko przez formularz na stronie https://lukasiewicz.gov.pl/biznes/ ale także w ponad 50 lokalizacjach: Instytutach Łukasiewicza i ich oddziałach w całej Polsce. Wszędzie otrzyma ten sam – wysokiej jakości – produkt lub usługę. Potencjał Łukasiewicza skupia się wokół takich obszarów badawczych jak: Zdrowie, Inteligentna mobilność, Transformacja cyfrowa oraz Zrównoważona gospodarka i energia.