Archiwalne projekty
Celem projektu jest zaprojektowanie adaptacyjnego systemu podwozia, poprzez opracowanie projektu konstrukcyjnego, przebadanie wybranego rozwiązania i wykonanie innowacyjnego podwozia zawierającego aktywne elementy tłumiące dostosowujące swoje zmienne charakterystyki w czasie od zmiennych zewnętrznych warunków zewnętrznych.
Projekt realizowany w Instytucie Lotnictwa w Centrum Transportu i Konwersji Energii.
Kierownik projektu: mgr inż. Andrzej Tywoniuk
Tel.: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 219
E-mail: andrzej.tywoniuk[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 01.09.2016 – 31.08.2019
Instytucja finansująca: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
Nazwa programu: INNOLOT
ADLAND – „Adaptive Landing Gears for Improved Impact Absorption” – „Opracowanie sterowalnych podwozi lotniczych w celu poprawy absorpcji energii uderzenia”.
Termin realizacji: 01.12.2003 – 30.11.2006
Numer projektu: AST3-CT-2004-502793 akronim ADLAND
Aerocapture for future space transportation – Przechwytywanie aerodynamiczne w przyszłym transporcie kosmicznym – Nowa technologia aerodynamicznego hamowania pojazdów kosmicznych.
AERONET III – „Aircraft Emission and Reduction technologies” – „Akcja koordynujaca działania w obszarze wpływu zagrożeń emitowanych przez lotnictwo i technologie ograniczenia zagrożeń” Aeronautics CA
Termin realizacji: 01.04.2004 – 31.03.2008
Numer projektu: ACA3-CT-2003-502882
Portal wspomagający działalność badawczo-rozwojową ponad 7000 tys. małych i średnich przedsięborstw lotniczych.
CARGOMAP – Air cargo technology road map – Plan działań technologicznych na rzecz samolotu transportowego
Projekt zrealizowany w Instytucie Lotnictwa w Centrum Nowych Technologii.
AirTN – „AIR TRANSPORT NET” – „Akcja koordynująca dotycząca zwiększenia globalnej konkurencyjności UE w lotnictwie” AERONAUTICS CA.
Termin realizacji: 01.01.2006 – 31.12.2008
Numer projektu 518480
Celem badań było zaprojektowanie modelu matematycznego i implementacja wydajnej metody numerycznej oraz przeprowadzenie symulacji komputerowych systemu energetycznego dla wybranych źródeł zasilania w tym z niskotemperaturowym, miniaturowym stosem ogniw paliwowych typu PEM oraz poszczególnymi elementami elektroenergetycznych systemów niskiej mocy działającymi w zmiennych warunkach otoczenia.
Projekt zrealizowany w Instytucie Lotnictwa w Centrum Technologii Kosmicznych.
Kierownik projektu: mgr inż. Anna Mazur
Tel.: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 835
E-mail: anna.mazur[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Aviation Safety and Certification of new Operations and Systems – Bezpieczeństwo lotnictwa i certyfikacja nowych operacji i systemów
Celem ASCOS było przerwanie obecnego łańcucha „zastoju” w dziedzinie bezpieczeństwa poprzez skupienie się na poprawie bezpieczeństwa w priorytetowych obszarach ryzyka w podejściu do lotnictwa w „ujęciu systemowym”. ASCOS poprawiło bezpieczeństwo ACARE Vision 2020, zmniejszając wskaźnik wypadków o 80% i zasadniczo redukując wpływ ludzkich błędów i ich konsekwencji. ASCOS wprowadziło nowatorskie oraz innowacyjne adaptacje certyfikacji, które uproszczą proces certyfikacji i zatwierdzania systemów oraz operacji poprawy bezpieczeństwa. Trwa rozwój pomocniczych nowych metod i narzędzi z zakresu projektowania opartego na bezpieczeństwie i ciągłego monitorowania bezpieczeństwa.
Instytucja finansująca: Komisja Europejska
Nazwa programu: 7 Program Ramowy
Konsorcjum: Instytut Lotnictwa, Stichting Nationaal Lucht- En Ruimtevaartlaboratorium, Thales Air Systems & Electron Devices Gmbh Thales Air Systems S.A., Apsys Sa, Civil Aviation Authority Uk, Ingeniera De Sistemas Para La Defensa De Espana Sa, Certiflyer Bv, Avanssa Lda, Ebeni Limited Ebe, Deep Blue Srl, Jrc -Joint Research Centre- European Commission Jrc, Jean-Pierre Claude Magny, Technische Universiteit Delft
Kierownik projektu: prof. nadzw. dr hab. Grzegorz Socha
Projekt zrealizowany w Instytucie Lotnictwa w Centrum Technologii Kosmicznych.
Kierownik projektu: dr Natalia Zalewska
Tel.: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 834
E-mail: natalia.zalewska[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Nazwa programu: Projekt statutowy
Instytucja finansująca: Instytut Lotnictwa
Projekt zakłada realizację dwóch głównych celów. Pierwszy z nich jest celem stricte badawczym i zakłada poznanie właściwości mechanicznych poszczególnych ziaren materiałów polikrystalicznych, zwłaszcza kompozytów oraz materiałów dwufazowych (np. stali dwufazowej), podczas odkształcenia plastycznego. Drugi z nich jest celem metodologicznym: zakłada opracowanie i udoskonalenie metodologii badawczej stosowanej do realizacji badań w zakresie tej tematyki.
W ramach pierwszego z celów w projekcie postawiono następujące hipotezy badawcze:
- Znaczne różnice pomiędzy własnościami elastoplastycznymi poszczególnych faz powodują powstawanie naprężeń o dużych wartościach oraz ich dużą zmienność podczas deformacji plastycznej. Potwierdzenie tej hipotezy będzie możliwe dzięki zastosowaniu opracowanej przez nas w ostatnich latach metodologii.
- Jednym z powodów wystąpienia zjawiska zniszczenia w skali ziaren materiału polikrystalicznego, zwłaszcza w przypadku materiału wielofazowego, jest fakt występowania różnych obciążeń dla ziaren poszczególnych faz, co z kolei jest powodowane przez różne wartości przyłożonych sił.
- Lokalizacja obciążenia w skali ziaren zależy od rodzaju fazy materiału wielofazowego oraz od orientacji ziaren.
Postawione cele zostaną zrealizowane za pomocą czterech głównych metod badawczych. Dwie z nich to metody eksperymentalne: metoda dyfraktometrii rentgenowskiej oraz neutronowej; trzecia metoda to zastosowanie modelu samo-uzgodnionego; ostatnia zaś to metoda elementów skończonych numerycznego przewidywania rozkładu naprężeń.
