W projekcie został zaprojektowany, zbudowany i przebadany model hipotetycznego dwumiejscowego samolotu turystycznego w układzie połączonych skrzydeł.
Celem badań była ocena przydatności tego układu dla nowej generacji samolotów lekkich oraz zebranie danych i doświadczeń przydatnych dla projektowania takich statków powietrznych.
Teoretycznie układ ten powinien pozwolić na osiąganie większej prędkości wznoszenia i większej długotrwałości lotu niż w przypadku konstrukcji konwencjonalnych. Ze względu na mniejszą moc niezbędną do lotu może on okazać się bardziej ekologiczny. Z kolei unikalny układ sterowania może pozwolić na aktywne tłumienie podmuchów wiatru oraz osiąganie mniejszej prędkości minimalnej, co poprawiłoby bezpieczeństwo i komfort pasażerów.
Model ma rozpiętość skrzydeł około 3m i masę startową około 25kg. W trakcie projektu przeprowadzone zostały analizy numeryczne oraz pomiary w tunelach aerodynamicznych. Kulminacją projektu były badania w locie.
Projekt zrealizowany został przez konsorcjum w składzie:
- Instytut Lotnictwa – lider
- Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych
- MSP
- Politechnika Warszawska
28 sierpnia 2014 roku, na lądowisku w Grądach odbył się oblot ILX-32. Zapraszamy od obejrzenia filmu na naszym kanale Youtube.
Próby tunelowe w projekcie MOSUPS.