Po raz piąty w Instytucie Lotnictwa zorganizowano konferencję poświęconą zagadnieniom marketingu w instytucjach naukowo-badawczych. Wydarzenie zgromadziło ponad 100 ekspertów z kraju i zagranicy. Forum jest jedyną w Polsce platformą wymiany wiedzy, poglądów i doświadczeń oraz prezentacji wyników badań dotyczących różnych obszarów marketingu nauki.
Dwudniową konferencję zainaugurował wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego, prof. dr hab. Marek Ratajczak, który zwrócił uwagę, że marketing jest integralnym elementem każdej działalności społecznej i gospodarczej, w związku z tym musi też dotyczyć instytucji naukowych i badawczych. Jest to także jedna z form bezpośredniego docierania do głównych interesariuszy danej instytucji.
Słowo wstępu do zgromadzonych wygłosił także Dyrektor Instytutu Lotnictwa – dr hab. inż., prof. nadzw. Witold Wiśniowski, który zaznaczył, że Forum gromadzi tych wszystkich, którzy próbują zmieniać mentalność, sposób organizowania, rynek i zakres działania polskich instytucji naukowo-badawczych.
Głównymi obszarami tematycznymi konferencji były: narzędzia marketingowe instytucji naukowych i badawczych, media społecznościowe, zarządzanie komunikacją marketingową oraz wybrane obszary szczegółowe (społeczna odpowiedzialność biznesu, employer branding, komunikacja wewnętrzna).
Uczestnicy Forum mieli okazję zapoznać się także ze stoiskami instytucji naukowo-badawczych oraz wydawnictw i księgarń naukowych. Podczas pierwszego dnia na stoiskach zaprezentowały się: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Narodowe Centrum Nauki, Index Copernicus, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Księgarnia Ekonomiczna Kazimierz Leki, Księgarnia ABE-IPS (Księgarnia MDM) oraz Wydawnictwa Naukowe Instytutu Lotnictwa.
Pierwszy dzień konferencji zakończył spektakl pt. „Oleanna” oraz uroczysty bankiet w Teatrze Studio.
W trakcie dwudniowej konferencji działało również mini-studio filmowe Instytutu Lotnictwa. Autorzy publikujący w kwartalniku MINIB zostali zaproszeni do nagrania krótkich zapowiedzi wprowadzających do tematyki poruszanej w ich artykułach naukowych. Nagrania będą udostępnione niebawem na stronie kwartalnika MINIB przy konkretnych publikacjach.
Po raz pierwszy Forum było transmitowane na Twitterze. Organizatorzy relacjonowali przebieg konferencji w języku polskim i angielskim oraz za pomocą zdjęć. Swoje komentarze zamieszczali także uczestnicy Forum. Strumień informacji był widoczny nie tylko dla użytkowników Twittera, ale również dla gości konferencji – tweety wyświetlano na ekranie widocznym dla prelegentów oraz osób zasiadających w auli.
Niewątpliwym sukcesem tweet-relacji było to, że z informacjami przesyłanymi na bieżąco z konferencji zetknęło się ponad 19 tysięcy unikalnych użytkowników! (zapis z tweet-relacji).
Organizatorzy wydarzenia zapraszają wszystkich zainteresowanych marketingiem instytucji naukowych i badawczych na przyszłoroczną konferencję, która odbędzie się 19-20 listopada 2015 roku w Instytucie Lotnictwa w Warszawie. Formuła wydarzenia zostanie wzbogacona o panele dyskusyjne po każdej sesji tematycznej oraz warsztaty.
Patronat honorowy nad 5. Europejskim Forum Marketingu Instytucji Naukowych i Badawczych objęło Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Ministerstwo Gospodarki. Partnerami merytorycznymi byli: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Index Copernicus oraz Narodowe Centrum Nauki.