Ładowanie...

Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa

Hamownia napędów kosmicznych w warunkach próżniowych

Najnowsze w Europie stanowisko do testów napędów rakietowych w próżni zostało otwarte w 2023 roku. Pozwala na przeprowadzanie badań silników i komponentów w warunkach zbliżonych do tych panujących w kosmosie. Dokładne pomiary parametrów, takich jak ciąg, ciśnienie i czas pracy, są kluczowe dla optymalizacji, wytrzymałości i niezawodności napędu rakietowego (satelity) co jest podstawowym warunkiem dla zapewnienia bezpieczeństwa i sukcesu misji kosmicznych.

Hamownia napędów kosmicznych – zakres badań

  • badania kwalifikacyjne do lotu napędów kosmicznych o ciągu od 0,25 do 500 N, wykorzystujących nietoksyczne materiały pędne
  • badania kwalifikacyjne kompletnych systemów napędowych o ciągu do 500 N
  • badania rozwojowe na wyższym poziomie gotowości technologicznej (TRL 6-8)

Hamownia napędów kosmicznych – wyposażenie

Posiadamy stanowisko badawcze, które opiera się na pionowym układzie komory próżniowej. W swojej ofercie posiadamy:

  • komorę próżniową dla silników o maksymalnym ciągu 500 N – wyposażoną w chłodzone stanowisko badawcze z systemem autokalibracji układu pomiarowego siły. Komora posiada szereg autorskich rozwiązań technologicznych pozwalających na dokładną weryfikacje wszystkich parametrów pracy napędu lub całego systemu napędowego (z własnym układem zasilania w materiał pędny)
  • dyfuzor ze współczynnikiem odzysku ciśnienia 1:30, chłodzony zewnętrznym natryskiem wodnym pozwalającym na ciągłe utrzymanie warunków obniżonego ciśnienia i weryfikacje pracy napędu w warunkach próżniowych
  • chłodnicę gazu o mocy 800 kW, temperatura na wlocie do 2250 °C, temperatura na wylocie poniżej 50 °C
  • układ chłodzenia 1 500 kW, na bazie wody, obieg zamknięty, do 2200 l/min, 5 bar(g)
  • w pełni wyposażony warsztat z pomieszczeniem typu Cleanroom ISO 8 oraz komorą laminarną

System próżniowy

  • prędkość pompowania do 30 000 m3/h przy 30 mbar
  • próżnia końcowa do 2 mbar
  • certyfikat ATEX dla wszystkich zastosowanych komponentów oraz dopuszczalne wysokie stężenie czystego tlenu
  • w pełni zautomatyzowane sterowanie oraz systemy bezpieczeństwa

System sterowania

  • autorski system sterowania testami, pomiarami oraz bezpieczeństwem
  • główny system sterowania zintegrowany ze wszystkimi podsystemami
  • szybkość akwizycji 500 kS/s/ch, 16 kanałów do 2 MS/s/ch
  • 3 x szybkie kamery CCTV
  • zaawansowane system wyłączania awaryjnego
  • 150 czujników rożnego typu zbierających dane o temperaturach, ciśnieniach, wydatkach przepływów, poziomach płynów, wibracjach i siłach

System zasilania utleniaczem

  • kompatybilność z > 98% nadtlenkiem wodoru
  • łączna pojemność – 800 l utleniacza
  • ciśnienie robocze do 40 bar(g)
  • zaawansowany dwustopniowy system bezpieczeństwa

System zasilania paliwem

  • możliwość zastosowania różnych paliw
  • 2 zbiorniki po 200 l
  • ciśnienie robocze do 40 bar(g)
  • zaawansowany dwustopniowy system bezpieczeństwa
  • możliwość stosowana różnych rodzajów paliw

Hamownia napędów kosmicznych – zakres badań

  • weryfikacja osiągów napędów kosmicznych w realistycznym (próżniowym) środowisku ich działania
  • testy wydajności i wytrzymałości
  • kwalifikacja komponentów i systemów napędowych

 

Przejdź do treści