W projekcie został zaprojektowany, zbudowany i przebadany model hipotetycznego dwumiejscowego samolotu turystycznego w układzie połączonych skrzydeł.

Celem badań była ocena przydatności tego układu dla nowej generacji samolotów lekkich oraz zebranie danych i doświadczeń przydatnych dla projektowania takich statków powietrznych.

Teoretycznie układ ten powinien pozwolić na osiąganie większej prędkości wznoszenia i większej długotrwałości lotu niż w przypadku konstrukcji konwencjonalnych. Ze względu na mniejszą moc niezbędną do lotu może on okazać się bardziej ekologiczny. Z kolei unikalny układ sterowania może pozwolić na aktywne tłumienie podmuchów wiatru oraz osiąganie mniejszej prędkości minimalnej, co poprawiłoby bezpieczeństwo i komfort pasażerów.

Model ma rozpiętość skrzydeł około 3m i masę startową około 25kg. W trakcie projektu przeprowadzone zostały analizy numeryczne oraz pomiary w tunelach aerodynamicznych. Kulminacją projektu były badania w locie.

Projekt zrealizowany został przez konsorcjum w składzie:

  • Instytut Lotnictwa – lider
  • Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych
  • MSP
  • Politechnika Warszawska

28 sierpnia 2014 roku, na lądowisku w Grądach odbył się oblot ILX-32. Zapraszamy od obejrzenia filmu na naszym kanale Youtube.

Relacja z oblotu w Grądach.

Próby tunelowe w projekcie MOSUPS.