Zespół inżynierów Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa wspólnie z pracownikami ZPS GAMRAT przeprowadzili, w okresie 11.2021 – 02.2022, badania demonstratorów silników rakietowych zasilanych hipergolicznym materiałem pędnym na bazie 98% nadtlenku wodoru. Testy przeprowadzono w zmodernizowanej w tym celu hamowni silników rakietowych ZPS GAMRAT w Jaśle. Ten ważny kamień milowy został osiągnięty w ramach projektu HIPERGOL, finansowanego przez NCBiR (DOB-BIO8/07/01/2016).
Wyniki potwierdziły wysokie osiągi materiału pędnego, który pozwala na uzyskanie czasu opóźnienia samozapłonu na poziomie ok. 5 ms. Silnik zademonstrował stabilną pracę, ciąg powyżej 4 kN i impuls właściwy około 2100 m/s.
Wykonano łącznie kilkadziesiąt prób demonstratora w dwóch wersjach: z komorą akumulacyjną i regeneracyjną (chłodzoną wodą). W ramach projektu, konsorcjum wypracowało szereg nowych kompetencji w dziedzinie projektowania silników rakietowych na ciekłe, hipergoliczne materiały pędne, w tym technologię głowic wtryskowych, komór spalania opartych o stopy miedzi czy materiałów ablacyjnych. Opracowanie demonstratora wymagało zastosowania i rozwinięcia wielu innowacyjnych rozwiązań technologicznych w obszarach takich jak druk 3D, drążenie EDM, precyzyjna obróbka CNC czy spawanie laserowe.
Dodatkowo, ZPS GAMRAT uzyskał nowe zdolności, unikatowe w skali Europy, do testowania silników rakietowych na ciekłe materiały pędne.
Projekt HIPERGOL, w ramach którego opracowano technologię silników rakietowych na ciekły, hipergoliczny materiał pędny do zastosowań w nośnikach rakietowych i platformach satelitarnych nowej generacji, zrealizowany został w okresie 12.2016 – 02.2022 przez konsorcjum składające się z Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa (LIDER), Zakładu Produkcji Specjalnej GAMRAT oraz Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej.
Kierownik projektu: mgr inż. Wojciech Florczuk.