Ładowanie...

Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa

Tunel aerodynamiczny małej turbulencji TMT

Tunel aerodynamiczny małej turbulencji TMT jest tunelem atmosferycznym o obiegu otwartym, z dwiema połączonymi zamkniętymi, prostokątnymi przestrzeniami pomiarowymi. 

Tunel został wyposażony w dwa silniki prądu stałego o mocach 5,1 kW i 64 kW, wykorzystywane w zależności od zadanej prędkości pomiarowej czynnika roboczego.

Tunel aerodynamiczny małej turbulencji TMT – zakres usług

  • badania wagowe oraz rozkładu ciśnienia na modelach:
  • samolotów, 
  • śmigłowców, 
  • pojazdów szynowych, 
  • pojazdów kołowych i ich elementach;
  • optymalizacja geometrii klap i ich położenia;
  • optymalizacja momentów zawiasowych dla lotek i sterów;
  • wizualizacja przepływu metodami anemometrii obrazowej (PIV), nitkową oraz przy użyciu fluoroscencyjnych mini-nitek i oświetlenia UV;
  • dymowa wizualizacja przepływu.

Parametr

Wartość

Wymiary przestrzeni pomiarowej numer 1 – wysokość x szerokość

0,5 m x 0,65 m

Wymiary przestrzeni pomiarowej numer 1 – długość

1,3 m

Wymiary przestrzeni pomiarowej numer 2 – wysokość x szerokość

1,75 m x 2,28 m

Wymiary przestrzeni pomiarowej numer 2 – długość

1,3 m

Czynnik roboczy

powietrze

Maksymalna prędkość czynnika roboczego w przestrzeni pomiarowej numer 1

85 m/s

Maksymalna prędkość czynnika roboczego w przestrzeni pomiarowej numer 2

8 m/s

Regulowana intensywność turbulencji – zakres

0.1%<τ(tau) τ(tau)<0,03%




Skip to content