Przedmiotem projektu są oryginalne prace badawcze, które pozwolą na zdobycie nowej wiedzy o zastosowaniu materiału magnetoreologicznego w klapce mechanicznej. Zakłada się, iż nowo opracowany element konstrukcyjny, tworzący analogicznie do struktur mechatronicznych – synergiczne połączenie sterowania, innowacyjnych rozwiązań konstrukcyjnych i materiałów, będzie wykorzystywał materiał magnetoreologiczny, bionicznie nawiązywał do skrzydła motyla i nie będzie klasycznym układem wykonawczym. Funkcjonalnie ma spełniać rolę klapki będącej elementem skrzydła lub wiropłata, a jego rola może polegać zarówno na zwiększeniu siły nośnej lub ograniczeniu sił oporu, jak i na aktywnym wpływaniu na własności aerodynamiczne, w celu ograniczenia niekorzystnych zjawisk takich jak flatter, nadmierne drgania i obciążenie konstrukcji, poziom hałasu towarzyszący ruchowi bądź zmniejszeniu strat energii niezbędnej do napędzania lotniczego środka transportu.
Podejmowany temat jest przedsięwzięciem nowatorskim i ambitnym, wymagającym kreatywnego podejścia od konstruktorów i inżynierów zajmujących się technologiami lotniczymi uwzględniającymi materiały inteligentne. Jako najważniejsze zadania w projekcie można wymienić:
– zaprojektowanie demonstratora klapki mechanizacji skrzydła typu „Butterfly Wing” z wykorzystaniem materiału magnetoreologicznego,
– opracowanie rozwiązań technologicznych pozwalających na stworzenie mechanizmu zawierającego w swojej budowie materiał magnetoreologiczny,
– przeprowadzenie badań oraz interpretacja wyników.
Udokumentowanym efektem podjętego tematu będą liczne publikacje w czasopismach krajowych i zagranicznych, a także – ze względu na oryginalnie rozwiązany problem – zgłoszenia patentowe. Powyższe prace umożliwiają rozwój konstrukcji statków powietrznych poprzez rozwiązanie zawierające materiał inteligentny.
Kierownikiem projektu jest dr inż. Paweł Skalski.
Projekt jest finansowany przez Narodowe Centrum Nauki.