Serwis poświęcony General Aviation ma za zadanie informowanie o działalności Instytutu Lotnictwa w tej dziedzinie.
SYSTEM TRANSPORTU MAŁYMI SAMOLOTAMI – STMS stanowi zbiór elementów i procesów w skład, którego wchodzą:
Strategicznym celem opracowania i wdrożenia STMS jest zapewnienie szybkiego środka transportu, a przez to zrównoważonego rozwoju regionom oddalonym od głównych szlaków komunikacyjnych.
Celami pośrednimi są:
Funkcjonowanie STMS opiera się na scentralizowanym systemie logistycznym opartym na systemach lokalizacji pozycji samolotów i bieżącego monitoringu parametrów procesu transportowego, wykorzystując najnowsze technologie informatyczne, nawigacji satelitarnej, komunikacyjne i transmisji danych, w tym sieć internetową i telefonii komórkowej GSM.
W pierwszej fazie wdrożenia zostaną wykorzystane samoloty użytkowane aktualnie w transporcie osobowym i lotniska lokalne dopuszczone do operacji transportu osobowego.
W późniejszych fazach rozwoju systemu, w miarę realizacji prac B+R, zostaną wprowadzone nowe samoloty osobowe, spełniające nowe wymagania operacyjne, ekologiczne i bezpieczeństwa oraz zostanie rozszerzona sieć lotnisk dostosowanych do nowych potrzeb transportowych oraz do nowych technologii nawigacyjnych, zarządzania i kontroli ruchu powietrznego.
W ramach funkcjonowania systemu zakłada się dużą elastyczność i różnorodność modeli biznesowych: sprzedaż miejsc w samolocie, wynajęcie samolotu, wykonanie lotów rozkładowych, obsługa i operowanie samolotami prywatnymi lub współwłasnościowymi itp.
Zarządzanie procesami transportowymi STMS spoczywać może na Lokalnych Ośrodkach Logistyki STMS, które są podmiotami prywatnymi, prywatno-publicznymi lub publicznymi, operującymi w regionach w oparciu o umowy zawarte z odpowiednimi organami władzy administracyjnej i uczestnikami procesu transportowego.
Lokalne ośrodki są elementem sieci połączonej z Centrum Logistyki, który dysponuje centralnym serwerem z bazami danych i oprogramowaniem, do którego mają dostęp wszyscy uczestnicy procesu.