30 maja 2012 roku o godz. 15.00 w Kwidzynie odbyło się uroczyste odsłonięcie tablicy poświęconej pamięci Macieja Akslera na budynku przy ul. Braterstwa Narodów 52. Właśnie w tym domu mieszkała rodzina wybitnego polskiego pilota doświadczalnego.
W uroczystości udział wziął między innymi Burmistrz Kwidzyna Andrzej Krzysztofiak, Przewodniczący Rady Miasta Kwidzyna Kazimierz Gorlewicz, zastępca dyrektora departamentu techniki lotniczej Urzędu Lotnictwa Cywilnego Zygmunt Mazan – były pilot doświadczalny i kolega Akslera, Vice Dyrektor Europejskich Szkół Lotniczych SIMP w Warszawie Barbara Wójcik-Nowak, profesor Jerzy Medeński, profesor Maria Peresada-Kulik, dr inż. Marek Dębski i Marek Gospodarczyk z Instytutu Lotnictwa w Warszawie, który był inicjatorem upamiętnienia zasłużonego pilota oraz harcerze. Obecni byli także dziennikarze lokalnych mediów.
Maciej Lech Aksler urodził się 17 maja 1947 roku w Kwidzynie. Jednak jego rodzina przeniosła się do Warszawy, gdy miał 3 lata. Lotnictwem zainteresował sie bardzo wcześnie. W V klasie szkoły podstawowej zapisał się do pracowni modelarstwa lotniczego w Pałacu Młodzieży. W 1966 roku rozpoczął studia na Politechnice Warszawskiej na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa. W marcu 1973 ukończył studia uzyskując tytuł magistra inżyniera o specjalności osprzęt i automatyka lotnicza. Jeszcze będąc na studiach, w roku 1971 rozpoczął szkolenie szybowcowe w Aeroklubie Warszawskim, którego uwieńczeniem było zdobycie licencji pilota szybowcowego w roku 1972. Po zakończeniu studiów rozpoczął pracę w Państwowych Zakładach Lotniczych Okęcie w Warszawie w Oddziale Prób w Locie. Najpierw pracował na stanowisku konstruktor – obserwator prób w locie a także zajmował się opracowywaniem programów prób, nadzorował ich przebieg i analizował wyniki. Brał udział w lotach doświadczalnych w charakterze obserwatora a później także jako pilot.
30 maja 1978 uzyskał licencję pilota samolotowego zawodowego, następnie angaż pilota fabrycznego a cztery lata później – uprawnienia pilota samolotowego doświadczalnego II klasy. Uprawnienia pilota samolotowego doświadczalnego I klasy uzyskał w grudniu 1987. W swoim dorobku lotniczym miał 5400 godzin lotów na 56 typach i odmianach samolotów. Na próbach lotniczych spędził aż 3500 godzin. Oblatał 10 nowych konstrukcji lotniczych, 17 ich modyfikacji oraz kilkaset samolotów produkowanych seryjnie. Za całokształt działalności lotniczej Krajowa Rada Lotnictwa i Skrzydlata Polska w 2000 roku przyznała mu Honorowe Wyróżnienie Błękitne Skrzydła.
Zginął 29 lipca 2006 roku podczas wykonywania lotu próbnego ultralekkim samolotem Sky Cruiser B. Został pochowany na warszawskich „Powązkach”.
Galerię fotografii z wydarzenia możecie zobaczyć tutaj