Ładowanie...

Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa

Badania silników rakietowych

Stanowisko badawcze do realizacji badań napędów kosmicznych, wyposażone w najnowocześniejsze systemy pomiarowe, pozwala na dużą elastyczność, zaspokajając potrzeby wszystkich Klientów. Aplikacja sterująca wykorzystuje dane w czasie rzeczywistym przy pomocy jednostki PXI, co gwarantuje niezawodność i bezpieczeństwo przy minimalnym opóźnieniu i wysokiej częstotliwości akwizycji danych. Odpowiednie procedury obejmują przewidywanie trybów uszkodzeń, co zapewnia maksymalne bezpieczeństwo badanych komponentów i systemów.

Obiekt hamowni wyposażony jest między innymi w:

  • układy zapłonu silników,
  • układy zasilania,
  • pomieszczenie integracyjne,
  • sterownię,
  • laboratoria chemiczne,
  • stanowisko testowe do charakteryzacji wtryskiwaczy zaopatrzone w laserowy system pomiarowy 3D PIV.

W ciągu ostatnich lat, w oparciu o szybkie kamery i termowizję, zdobyliśmy doświadczenie
w rejestracji i analizie pracy:

  • urządzeń zapłonowych,
  • komór spalania,
  • wtryskiwaczy,
  • zapłonu hipergolicznego,
  • moździerzy,
  • startów rakiet.

Badania układów o ciągu do 15 kN realizujemy we własnym zakresie. Badania układów o ciągu do 100 kN wykonywane są w obiektach naszych partnerów.

Badania wirującej detonacji

Detonacja jest rodzajem spalania, w którym naddźwiękowy egzotermiczny front propaguje poprzez mieszaninę paliwa i utleniacza. W ten sposób napędza on falę uderzeniową znajdującą się bezpośrednio przed nim. Rozwój badań nad zastosowaniem spalania detonacyjnego w silnikach otwiera szereg nowych możliwości, zarówno w sposobie projektowania silników, jak i uzyskaniu wyższych sprawności. Główną zaletą niniejszego rozwiązania jest możliwość zmniejszenia wymiarów silników odrzutowych, co równocześnie oznacza zmniejszenie ich masy oraz kosztów produkcji – największe wyzwanie stojące przed konstruktorami współczesnych silników lotniczych.

W Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytucie Lotnictwa skonstruowaliśmy dwa zautomatyzowane stanowiska laboratoryjne przygotowane do przeprowadzania badań detonacyjnych komór spalania oraz niewielkich silników rakietowych.

W ciągu ostatniej dekady prowadziliśmy intensywne badania nad zastosowaniem spalania detonacyjnego w różnych silnikach, między innymi turbinowych zasilanych paliwem wodorowym oraz naftą, rakietowych zasilanych metanem i tlenem, a także rakietowo-strumieniowych w cyklu mieszanym. Ostatnio prowadzone są badania nad zastosowaniem ciekłych materiałów pędnych silnika rakietowego, a także nad silnikiem strumieniowym zasilanym naftą lotniczą.

Skip to content