Projekt realizowany w Instytucie Lotnictwa w Centrum Badań Materiałów i Konstrukcji.
Kierownik projektu: mgr. inż. Elżbieta Gadalińska
Tel.: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 543
E-mail: elzbieta.gadalinska[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 21.08.2012 – 20.07.2017
Instytucja finansująca: Narodowe Centrum Nauki
Nazwa programu: Narodowe Centrum Nauki
Projekt COMOZ powstał z myślą o stworzeniu Centrum Operacyjnego obsługującego realizowane w Zakładzie Teledetekcji misje fotolotnicze, a w przyszłości satelitarne. Zadaniem Centrum jest monitorowanie misji lotniczych (w tym realizowanych w ramach projektu HESOFF) oraz odbiór danych z różnych satelitów (obserwacyjnych, naukowych, itp.). Dzięki Centrum możemy na bieżąco śledzić trasę lotu samolotu oraz mieć podgląd pozyskiwanych zdjęć i danych z satelitów w czasie rzeczywistym. Pozyskane dane są przetwarzane na Stacji Fotogrametrycznej oraz w laboratorium numerycznym. W ramach COMOZ funkcjonuje również stanowisko pozyskiwania sygnatur spektralnych. Wszystkie te obszary działania są ze sobą powiązane i tworzą rozbudowany system monitorująco-przetwarzający. W projekcie wykorzystywana jest też łączność radiowa zapewniająca przesył danych telemetrycznych z badanych obszarów do naszego Centrum. Pozyskane dane gromadzone są na serwerze GIS oraz w Magazynie Danych.
Projekt zrealizowany w Instytucie Lotnictwa w Centrum Technologii Kosmicznych.
Kierownik projektu: dr inż. Paweł Czapski
Nazwa programu: Projekt statutowy
Instytucja finansująca: Instytut Lotnictwa
Celem badań było przedstawienie mineralogii kraterów uderzeniowych Marsa pochodzących z okresu Late Heavy Bombardment czyli Wielkiego Bombardowania takich jak – Hellas Argyre Isidis powstałych w okresie Noachian (4,5- 3,5 Ga) między 3,9-3,8 Ga oraz terenów z ich kraterami z późniejszych epok Hesperian i Amazonian – Mawrth Vallis, Oxia Planum, Hypanis Vallis i Aram Dorsum, badanych w trakcie misji ESA ExoMars w 2016 roku, mającej na celu szukanie śladów życia i związków organicznych.
Projekt zrealizowany w Instytucie Lotnictwa w Centrum Technologii Kosmicznych.
Kierownik projektu: dr Natalia Zalewska
Tel.: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 834
E-mail: natalia.zalewska[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Nazwa programu: Projekt statutowy
Instytucja finansująca: Instytut Lotnictwa
Projekt dotyczył opracowania szczegółowych wymagań oraz projektu wstępnego silnika rakietowego do deorbitacji satelitów. Temat jest perspektywiczny ze względu na obecnie wprowadzane prawo kosmiczne, które wymaga deorbitacji satelitów w ciągu 25 lat od końca ich misji. Instytut Lotnictwa pełnił funkcję lidera w pełni polskiego konsorcjum. W ramach działań realizowano współpracę z między innymi Thales Alenia Space Italia. W trakcie projektu uczestniczono w sesjach w CDF (Concurrent Design Facility) Europejskiej Agencji Kosmicznej. Zrealizowano prace dotyczące konfiguracji mechanicznej satelitów wykorzystujących zaprojektowany silnik.
Projekt zrealizowany w Instytucie Lotnictwa w Centrum Technologii Kosmicznych.
Kierownik projektu: inż. Paweł Nowakowski
Tel.: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 321
E-mail: pawel.nowakowski[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Instytucja finansująca: ESA
Projekt dotyczy badań nad silnikiem rakietowym z detonacyjna komorą spalania na paliwa gazowe. Celem jest opracowanie metody projektowania silników rakietowych.
Zakres prac: zbudowanie modeli silników o średnicy zewnętrznej komory spalania 200 mm i 150 mm.
Wykonanie badań w zakresie:
– wpływ typu mieszanki (skład i ciśnienie),
– wpływ wymiarów komory ( średnica, długość, wysokość),
– optymalizacji komory spalania,
– obliczeń teoretycznych, numerycznych procesu.
Projekt realizowany w Instytucie Lotnictwa w Centrum Technologii Kosmicznych.
Kierownik projektu: mgr inż. Michał Kawalec
Tel.: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 618
E-mail: michal.kawalec[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 29.09.2016 – 29.09.2017
Instytucja finansująca: AORD
Nazwa programu: USAF grant
CESAR – „Cost effective small aircraft” – „Projekt zintegrowany zorientowany na zaprojektowanie małego ekonomicznego samolotu transportowego” Aeronautics IP
Termin realizacji: 1.09.2006 – 31.08.2009
Numer projektu: 30 888
Celem prowadzonego projektu jest rozwój metod projektowania oraz wytwarzania elementów kompozytowych znajdujących zastosowanie w przemyśle lotniczym. Efektem prowadzonych prac będzie projekt konstrukcyjny oraz wykonanie osłon przedziału silnikowego (wraz z kanałami wentylacyjnymi oraz dolotowymi silnika) do nowego śmigłowca w układzie mieszanym rozwijanego przez Airbus Helicopters w ramach programu Clean Sky 2.
Koordynator projektu: inż. Rafał Żurawski
Tel.: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 416
E-mail: rafal.zurawski[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 01.01.2017 – 31.12.2021
Instytucja finansująca: KE
Nazwa programu: Clean Sky 2
Konsorcjum: Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa, czeski instytut badawczo-rozwojowy VZLU (Výzkumný a zkušební letecký ústav) oraz czeska firma zajmująca się wytwarzaniem elementów kompozytowych LA Composite
Koordynator projektu: dr inż. Janusz Sznajder
Tel.: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 492
E-mail: janusz.sznajder[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Kierownik projektu: dr inż. Wieńczysław Stalewski
Tel.: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 532
E-mail: wienczyslaw.stalewski[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 01.10.2013 – 30.11.2016
Instytucja finansująca: The 7th Framework Programme for Clean Sky JTI under the grant agreement No. CSJ-GA-2013-619627 (75% financing) and the Ministry of Science of Poland from research support funds under the grant agreement (FP7/2007-2013) No. 3129/CLEANSKY/2014/2 (25% financing)
Nazwa programu: Development and Testing of Computational Methods to Simulate Helicopter Rotors with Active Gurney Flap (akronim: COMROTAG)
Konsorcjum: Instytut Lotnictwa
CopAIR-LA – Akcja koordynacyjna dla wspólnych projektów europejskich – Akcja wspierająca europejską współpracę badawczą w lotnictwie z krajami Ameryki Łacińskiej
Przedmiotem projektu były oryginalne prace badawcze, które pozwoliły na zdobycie nowej wiedzy o zastosowaniu materiału magnetoreologicznego w klapce mechanicznej.
