Historia
Historia
![](http://ilot.lukasiewicz.gov.pl/wp-content/uploads/slider/cache/6974244d4d1005373cca8144f8f641b5/1926.jpg)
![](http://ilot.lukasiewicz.gov.pl/wp-content/uploads/slider/cache/d937304f9eded37c89ca4923f987e968/1926-1939b.jpg)
![](http://ilot.lukasiewicz.gov.pl/wp-content/uploads/slider/cache/3c32247bcc12474b1b2cba9399d5184b/1939-1945.jpg)
![](http://ilot.lukasiewicz.gov.pl/wp-content/uploads/slider/cache/d623ad57c0b8d8933ae06c8d0a4748f4/1945-1970-2.jpg)
![](http://ilot.lukasiewicz.gov.pl/wp-content/uploads/slider/cache/011d6eb0882ca6733e85a0ad7028fe25/1955-1970-2.jpg)
![](http://ilot.lukasiewicz.gov.pl/wp-content/uploads/slider/cache/06fb02e01aab21933fad92b3e66f712c/1967-1993b.jpg)
![](http://ilot.lukasiewicz.gov.pl/wp-content/uploads/slider/cache/809da7719412ebaa3dd43cfeb7b7e0a8/1990-2000b.jpg)
![](http://ilot.lukasiewicz.gov.pl/wp-content/uploads/slider/cache/51c56eb7c88adbfed44c6b9eec297a91/1993-2023b.jpg)
Początki Instytutu
Historia Instytutu sięga początków niepodległości Polski, ale oficjalną datą rozpoczęcia działalności Instytutu jest 1 sierpnia 1926 roku. W początkowej fazie swojego funkcjonowania Instytut działał jako Instytut Badań Technicznych Lotnictwa. Nazwa ta przetrwała do początku II Wojny Światowej.
Certyfikacja polskich samolotów
Profil działalności w latach przedwojennych skupiał się przede wszystkim na badaniu i certyfikowaniu samolotów. W krótkim czasie Instytut stał się cenioną w kraju placówką badawczą oraz kuźnią wartościowych prac wynalazczych, które wyznaczały nowe horyzonty w przemyśle lotniczym.
Działalność konspiracyjna
Prężnie rozwijającą się placówkę zatrzymały wydarzenia 1939 roku. W latach wojny Instytut przerwał swoją działalność, ale kadra pozostała w ścisłym związku z lotnictwem, podejmując pracę w renomowanych placówkach zagranicznych, szczególnie w Anglii, a także opracowując strategie reaktywacji ośrodka po wojnie.
Samoloty, śmigłowce i silniki
W 1945 roku Instytut ulokowano w ocalałych budynkach na warszawskim Okęciu. W początkowej fazie powojennej działalności opracowywano tutaj silniki pulsacyjne i strumieniowe, a także rozpoczęto prace nad śmigłowcem SP-GIL. Głównym konstruktorem Instytutu w tych latach był Tadeusz Sołtyk, pod kierownictwem którego powstają m.in. samoloty TS-Bies czy TS-Iskra.
Program rakietowy
Oprócz konstrukcji samolotowych Instytut zaczął się specjalizować w projektowaniu i badaniach obiektów latających, takich jak rakiety i cele latające. Uznanie zyskała rakieta meteorologiczna Meteor 1, która w całości powstała w Instytucie.
Program samolotów szkolno-treningowych
Kolejne lata działalności Instytutu, to przede wszystkim praca nad programem stworzenia samolotu szkolno-bojowego dla wojska. Samolot I-22 Iryda otrzymał wszelkie wymagane certyfikaty potwierdzające zgodność zrealizowanego programu budowy samolotu z obowiązującymi przepisami oraz wymaganiami zamawiającego. W ten sposób Instytut w pełni wywiązał się z zadania postawionego przez rząd RP.
Program samolotów lekkich
Kolejnym wyzwaniem dla inżynierów Instytutu był projekt budowy czteromiejscowego, kompozytowego samolotu osobowego I-23 Manager. Wśród projektów z okresu 1990-2000 trzeba wyróżnić również projekt dwumiejscowego samolotu szkolnego I-25 As, dwumiejscowego śmigłowca szkolno-patrolowego IS-2 oraz poduszkowca patrolowo-ratunkowego PRP-560 Ranger.
Badania dla przemysłu
Aktualnie, Instytut jest placówką, która specjalizuje się w świadczeniu najwyższej jakości badań, które dostarczają rozwiązań dla problemów współczesnego lotnictwa. Instytut ściśle współpracuje ze światowymi potentatami przemysłu lotniczego, takim jak: Boeing, General Electric, Airbus czy Pratt and Whitney. Prowadzi także badania dla innych sektorów gospodarki.