Jaka jest rola innowacji w budowaniu bezpieczeństwa? Czy małe spółki mogą skutecznie funkcjonować w sektorze obronnym? Jak identyfikować kierunki zaspokajania potrzeb w zakresie innowacji dla bezpieczeństwa? Jakie są kluczowe czynniki sukcesu, skuteczne strategie i narzędzia marketingowe w obszarze innowacji? Jakie dobre praktyki warto wykorzystać w marketingu oraz w komercjalizacji nowych technologii? To tylko przykładowe pytania, na które odpowiedzi padną podczas 14. Europejskiego Forum Marketingu Instytucji Naukowych i Badawczych, organizowanego przez Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa. Wydarzenie odbędzie się w dniach 6-7 listopada 2025 roku w Warszawie.
Nowoczesne technologie, innowacje mają ogromne znaczenie w procesie budowania bezpieczeństwa. Są również kluczowe dla budowania przewag konkurencyjnych przedsiębiorstw oraz potencjału państw i instytucji do obrony przed zagrożeniami. Instytucje naukowe i badawcze odgrywają w tym ekosystemie niebagatelną rolę. To właśnie w takich placówkach naukowcy, inżynierowie – wysokiej klasy specjaliści prowadzą projekty badawczo-rozwojowe, testują i wdrażają nowe rozwiązania oraz technologie.
„We współczesnym turbulentnym świecie tempo zmian jest wyjątkowo szybkie. W takich realiach skuteczne wdrażanie innowacji wymaga dogłębnego zrozumienia potrzeb rynkowych, realistycznej oceny możliwości wdrożeniowych, a także uwzględnienia złożonych uwarunkowań, w tym strategii marketingowych i procesów komercjalizacji badań oraz nowych technologii. Odważne działania, często obarczone wysokim ryzykiem, są niezbędne, by skutecznie budować bezpieczeństwo w oparciu o innowacje. Kluczowe czynniki wpływające na powodzenie takich rozwiązań będą przedmiotem dyskusji podczas 14. Europejskiego Forum Instytucji Naukowych i Badawczych.” – mówi profesor ILOT, dr hab. inż. Cezary Szczepański, p.o. Dyrektora Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa.
Sukces wdrożenia innowacji zależy również w ogromnej mierze od skutecznej i długotrwałej współpracy między instytutami badawczymi, ośrodkami naukowymi a przedsiębiorstwami.
„Stabilnego bezpieczeństwa nie buduje się samodzielnie i z wykorzystaniem standardowych rozwiązań technicznych oraz rynkowych. Obecna sytuacja geopolityczna wymusza tworzenie i skuteczną komercjalizację nowych technologii, które mogą być szybko wykorzystane zarówno w sektorach cywilnych, jak i do celów militarnych.” – mówi profesor Joanna Cygler – ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa, wiceprzewodnicząca Komitetu Naukowego 14. Europejskiego Forum Instytucji Naukowych i Badawczych. „Ze względu na silną presję czasu, konieczność wydatkowania znacznych kwot na B+R i działania rynkowe, silne turbulencje polityczne, gospodarcze i społeczne na świecie, podstawą sukcesu stają się interdyscyplinarne i międzynarodowe zespoły badawcze, wspierane przez przemysł, rządy oraz organizacje międzynarodowe. Bezpieczeństwo będzie rosło, gdy wyniki prac tych zespołów będą wspólnie implementowane.” – dodaje profesor Cygler.
14. Europejskie Forum Instytucji Naukowych i Badawczych – co czeka uczestników?
Europejskie Forum Instytucji Naukowych i Badawczych to wydarzenie, które stanowi przestrzeń do wymiany doświadczeń, wzajemnych inspiracji zespołów marketingu, komunikacji i komercjalizacji reprezentujących uczelnie wyższe, instytucje badawcze, środowisko naukowe oraz biznesowe – od korporacji po MŚP. Zakres tematyczny tegorocznego Forum koncentruje się na głównych wyzwaniach, z jakimi mierzą się pracownicy marketingu i komunikacji. Są to przede wszystkim: budowanie silnych relacji z klientami, wspieranie procesów komercjalizacji i wdrażania osiągnięć naukowych do biznesu. Wyzwania te wymagają niestandardowych i pionierskich działań promocyjnych, kampanii marketingowych, rekrutacyjnych i społecznej odpowiedzialności nauki.
„Bezpieczeństwo, rozumiane szerzej niż tylko w kategoriach militarnych, staje się dziś jednym z kluczowych wyzwań dla instytucji naukowych oraz innowatorów. Dlatego w tym roku w centrum naszej uwagi znajdują się innowacje na rzecz bezpieczeństwa oraz ich skuteczna promocja i wdrażanie. Interesuje nas, w jaki sposób nauka, technologia i marketing mogą współdziałać, by budować odporność systemów, instytucji i gospodarki. Forum MINIB to nie tylko miejsce spotkań ekspertów, lecz także przestrzeń prezentacji najnowszych badań i rozwiązań praktycznych. Chcemy inspirować do działania tam, gdzie wiedza realnie zmienia rzeczywistość” – mówi profesor Agnieszka Skala Gosk – Kierownik Zakładu Przedsiębiorczości i Innowacji Politechnika Warszawska, przewodnicząca Komitetu Naukowego Forum.
Tegoroczne wydarzenie nosi tytuł „Innowacje na rzecz bezpieczeństwa. Znaczenie i promocja” i odbędzie się w dniach 6-7 listopada 2025. Podczas 2 dni Forum odbędzie się m.in. 4 panele dyskusyjne, sesja inauguracyjna oraz sesja case study z udziałem polskich i międzynarodowych ekspertów. W ich trakcie poruszone zostaną m.in. takie tematy, jak:
- Rola innowacji w budowie bezpieczeństwa
- Identyfikacja i kierunki zaspokajania potrzeb w zakresie innowacji dla bezpieczeństwa
- Innowacje w służbie poprawy bezpieczeństwa i obronności – dobre praktyki komercjalizacji nowych technologii
- Spółki odpryskowe vs rzeczywistość – czy małe spółki mogą skutecznie funkcjonować w sektorze obronnym?
Ważnym punktem programu będą referaty. Autorzy, którzy je wygłoszą, zyskają publikację naukową w czasopiśmie Marketing Instytucji Naukowych i Badawczych, za co przyznawane jest 40 pkt. do dorobku naukowego. Propozycje abstraktów można zgłaszać mailowo na adres: minib@ilot.lukasiewicz.gov.pl Wybrane artykuły (badawcze, przeglądowe lub w oparciu o analizy konkretnych przypadków) będą zaprezentowane w sesji referatowej drugiego dnia Forum 7 listopada 2025 r.
Lista tematów dostępna jest na: https://minibforum.com/pl/program/
O wydarzeniu
14. Europejskie Forum Marketingu Instytucji Naukowych i Badawczych odbędzie się w dniach 6-7 listopada 2025 w Łukasiewicz – Instytucie Lotnictwa w Warszawie przy al. Krakowskiej 110/114. To dwudniowe wydarzenie kierowane jest do przedstawicieli zespołów marketingu instytutów badawczych, uczelni wyższych czy parków technologicznych, ale także szeroko pojętego biznesu, który w pozycjonowaniu i wsparciu sprzedaży swoich produktów czerpie z rekomendacji naukowców.