Stanowisko badawcze do realizacji badań napędów kosmicznych, wyposażone w najnowocześniejsze systemy pomiarowe, pozwala na dużą elastyczność, zaspokajając potrzeby wszystkich Klientów. Aplikacja sterująca wykorzystuje dane w czasie rzeczywistym przy pomocy jednostki PXI, co gwarantuje niezawodność i bezpieczeństwo przy minimalnym opóźnieniu i wysokiej częstotliwości akwizycji danych. Odpowiednie procedury obejmują przewidywanie trybów uszkodzeń, co zapewnia maksymalne bezpieczeństwo badanych komponentów i systemów.
Obiekt hamowni wyposażony jest między innymi w:
W ciągu ostatnich lat, w oparciu o szybkie kamery i termowizję, zdobyliśmy doświadczenie
w rejestracji i analizie pracy:
Badania układów o ciągu do 15 kN realizujemy we własnym zakresie. Badania układów o ciągu do 100 kN wykonywane są w obiektach naszych partnerów.
Badania wirującej detonacji
Detonacja jest rodzajem spalania, w którym naddźwiękowy egzotermiczny front propaguje poprzez mieszaninę paliwa i utleniacza. W ten sposób napędza on falę uderzeniową znajdującą się bezpośrednio przed nim. Rozwój badań nad zastosowaniem spalania detonacyjnego w silnikach otwiera szereg nowych możliwości, zarówno w sposobie projektowania silników, jak i uzyskaniu wyższych sprawności. Główną zaletą niniejszego rozwiązania jest możliwość zmniejszenia wymiarów silników odrzutowych, co równocześnie oznacza zmniejszenie ich masy oraz kosztów produkcji – największe wyzwanie stojące przed konstruktorami współczesnych silników lotniczych.
W Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytucie Lotnictwa skonstruowaliśmy dwa zautomatyzowane stanowiska laboratoryjne przygotowane do przeprowadzania badań detonacyjnych komór spalania oraz niewielkich silników rakietowych.
W ciągu ostatniej dekady prowadziliśmy intensywne badania nad zastosowaniem spalania detonacyjnego w różnych silnikach, między innymi turbinowych zasilanych paliwem wodorowym oraz naftą, rakietowych zasilanych metanem i tlenem, a także rakietowo-strumieniowych w cyklu mieszanym. Ostatnio prowadzone są badania nad zastosowaniem ciekłych materiałów pędnych silnika rakietowego, a także nad silnikiem strumieniowym zasilanym naftą lotniczą.