Ładowanie...

Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa

Badania napędów hybrydowych

W czerwcu 2023 roku ukończono budowę laboratorium napędów hybrydowych, na które składa się hamownia silników elektrycznych oraz hamownia silników tłokowych.

W Łuksiewicz – Instytucie Lotnictwa jest to pierwsze stanowisko badawcze umożliwiające testowanie napędów hybrydowych do zastosowań lotniczych, które odpowiada na potrzeby badawcze rynku lotniczego.

Hamownia napędów hybrydowych

Stanowisko wyposażone w symulator baterii o następujących głównych parametrach:

  • zasilanie symulatora 3×400 V AC,
  • moc ciągła 80 kW,
  • moc chwilowa 120 kW (60 sek.),
  • napięcie wyjściowe regulowane 24-800 V DC,
  • prąd znamionowy +/- (dwukierunkowy) 267 A,
  • prąd szczytowy +/- (dwukierunkowy) 400 A,
  • możliwość szybkiego prototypowania wymaganej pojemności magazynu energii
    i prowadzenia długotrwałych prób z napięciem DC.

Chłodzenie cieczą silników/falowników

  • Chłodnica wody #1 – maksymalna pojemność cieplna 5 kW;
  • Chłodnica wody #2 – maksymalna pojemność cieplna 10 kW;
  • Chłodnica wody # 3 – maksymalna pojemność cieplna 30 kW.

Parametry testowanego generatora w konfiguracji hybrydy szeregowej (silnik spalinowy + generator ładujący magazyn energii)

  • Maksymalna moc elektryczna zwracana do sieci – 80 kW (szczytowa 120 kW) – ograniczenia symulatora baterii
  • Maksymalny moment obrotowy 100 Nm, maksymalna prędkość 12 000 obr./min lub maksymalny moment obrotowy 500 Nm, maksymalna prędkość 7 000 obr./min (w zależności od zainstalowanego momentomierza).

Parametry testowanego silnika elektrycznego w konfiguracji hybrydy równoległej (silnik spalinowy + silnik elektryczny napędzający obciążenie)

  • Maksymalna moc całkowita napędu hybrydowego nie może przekroczyć 200 kW,
  • Maksymalna moc silnika elektrycznego zasilanego z symulatora baterii nie może przekraczać 80 kW
  • Maksymalna prędkość 6000 obr./min,
  • Maksymalny moment obrotowy 700 Nm,
  • Napęd obciążony hamulcem elektrowirowym.

Usługi projektowe

  • Zespół może zaprojektować dedykowaną platformę testową dla potrzeb klienta,
  • Konsultacje w zakresie doboru komponentów napędu hybrydowego i elektrycznego (silnik spalinowy, silnik elektryczny, generator elektryczny, falowniki, ogniwa do magazynu energii) oraz czujników pomiarowych.
Skip to content