Kierownik projektu: dr inż. Paweł Skalski
Tel.: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 659
E-mail: pawel.skalski[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 14.12.2011 – 13.12.2014
Instytucja finansująca: Narodowe Centrum Nauki
Projekt badawczy zrealizowany przez Zespół Liderów Projektów.
Kierownik projektu: dr. inż. Jarosław Stanisławski
Celem projektu DART jest stworzenie systemu, który umożliwi wynajmowanie małych samolotów do lotów w dowolne miejsca w Polsce. W pierwszym etapie projektu będziemy badać zainteresowanie proponowanym rozwiązaniem. Planujemy zebrać informacje na temat potencjalnych użytkowników oraz ich wymagań. Propozycja ta jest kierowana szczególnie do osób, które podróżują często do różnych miejsc w Polsce w celach zarówno służbowych, jak i prywatnych.
Projekt realizowany w Instytucie Lotnictwa w Centrum Nowych Technologii.
Kierownik projektu: dr inż. Wojciech Miksa
Tel.: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 713
E-mail: wojciech.miksa[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 01.04.2016 – 18.03.2017
Instytucja finansująca: Komisja Europejska
Nazwa programu: ARTES 20 IAP
Konsorcjum: ITTI (koordynator), Instytut Lotnictwa, MLabs, Aeroklub Polski
DRESS – „Distributed and Redundant Electro Mechanical Nose Gear Steering System” – „Elektro-mechaniczny system sterowania podwozia przedniego samolotu transportowego”, Aeronautics STREP
Termin realizacji: 06.2006 – 06.2009
Numer projektu AST5-CT-2006-30841
W projekcie został zaprojektowany, zbudowany i przebadany model hipotetycznego dwumiejscowego samolotu turystycznego w układzie połączonych skrzydeł. Celem badań była ocena przydatności tego układu dla nowej generacji samolotów lekkich oraz zebranie danych i doświadczeń przydatnych dla projektowania takich statków powietrznych.
Kierownik projektu: dr hab. inż. Cezary Galiński
Tel.: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 291
E-mail: cezary.galinski[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 01.12.2012 – 31.05.2016
Nazwa programu: Program Badań Stosowanych
Instytucja finansująca: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
Konsorcjum: Instytut Lotnictwa – lider, Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych, MSP, Politechnika Warszawska
EPATS – „European Personal Air Transportation System” – „Europejski System Transportu Samolotami Osobowymi” Aeronautics SSA, nr 044549.
Termin realizacji: 01.2007-06.2008.
Koordynator projektu:Instytut Lotnictwa
ESPOSA – Efficient Systems and Propulsion for Small Aircraft – Wydajne systemy i napęd dla małych samolotów
W ramach projektu poprzez symulacje i próby w locie zostaną opracowane i zademonstrowane techniczne i proceduralne rozwiązania. Dodatkowo projekt obejmuje opracowywanie projektu standardów we współpracy z Europejską Organizacją Wyposażenia Lotnictwa Cywilnego (EUROCAE). Projekt opiera się również na aktywnej współpracy z innymi ważnymi podmiotami, takimi jak Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) i Eurocontrol.
Projekt ERA to projekt ad-hoc Europejskiej Agencji Obrony zainicjowany przez pięć państw członkowskich: Francję, Włochy, Polskę, Szwecję oraz Niemcy (lider). Planowany termin realizacji projektu to 42 miesiące. Budżet projektu wynosi 31 milionów euro. Konsorcjum przemysłowe projektu ERA koordynowanego przez Airbus Defence and Space składa się z szesnastu partnerów.
Projekt realizowany w Instytucie Lotnictwa w Centrum Technologii Kosmicznych.
Koordynator projektu: dr inż. Jerzy Graffstein
Tel.: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 271
E-mail: jerzy.graffstein[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 12.02.2015 – 30.12.2019
Instytucja finansująca: EDA/MON
Nazwa programu: EDA ad hoc
Konsorcjum: Airbus Defence and Space (koordynator) oraz ESG Elektroniksystem- und Logistik-GmbH (Niemcy); SAFRAN-Sagem, Thales oraz ONERA (Francja); Saab (Szwecja); Finmeccanica (Włochy); oraz dziewięciu partnerów z Polski: Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych (lider polskiego konsorcjum), Instytut Lotnictwa, Hertz Systems Ltd., EUROTECH, PIAP (Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów), Eskadra Grzegorz Trzeciak, Politechnika Rzeszowska, WB Electronics S.A. oraz Asseco Poland S.A.
Celem projektu jest zdefiniowanie, opracowanie oraz początkowa walidacja koncepcji operacyjnej (ConOps), która umożliwia integrację procesu zarządzania ruchem lotniczym z ogólną siecią intermodalną, w tym dostępnymi naziemnymi i nawodnymi środkami transportu. Integracja informacyjna istotnie przyczyni się do osiągnięcia celu d2d4h – podróży „od drzwi do drzwi” pomiędzy dowolnymi lokalizacjami w Europie w ciągu maksymalnie 4 godzin.
Projekt koncentruje się na potencjale integracji zarządzania ruchem lotniczym (ATM) oraz intermodalnej sieci transportowej obsługującej mobilność na obszarze aglomeracji (oraz regionalnej), z uwzględnieniem scenariuszy transportu i obsługi pasażerów planowanych w następnych dziesięcioleciach, według następujących punktów odniesienia: 2025, 2035 i 2050 r. Realizacja tak postawionych założeń pozwoli zrealizować wspomniany cel d2d4h wyznaczony przez ACARE SRIA FlightPath 2050.
Koncepcja ConOps w ramach projektu X-TEAM D2D ma obejmować zarówno koncepcje integracji platform transportowych, jak i innowacyjną, płynną mobilność jako usługę, w tym koncepcje ATM. Opracowane ConOps zostaną wstępnie ocenione pod kątem już istniejących, celowo zdefiniowanych i stosowanych wskaźników KPA i KPI, przy wykorzystaniu zarówno jakościowej, jak i ilościowej metody oceny wyników. W ramach projektu X-TEAM D2D zostanie opracowana również platforma symulacyjna do sprawdzania poprawności proponowanej koncepcji ConOps.
