dr inż. Jarosław Stanisławski
Zainteresowania naukowe:
Projektowanie, budowa i badania śmigłowców, zagadnienia dynamiki i aerodynamiki wirników nośnych.
Najważniejsze publikacje:
- Dziupiński J., Popowski S., Stanisławski J. (2011). Detekcyjny system antykolizyjny śmigłowca z funkcją przewidywania manewru omijania przeszkód. Prace Instytutu Lotnictwa, nr 219, 73-93.
- Stanisławski J. (2010). Prediction of helicopter H-V zone and cueing the emergency maneuver after power loss. The Archive of Mechanical Engineering (Archiwum Budowy Maszyn), Warszawa, LVII(1).
- Stanisławski J. (2008). Simulation investigation of the tail rotor behavior in directional maneuver of helicopter. Prace Instytutu Lotnictwa nr 193, 32-80.
- Stanisławski J. (2006) Simulation investigation of dynamics and some operational situation of a helicopter with the use of neural networks. Prace Instytutu Lotnictwa, nr 186.
- Stanisławski J. (2005). Application of neural network to detecting faults of helicopter rotor. The Archive of Mechanical Engineering (Archiwum Budowy Maszyn), Warszawa tom LII, nr 2.
Projekty badawcze:
Projekty badawcze finansowane przez KBN, póżniej MNiSW (kierownik projektu):
- 2009-2012, „Detekcyjny system antykolizyjny śmigłowca z funkcją przewidywania manewru omijania przeszkód terenowych” nr 0363/B/T00/2009/37.
- 2005-2008, „Predykcyjny układ do wykonywania awaryjnych manewrów bezpieczeństwa po awarii napędu śmigłowca”, nr 0T00B 03329.
- 2001-2004, „Modelowe badanie granic eksploatacji śmigłowca z układem sterowania wspomaganym siecią neuronową”, nr 8T12C 01620.
Projekty badawcze i badawczo-rozwojowe finansowane przez MNiSW (wykonawca):
- 2010-2012 „Bezzałogowy śmigłowiec-robot do zadań specjalnych”, nr O R00 0048 08.
- 2006-2011 Projekt badawczo-rozwojowy, „Określenie granicznych warunków użytkowania śmigłowców w systemie operacji z wysokich budynków”, nr R 00 033 02.
- 2006-2008 Projekt badawczy „Interferencja opływów śmigłowca”, nr 4T12C07130.
- 2005 Projekt badawczy „Identyfikacja podstawowych charakterystyk dynamicznych ruchu poduszkowca i analiza możliwości wyposażenia go w aktywny układ poprawy stabilności i sterowności kierunkowej” nr 5T12C 02324.
- 2002-2005 Projekt badawczy „Granice manewrowości śmigłowców” nr 0T00B 01123.
- 1995-2000 Projekt celowy, „Śmigłowiec dwumiejscowy IS-2”, nr 9 9361 94c/1880, Instytut Lotnictwa, PZL-Świdnik S.A.
Wyróżnienia wynikające z prowadzenia badań naukowych lub prac rozwojowych:
- I Nagroda Dyrektora Instytutu Lotnictwa za najlepsze prace wykonane w 2012 r. – udział w pracy „Bezzałogowy śmigłowiec – robot do zadań specjalnych”.
- II Nagroda Dyrektora Instytutu Lotnictwa za najlepsze prace wykonane w 2012 r. – „Detekcyjny system antykolizyjny śmigłowca z funkcją przewidywania manewru omijania przeszkód terenowych”.
- III Nagroda Dyrektora Instytutu Lotnictwa za najlepsze prace wykonane w 2011 r. – udział w pracy „Określenie granicznych warunków użytkowania śmigłowców w systemie operacji z wysokich budynków”.
- II Nagroda Dyrektora Instytutu Lotnictwa za najlepsze prace wykonane w 2008 r. – „Predykcyjny układ do wykonywania awaryjnych manewrów bezpieczeństwa po awarii napędu śmigłowca”.
- II Nagroda Dyrektora Instytutu Lotnictwa za najlepsze prace wykonane w 2006 r. – „Simulation investigation of dynamics and some operational situations of a helicopter with use of neural networks”
- I Nagroda Dyrektora Instytutu Lotnictwa za najlepsze prace wykonane w 2005 r. – udział w pracy „Identyfikacja podstawowych charakterystyk dynamicznych ruchu poduszkowca i analiza możliwości wyposażenia go w aktywny układ poprawy stabilności i sterowności kierunkowej”.
- II Nagroda Dyrektora Instytutu Lotnictwa za najlepsze prace wykonane w 2003 r. – opracowania wykonane w trakcie realizacji projektu badawczego „Modelowe badanie granic eksploatacji śmigłowca z układem sterowania wspomaganym siecią neuronową”.
- III Nagroda Dyrektora Instytutu Lotnictwa za najlepsze prace wykonane w 1997 r. – „Obliczenia granicznych parametrów eksploatacji śmigłowca IS-2”.