W dniach 16-17 stycznia 2020 r. w Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytucie Lotnictwa odbyła się trzynasta edycja konferencji naukowej pt. „Zmęczenie konstrukcji lotniczych”. Organizatorem spotkania było Centrum Badań Materiałów i Konstrukcji.
Konferencja „Zmęczenie konstrukcji lotniczych” to jedyne tego typu coroczne spotkanie ekspertów poświęcone zmęczeniu struktur lotniczych i integracji struktur.
Prelegentami 13. konferencji „Zmęczenie konstrukcji lotniczych” byli pracownicy naukowi i badawczy z Łukasiewicz-Instytutu Lotnictwa, Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, Politechniki Wrocławskiej, Politechniki Warszawskiej, a także przedstawiciele 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego oraz firm inżynierskich działających na rynku (MTS, HBM Prenscia).
Pracownicy Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa zaprezentowali na konferencji m.in. wyniki badań dyfrakcyjnych, w tym pomiarów naprężeń na próbkach drukowanych wykonanych z superstopu Co-Cr (jak również wizję wykorzystania metod dyfrakcyjnych do określenia stanu zmęczenia materiału) oraz wyniki testów:
- elementów ramy silnika poduszkowca ratunkowego (Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa posiada umiejętności projektowania i testowania ram silnika do montażu na poduszkowcach, jest także jedynym instytutem w Polsce, który jest w stanie zaprojektować i przetestować kompletny poduszkowiec),
- gotowych systemów spadochronowych,
- podwozi lotniczych.
Na konferencji poruszano także tematy związane z badaniami kompozytów, próbek i struktur wykonanych z użyciem technologii przyrostowych oraz badaniami zmęczeniowymi bezzałogowych systemów latających oraz samolotów będących na wyposażeniu Sił Powietrznych.
Kolejna konferencja „Zmęczenie konstrukcji lotniczych” odbędzie się w styczniu 2021 roku.
Galeria zdjęć z tegorocznej edycji oraz inne informacje są dostępne pod adresem: http://cbmk.pl/fatigue13/.