Kierownik projektu: dr inż. Bartosz Dziugieł
Tel.: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 383
E-mail: bartosz.dziugiel[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 01.06.2020 – 30.09.2022
Instytucja finansująca: Komisja Europejska
Nazwa programu: SESAR JU
Konsorcjum: CENTRO ITALIANO RICERCHE AEROSPAZIALI SCPA (CIRA), INSTITUTE FOR SUSTAINABLE SOCIETY AND INNOVATION (ISSNOVA), DEUTSCHES ZENTRUM FUER LUFT – UND RAUMFAHRT EV (DRL), SIEĆ BADAWCZA ŁUKASIEWICZ – INSTYTUT LOTNICTWA (Ł-ILOT), D-flight S.p.A., STICHTING HOGESCHOOL VAN AMSTERDAM (HVA)
Projekt otrzymał dofinansowanie z unijnego programu badań i innowacji „Horyzont 2020” w ramach umowy o dotację nr 891061 X-TEAM D2D.
FLITE – „Flite test easy” – „Polepszenie procedur badania w locie dynamiki strukturalnej samolotu w warunkach naturalnych wzbudzeń” EUREKA
Termin realizacji: 1.01.2002 – 30.04.2003
Numer projektu: E12419
FLITE 2 – „Flite test easy- extension” – „Badania modalne konstrukcji samolotów w czasie lotu”
EUREKA
Termin realizacji: 01/12/2004-30/11/2007 (Eureka)
Numer projektu: 414/E-266/SPB/EUREKA/T-12/DWM 102/2004-2007
Projekt ma na celu przeprowadzenie badań silnika rakietowego na ciekły ekologiczny materiał pędny, opracowanego w Zakładzie Technologii Kosmicznych. Prace są prowadzone na zlecenie Europejskiej Agencji Kosmicznej. Poziom rozwoju technologii, jaki zostanie osiągnięty w wyniku realizacji projektu, to TRL3. Silnik ten będzie stanowić alternatywę dla obecnie stosowanych napędów, wykorzystujących toksyczne pochodne hydrazyny oraz tlenki azotu.
Projekt realizowany w Instytucie Lotnictwa w Centrum Technologii Kosmicznych.
Kierownik projektu: dr inż. Paweł Surmacz
Tel.: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 496
E-mail: pawel.surmacz[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 12.01.2015 – 31.12.2017
Instytucja finansująca: ESA (Polish Incentive Scheme)
Nazwa programu: ESA grant
Konsorcjum: Instytut Lotnictwa (koordynator), Jakusz Sp. z o.o., WB Electronics, Thales Alenia Space UK
HiReTT – „High Reynolds number tools and techniques for civil transport aircraft design” – „Narzędzia i Techniki Projektowania w Zakresie Dużych Liczb Reynoldsa dla Samolotów Komunikacyjnych” Growth 3, RTD.
Termin realizacji: 01.08.2002 – 30.11.2005
HIGHTRIP to projekt współfinansowany przez Komisję Europejską w ramach program Clean Sky 2 (Horyzont 2020). Konsorcjum koordynowane przez NLR składa się z czterech partnerów. Instytut Lotnictwa weźmie udział w procesie projektowym, zaś firmy P.W. Metrol oraz Szel-Tech w procesie produkcji wspólnie z NLR. Za oprzyrządowanie oraz wyposażenie w aparaturę pomiarową będzie odpowiedzialny NLR, jak również za nadzór oraz opracowanie wyników badań tunelowych, które zostaną zrealizowane we francuskim instytucie ONERA. Projektowany model będzie odpowiadał wymaganiom stawianym przez Leonardo Helicopters.
Celem HIGHTRIP jest projekt, wykonanie oraz przeprowadzenie badań tunelowych modelu statku powietrznego w układzie mieszanym (tiltrotor) rozwijanego przez Leonardo Helicopoters we współpracy z Partnerami ramach programu Clean Sky 2.
Kierownik projektu: inż. Rafał Żurawski
Tel.: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 416
E-mail: rafal.zurawski[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 01.11.2018 – 31.10.2021
Instytucja finansująca: Komisja Europejska
Nazwa programu: Clean Sky 2
Konsorcjum: NLR-STICHTING NATIONAAL LUCHT-N RUIMTEVAARTLABORATORIUM, SIEĆ BADAWCZA ŁUKASIEWICZ -INSTYTUT LOTNICTWA, SZEL-TECH GRZEGORZ SZELIGA , P.W. METROL DARIUSZ DĄBKOWSKI.
HISAC – „HIGH SPEED ENVIRONMENTALLY FRIENDLY AIRCRAFT” „Oszacowanie wykonalności nowego naddźwiękowego pasażerskiego samolotu odrzutowego” – Aeronautics IP.
Termin realizacji: 01.05.2005 – 30.04.2008
Numer projektu: AIP4-CT-2005-516132
Celem głównym projektu HYPROGEO, współfinansowanego przez Komisję Europejską w ramach programu Horyzont 2020, była budowa modułu napędowego bazującego na hybrydowym silniku rakietowym. Napęd hybrydowy nie jest nową technologią w technice rakietowej, niemniej zastosowanie go do transferu orbitalnego platform satelitarnych lub do napędu ostatnich stopni rakiet nośnych stanowi innowację. System taki jest niewątpliwie interesującą alternatywą do transferu orbitalnego, obecnie wykonywanego za pomocą silników typu Liquid Apogee Motor, będącymi silnikami rakietowymi na ciekły, dwuskładnikowy materiał pędny, oraz przez rakietowe silniki elektryczne. Hybrydowy napęd może łączyć cechy obu wymienionych systemów napędowych, tj. możliwość wielokrotnego uruchomienia oraz duży impuls w próżni (silniki na ciekłe materiały pędne), a także długi czas pracy przy małym ciągu (silniki elektryczne). Dodatkowo, zastosowanie hybrydy niesie ze sobą dodatkowe korzyści, jak ekologiczność napędu, jego prosta konstrukcja, szybszy transfer orbitalny i zredukowany koszt produkcji oraz działania.
Kierownik projektu: mgr inż. Wojciech Florczuk
Tel.: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 331
E-mail: wojciech.florczuk[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 01.02.2015 – 31.01.2018
Instytucja finansująca: Komisja Europejska
Nazwa programu: Horyzont 2020
Przeznaczeniem BSR jest wsparcie działań wojsk lądowych, marynarki wojennej, straży granicznej w operacjach specjalnych prowadzonych w trudnym terenie góry, obszary zabudowane lub zagrożone ostrzałem przeciwnika. Bezzałogowy śmigłowiec jest bezpieczną alternatywą dla wykorzystania załogowych środków wsparcia lotniczego samolotów i śmigłowców. Sposób wykorzystania BSR uzależniony jest od rodzaju zabudowanych urządzeń i wyposażenia specjalistycznego (sensorów) o masie nie przekraczającej oferowanego udźwigu użytecznego.
Kierownik projektu: mgr inż. Paweł Guła
Konsorcjum: Instytut Lotnictwa, Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych oraz WZL-1
Celem projektu jest opracowanie systemu do pomiarów pól przemieszczeń/odkształceń w płaszczyźnie i poza płaszczyzną, jak również wyznaczenie mechanicznych parametrów badanych materiałów. System będzie składał się z dwóch modułów pomiaru optycznego (a więc bezinwazyjnego), jak również z oprogramowania umożliwiającego wyznaczenie stałych materiałowych. Takie podejście jest obecnie nazywane metodami numeryczno-eksperymentalnymi (combined numerical-experimental techniques).
Kierownik projektu: dr inż. Piotr Kowalczyk
Tel.: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 329
E-mail: piotr.kowalczyk[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 01.07.2014 – 31.08.2017
Instytucja finansująca: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
HELIX – „Innovative aerodynamic high lifts concepts” – „Nowoczesne aerodynamiczne systemy mechanizacji skrzydła” – Growth 3, RTD,
Termin realizacji: 01.06.2001 – 30.04.2005 (+ annex 2006 )
Celem projektu jest wytworzenie złożonej geometrycznie cienkościennej części do silnika lotniczego, wykonanego ze stopu niklu i wdrożenie opracowanej technologii do produkcji.
Lider konsorcjum: Politechnika Wrocławska
Kierownik Projektu: Bartosz Madejski
E-mail: bartosz.madejski[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 01.01.2018 r. – 31.03.2021 r.
Instytucja finansująca: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
Nazwa programu: Nowoczesne technologie materiałowe – TECHMATSTRATEG
Projekt zrealizowany w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Priorytet 1. „Badania i Rozwój Nowoczesnych Technologii”, Działanie 1.3. „Wsparcie projektów B+R na rzecz przedsiębiorców realizowanych przez jednostki naukowe”,Poddziałanie 1.3.1. „Projekty rozwojowe”.
Kierownik projektu: dr inż. Antoni Niepokólczycki
Tel.: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 546
E-mail: antoni.niepokolczycki[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 01.07.2013 – 30.06.2015
Konsorcjum: Peszke S.C. z Krosna i Instytut Lotnictwa (lider)
Instytucja finansująca: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
Nazwa programu: Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Numer projektu: POIG.01.03.01-14-037/12-
Kierownik projektu: mgr inż. Ewelina Szpakowska-Peas
Tel.: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 350
E-mail: ewelina.szpakowska[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 01.10.2013 – 30.09.2016
Instytucja finansująca: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
Projekt realizowany w Instytucie Lotnictwa w Centrum Technologii Kosmicznych.
Koordynator projektu: dr inż. Stanisław Popowski
Tel.: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 317
E-mail: stanislaw.popowski[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 23.04.2013 – 31.10.2016
Instytucja finansująca: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
Konsorcjum: Wojskowy Instytut Medycyny Lotniczej (lider), Instytut Lotnictwa, WB Electronics S.A., Przedsiębiorstwo Sprzętu Ochronnego – Maskpol S.A.,
Instytut Techniki i Aparatury Medycznej, Wojskowy Instytut Higieny i Epidemiologii
Kierownik projektu: dr inż. Rafał Kajka
Termin realizacji: 01.05.2015 – 31.12.2015
Numer projektu: POIG.02.02.00-14-022/09-10
Konsorcjum: Wojskowa Akademia Techniczna (lider), Instytut Lotnictwa, Politechnika Warszawska
W efekcie prowadzonych badań, analiz i wdrożeń rozwijane będą nowe technologie wytwarzania konstrukcji lotniczych. Nowe elementy będą testowane i wdrożone jako podzespoły kabiny i gondoli silnika samolotu M28.
Kierownik projektu: mgr inż. Paweł Guła
Tel.: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 420
E-mail: pawel.gula[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 01.07.2016 – 31.12.2021
Instytucja finansująca: Komisja Europejska
Nazwa programu: CleanSky2
Konsorcjum: Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa – koordynator, Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o., EUROTECH Sp. z o.o., SZEL-TECH Szeliga Grzegorz, P.W. „Metrol” Dariusz Dąbkowski, ULTRATECH Sp. z o.o., ZAKŁADY LOTNICZE Margański & Mysłowski S.A., Centro Italiano Ricerche Aerospaziali.
Celami szczegółowymi projektu były: rozpoczęcie postępowania w celu uzyskania ochrony patentowej w 11 krajach europejskich (Holandia, Wielka Brytania, Belgia, Francja, Hiszpania, Niemcy, Włochy, Czechy, Rumunia, Szwajcaria, Austria), dokonanie zgłoszenia do Urzędu Patentów i Znaków Towarowych (USPTO) w Stanach Zjednoczonych oraz dokonanie zgłoszenia do Urzędu Patentowego w Kanadzie.
Przedmiotem patentu była metoda badania swobody samolotu od flatteru z wykorzystaniem algorytmów umożliwiających estymację właściwości aerosprężystych w czasie prób flatterowych w locie w czasie rzeczywistym.
Projekt był realizowany w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, lata 2007-2013. Priorytet 1, Badania i rozwój nowoczesnych technologii. Działanie 1.3, Wsparcie projektów B+R na rzecz przedsiębiorców realizowanych przez jednostki naukowe. Poddziałanie 1.3.2, Wsparcie ochrony własności przemysłowej tworzonej w jednostkach naukowych w wyniku prac B+R.
Kierownik projektu: dr inż. Antoni Niepokólczycki
Tel.: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 524, 546
E-mail: antoni.niepokolczycki[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 01.07.2012 – 31.12.2015
Instytucja finansująca: Ośrodek Przetwarzania Informacji
Nazwa programu: Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Numer projektu: POIG.01.03.02-14-045/11-13
Nr: POIR.04.01.04-00-0121/16
Projekt realizowany jest w ramach Działania 4.1 „Badania naukowe i prace rozwojowe”, Poddziałania 4.1.4 „Projekty aplikacyjne” Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 i współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Obecna awionika to świat rozwiązań cyfrowych. Żaden nowoczesny system sterowania, nawigacji czy obrazowania informacji nie może dziś istnieć bez oprogramowania. „Latające” oprogramowanie jest czymś równie krytycznym dla bezpieczeństwa, co konstrukcja statku powietrznego. Z tego powodu kwalifikuje się je do kategorii Safety Critical. O dopuszczeniu go do użytku decydują najbardziej rygorystyczne standardy weryfikacji, która to w rezultacie staje się niezwykle czasochłonna i droga. Inżynierowie zajmujący się tym procesem schodzą w swoich analizach na poziomu elektroniki, analizując kod maszynowy na poziomie niespotykanym w innych gałęziach przemysłu. Proces ten jest krytycznym czynnikiem wpływającym na możliwość wprowadzania nowoczesnych rozwiązań w lotnictwie.
W ramach projektu prowadzone będą prace badawczo-rozwojowe, których celem jest opracowanie innowacji procesowej w zakresie przygotowania i weryfikacji programowania dla lotnictwa o krytycznym znaczeniu dla bezpieczeństwa lotu tj. należącego do kategorii Safety Critical.
Kierownik projektu: dr inż. Paweł Stężycki
Kierownik B+R projektu: mgr inż. Łukasz Nyczkowski
Tel.: (+ 48) 22 127 94 57
E-mail: lukasz.nyczkowski[at]ge.com
Termin realizacji: 01.04.2017 – 31.03.2020
Instytucja finansująca: Komisja Europejska; Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
Nazwa programu: Program Operacyjny Inteligentny Rozwój 2014-2020
Konsorcjum: Instytut Lotnictwa – koordynator, General Electric Company Polska Sp. z o.o.
Całkowity koszt kwalifikowany projektu: 4 301 757,61 zł
Dofinansowanie projektu: 3 980 630,52 zł
Kierownik projektu: mgr inż.Tomasz Szczepanik
Tel.: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 711
E-mail: tomasz.szczepanik[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 01.06.2013 – 31.05.2015
Instytucja finansująca: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
Numer projektu: POIG.01.03.01-14-007/12
Konsorcjum: Instytut Lotnictwa (lider), Aviation Artur Trendak
Celem strategicznym projektu było ukierunkowanie realizowanych w kraju prac badawczych w branży lotniczej na dziedziny które mają lub będą miały decydujący wpływ na poprawę pozycji konkurencyjnej polskiej gospodarki.
Celami szczegółowymi projektu były: zwiększenie stopnia wykorzystywania w praktyce gospodarczej wyników prac badawczo-rozwojowych prowadzonych w polskich jednostkach naukowych, zwiększenie podaży nowych, innowacyjnych rozwiązań przydatnych gospodarce, zwiększenie efektywności wykorzystania projektów celowych dla realizacji strategicznych celów przedsiębiorstw, integracja środowiska naukowego i przemysłowego na poziomie narodowym w dziedzinie wykorzystania technologii inteligentnych w lotnictwie, wykreowanie grupy nowych innowacyjnych rozwiązań technicznych tworzących polską specjalność w ww. zakresie, rozwój małych firm typu spin-off transferu technologii, wprowadzeniem grupy partnerów narodowych do tzw. European Research Area w dziedzinie aeronautyki z aktywnym udziałem w europejskich projektach badawczych 7PR – KE, wzrost liczby zgłoszeń patentowych i wdrożeń, zwiększenie innowacyjności przedsiębiorstw sektora przemysłu lotniczego, zwiększenie udziału innowacyjnych produktów polskiej gospodarki na rynku międzynarodowym, rozwój poziomu naukowego i technicznego zasobów ludzkich, w wyniku realizacji projektu, wykonawcy uzyskają tytuły zawodowe lub stopnie naukowe – magisterskie, doktorskie, habilitacje.
Projekt był realizowany w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, lata 2008-2013, Priorytet 1. Badania i Rozwój Nowoczesnych Technologii, Działanie 1.1. Wsparcie badań naukowych dla budowy gospodarki opartej na wiedzy, Poddziałanie 1.1.2 Strategiczne programy badań naukowych i prac rozwojowych.
Kierownik projektu: dr Jerzy Żółtak
Tel.: (+ 48) 22 846 38 22
E-mail: jerzy.zoltak[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Instytucja finansująca: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
Nazwa programu: Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Konsorcjum: Politechnika Rzeszowska (koordynator), Politechnika Lubelska, Politechnika Śląska, Politechnika Częstochowska, Politechnika Łódzka, Politechnika Warszawska, Instytut Podstawowych Problemów Techniki PAN, Instytut Lotnictwa, Instytut Maszyn Przepływowych PAN, Uniwersytet Rzeszowski, Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych
Projekt realizowany w Instytucie Lotnictwa w Centrum Technologii Kosmicznych.
Kierownik projektu: mgr Beata Lisik
Tel.: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 462
E-mail: beata.lisik[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 01.12.2013 – 31.03.2017
Instytucja finansująca: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
Ocena wpływu nawozów fosforynowych na stan zdrowotny lasu zobrazowany za pomocą fotowoltaicznego Bezzałogowego Statku Powietrznego (BSP). Projekt HESOFF jest zogniskowany na integracji innowacyjnych technologii z innowacyjnymi metodami kultywacji lasu. Zgodnie z tym rozróżniamy dwa podstawowe cele projektu:
Ocena działania fosforynów jako elicytorów odporności drzew na patogeny z rodzaju Phytophthora.
Implementacja i wprowadzenie do praktyki nowych metod oceny stanów lasu i efektywności kultywacji poprzez zobrazowanie z Bezzałogowego Statku Powietrznego (BSP).
Projekt realizowany w Instytucie Lotnictwa w Centrum Technologii Kosmicznych.
Kierownik projektu: Jan Kotlarz
Tel.: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 835
E-mail: jan.kotlarz[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Instytucja finansująca: Komisja Europejska / Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Nazwa programu: program LIFE+
Kierownik projektu: dr inż. Daniel Szeląg
Instytucja finansująca: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
Głównym celem projektu jest opracowanie demonstratora silników rakietowych na ciekły, nietoksyczny dla personelu technicznego, materiał pędny o cechach zapłonu hipergolicznego. Wytworzona technologia będzie mogła znaleźć zastosowanie zarówno w silnikach marszowych rakiet nośnych, jak i ich ostatnich stopni.
Projekt realizowany w Instytucie Lotnictwa w Centrum Technologii Kosmicznych.
Kierownik projektu: mgr inż. Wojciech Florczuk
Tel.: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 331
E-mail: wojciech.florczuk[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 21.12.2016 – 20.12.2019
Instytucja finansująca: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
Nazwa programu: obronność i bezpieczeństwo
Konsorcjum: Instytut Lotnictwa, Politechnika Warszawska, ZPS GAMRAT
NAS-TAURUS – „Technology development for aeroelastic simulations on unstructured grids” – „Opracowanie technologii symulacji aeroelastycznej na siatkach niestrukturalnych” Growth 3, RTD
Termin realizacji: 01.07.2002 – 31.07.2004
PRELOT – Opracowanie technologii wytwarzania lotniczych struktur kompozytowych z preimpregnatów węglowych z pominięciem procesu autoklawowego
Kierownik projektu: dr inż. Daniel Szeląg
Instytucja finansująca: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
Optymalizacja oporów aerodynamicznych jest jednym z kluczowych zagadnień w procesie projektowania w obszarze motoryzacji. W przypadku pojazdów elektrycznych zagadnienie to jest szczególnie znaczące z uwagi na potrzebę maksymalizacji zasięgu pojazdu. W ramach projektu, konsorcjum PROPEL (Ł-ILOT + Ł-PIMOT) proponuje opracowanie metodyki optymalizacji numerycznej (CFD) i eksperymentalnej (badania w tunelu aerodynamicznym) oporu aerodynamicznego pojazdów naziemnych oraz wypracowanie rozwiązań konstrukcyjnych elementów samochodu elektrycznego redukujących jego współczynnik oporu. Wypracowany know-how oraz baza badawczo-rozwojowa będą mogły być w prosty sposób wykorzystane do wsparcia innych podmiotów z branży motoryzacyjnej a także innych gałęzi transportu naziemnego np. transportu kolejowego.
Planowane efekty realizacji projektu badawczego
Efektem realizacji projektu będzie: (i) opracowanie rozwiązań konstrukcyjnych dla pojazdu elektrycznego umożliwiających redukcję oporu aerodynamicznego, (ii) zbudowanie know-how w zakresie numerycznej optymalizacji oporu aerodynamicznego dla pojazdów transportu naziemnego, (iii) zbudowanie know-how i zaplecza aparaturowego dla celów badań eksperymentalnych oporu aerodynamicznego pojazdów transportu naziemnego. Z uwagi na strategiczną decyzję o budowie polskiej marki samochodu elektrycznego ww. efekty są zbieżne z celami Sieci Badawczej Łukasiewicz zarówno w zakresie prowadzenia prac B+R kluczowych dla polityki gospodarczej państwa jak i potencjału dla ich komercjalizacji.
DOFINANSOWANIE: 734 605,27 zł
CAŁKOWITA WARTOŚĆ: 918 256,59 zł
Projekt współfinansowany w ramach DOTACJI CELOWEJ PREZESA CENTRUM ŁUKASIEWICZ
Kierownik projektu: Wiesław Zalewski
Tel.: (+48) 22 846 00 11 wew. 359
E-mail: wieslaw.zalewski[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 01.10.2021 – 30.09.2022
Instytucja finansująca: Budżet Państwa
Nazwa programu: Dotacja Celowa
Konsorcjum: SIEĆ BADAWCZA ŁUKASIEWICZ – Instytut Lotnictwa (ILOT), SIEĆ BADAWCZA ŁUKASIEWICZ – Przemysłowy Instytut Motoryzacji (PIMOT)

Zgodnie z założeniami projektu, wykonano latający model samolotu w skali 1:5. Model ten jest wierną kopią samolotu pełnowymiarowego również pod kątem technologii kompozytowych jakie zostały do jego budowy wykorzystane. Model został poddany próbom w locie, które przeszedł w pełni pomyślnie. W ten sposób został potwierdzony cały proces projektowy. Zweryfikowano również prawidłowe właściwości dynamiczne samolotu, co było przedmiotem licznych prac analitycznych z zakresu stateczności. Wykorzystanie do jego budowy takiej samej technologii jaka przewidziana jest do budowy pełnowymiarowego prototypu potwierdziło w należytym stopniu opanowanie szeregu problemów technicznych.
Projekt „PHOENIX – Bezzałogowy Samolot Stratosferyczny” zrealizowany został w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013, Priorytet 1. Badania i rozwój nowoczesnych technologii, Działanie 1.1 Wsparcie badań dla budowy gospodarki opartej na wiedzy, Poddziałanie 1.1.2 Strategiczne programy badań naukowych i prac rozwojowych.
Termin realizacji: 02.03.2009 – 31.12.2013
Instytucja finansująca: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
Numer projektu: POIG.01.01.02-14-033/09
Nazwa programu: Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
IMPERIA – „Poprawa Trwałości Zmęczeniowej Połączeń Nitowych Stosowanych w Konstrukcjach Lotniczych”
PULCHER – Pulsed Chemical Rocket with Green High Performance Propellants
Kierownik projektu: Grzegorz Szymanowski
E-mail: grzegorz.szymanowski[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Tel.: (+ 48) 22 846 00 11
Termin realizacji: 01.10.2012 – 30.11.2015
Instytucja finansująca: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
Numer projektu: POIG.02.03.01-00-019/10-07
SAT-Rdmp – Small Air Transport Rdmp – Mały transport lotniczy
SCRATCH IV – „Support for Collaborative Aeronautical Technical Research” – „Akcja wspierajaca udział małych przedsiębiorstw w projektach Programu Ramowego – edycja IV” SSA
Termin realizacji: 01.05.2004 – 30.04.2006
Numer projektu ASA3-CT-2004-510981
Punkt kontaktowy w Instytucie Lotnictwa.
SCRATCH – „Support for Collaborative Aeronautical Technical Research” –”Akcja wspierajaca udział małych przedsiębiorstw w projektach 6 Programu Ramowego – kontynuuacja” Aeronautics SSA
Termin realizacji: styczeń 2006 – maj 2007
Numer projektu: ASA5-2006-036267
Punkt Kontaktowy w Instytucie Lotnictwa.
Kierownik projektu: dr inż. Antoni Niepokólczycki
Kierownik projektu: prof. dr hab. inż. Piotr Wolański
E-mail: piotr.wolanski[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Tel.: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 226
Instytucja finansująca: Ośrodek Przetwarzania Informacji
Numer projektu: POIG.01.03.01-14-071/09-
Projekt realizowany w Instytucie Lotnictwa w Centrum Technologii Kosmicznych.
Kierownik projektu: mgr. inż. Damian Kaniewski
Tel.: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 321
E-mail: damian.kaniewski[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 13.12.2016 – 12.12.2019
Instytucja finansująca: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
Nazwa programu: obronność i bezpieczeństwo
SOFIA – „Safe Automatic Flight Back and Landing of Aircraft” – „Systemu FRF bezpiecznego powrotu samolotu na ziemię” IP projekt nr AST5-CT-2006-030911,
Termin realizacji: 01.06.2006 – 30.08.2009
STARLET – program badawczy finansowany przez konsorcjum Clean Sky Joint Undertaking. Instytut Lotnictwa był jedynym uczestnikiem-wykonawcą w tym programie.
Koordynator projektu: dr inż. Janusz Sznajder
SUPERSKYSENCE – „Smart Maintenence of hydraulic fluid using on board monitoring and reconditioning system” – „Inteligentny monitoring płynu hydraulicznego na pokładzie samolotu”, Aeronautics IP
Termin realizacji: 01.06.2006 – 30.08.2009
Numer projektu: 030863
Kierownik projektu: dr inż. Daniel Szeląg
Instytucja finansująca: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
Numer projektu: POIG.01.01.02-14-017/09
Kierownik projektu: dr inż. Wiesław Krzymień
E-mail: wieslaw.krzymien[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Tel.: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 228
Instytucja finansująca: Ośrodek Przetwarzania Informacji
Numer projektu: POIG.01.03.01-14-074/09-
TFAST – Transition Location Effect on Shock Wave Boundary Layer Interaction
UAVNET – „Civilian UAV Thematic Network: Technologies, Application” – „Cywilne Samoloty Bezpilotowe: Technologia, Zastosowanie, Certyfikacja” , Growth 3, SSA/CA
Termin realizacji: 01.05.2002 – 30.11.2005
UFAST – „Unsteady effects of shock wave induced separation” – „Interferencja fal uderzeniowych w opływie profilu lotniczego” AERONAUTICS STREP,
Termin realizacji: 01.12.2005 – 30.11.2008
Numer projektu: AST4-CT-2005-012226
ViewLS – Clear Views on Clean Fuels „Strategie rozwoju paliw alternatywnych w Europie-udział honorowy jako tzw. Diamond VIP” – Diamond VIP
Termin realizacji: 2003-2005
X2-Noise – „Thematic Network on Aeroacoustics of New Aircraft; Engine Configurations – Impact of Aircraft Noise on Future Designs” – „Sieć tematyczna w obszarze aeroakustyki nowych samolotów i konfiguracjii silników”, Growth 3, SSA/CA,
Termin realizacji: 01.11.2002 – 30.04.2006
Turbine for turboshaft engine demonstrator (TED) – Zaawansowane techniki wytwarzania zespołu turbiny napędowej
Projekt zakłada modyfikację turbiny sprężarki oraz turbiny napędowej w silniku śmigłowca w celu zwiększenia ich efektywności, wytrzymałości, a także trwałości (wydłużenia okresu eksploatacji). Projekt dotyczy takich zagadnień jak: bariery termiczne stosowane na łopatki kierownice, badania wytrzymałościowe w podwyższonej temperaturze nowego materiału kompozytowego na osnowie stopów niklu, nowoczesne metody nakładania powłok, nowoczesne metody obróbki skrawaniem i wpływ jej parametrów na jakość wyrobu, a także badania odporności materiału na zjawiska zmęczenia i pełzania.
Rezultatem projektu będzie zbudowanie zespołu turbiny napędowej oraz zintegrowanego układu gazowego zasilania turbiny z wykorzystaniem nowych technologii. Zostanie on przebadany na silniku lotniczym, co pozwoli także określić wpływ parametrów turbiny na osiągi silnika.
Projekt realizowany w ramach programu sektorowego INNOLOT, Demonstrator Główny: Innowacyjny system napędowy, temat ISN-A3: Zaawansowane techniki wytwarzania zespołu turbiny napędowej.
Kierownik projektu: prof. dr hab. inż. Grzegorz Socha
Tel.: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 347
E-mail: grzegorz.socha[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 01.06.2014 – 31.12.2018
Instytucja finansująca: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
Nazwa programu: INNOLOT
„Wstępna kwalifikacja stałego materiału pędnego niezawierającego aluminium” (ang. Pre-Qualification of Aluminium-Free Solid Propellant – ASPro (ESA)) to projekt realizowany przez Zakład Technologii Kosmicznych Instytutu Lotnictwa wraz z MESKO S.A., Instytutem Przemysłu Organicznego oraz Zakładem Produkcji Specjalnej Gamrat Sp. z o.o. na zlecenie Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA).
Rosnący problem śmieci kosmicznych, czyli obiektów różnej wielkości pozostawionych na orbicie, wymusza poszukiwanie rozwiązań dla ochrony środowiska kosmicznego. Nowe wytyczne i przepisy prawne są wprowadzane na całym świecie, aby przeciwdziałać powstawaniu nowych odpadków.
Jedną z możliwych odpowiedzi na te potrzeby jest deorbitacja satelitów po zakończeniu ich misji.
Deorbitacja oznacza sprowadzenie obiektu z niskiej orbity aby uległ on spaleniu w atmosferze. Manewr ten wymaga odpowiedniego napędu. Jednym z najbardziej korzystnych rozwiązań jest zastosowanie silników rakietowych na stały materiał pędny.
W ramach projektu „Pre-Qualification of Aluminium-Free Solid Propellant – ASPro” opracowywany jest właśnie stały materiał pędny, który ma spełniać wymagania stawiane napędom deorbitacyjnym. W ramach prac, poza rozwojem, testami i wstępną kwalifikacją materiału pędnego, analizowane są również wstępne założenia dla projektu samego silnika.
Kierownik projektu: inż. Paweł Nowakowski
Tel.: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 321
E-mail: pawel.nowakowski[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 2017-2018
Instytucja finansująca: ESA
Nazwa programu: GSTP
Celem projektu jest pozyskanie narzędzi dla rozwiązywania modeli kinetycznych układów złożonych z kilku typów cząstek. Wynikiem pracy badawczej będzie opracowanie oprogramowania przeprowadzającego symulacje numeryczne wraz ze wstępnym modelem heliopauzy.
Projekt realizowany w Instytucie Lotnictwa w Centrum Technologii Kosmicznych.
Kierownik projektu: prof. nadzw. dr hab. Romana Ratkiewicz-Landowska
Tel.: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 561
E-mail: romana.ratkiewicz[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 2016-2017
Instytucja finansująca: Instytut Lotnictwa
Nazwa programu: Projekt statutowy