Aktualne projekty
Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa współpracuje z wieloma jednostkami badawczo-rozwojowymi i produkcyjnymi z krajów Unii Europejskiej, Kanady i Stanów Zjednoczonych. Oprócz prac o charakterze komercyjnym braliśmy udział lub aktualnie uczestniczymy w następujących projektach badawczych:
Projekt polega na opracowaniu zbiornika o pojemności <40 litrów na monopropelant (do PDR – TRL4), kompatybilnego ze standardowymi materiałami pędnymi (hydrazyna i dodatkowo nadtlenek wodoru lub LMP-103S). Celem projektu jest opracowanie i wdrożenie technologii zgrzewania tarciowego (FSW) do produkcji zbiorników paliwa oraz szczegółowe badanie wykonanych spoin. Proces projektowania, rozwoju i testowania technologii do produkcji zbiornika oraz zgrzewania tarciowego ma na celu zidentyfikowanie technologicznych i projektowych ograniczeń, a w rezultacie obniżenie kosztów produkcji zbiornika w przyszłości. Działanie to umożliwi wprowadzenie konkurencyjnego produktu na rynek europejski.
Kierownik projektu: mgr inż. Kamil Sobczak
Tel.: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 505
E-mail: kamil.sobczak[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 02.02.2020 – 31.01.2022
Instytucja finansująca: Europejska Agencja Kosmiczna
Nazwa programu: ESA – PLIIS
Konsorcjum: SIEĆ BADAWCZA ŁUKASIEWICZ – INSTYTUT LOTNICTWA, PZL MIELEC
Celem prowadzonego projektu jest rozwój metod projektowania oraz wytwarzania elementów kompozytowych znajdujących zastosowanie w przemyśle lotniczym. Efektem prowadzonych prac będzie projekt konstrukcyjny oraz wykonanie osłon przedziału silnikowego (wraz z kanałami wentylacyjnymi oraz dolotowymi silnika) do nowego śmigłowca w układzie mieszanym rozwijanego przez Airbus Helicopters w ramach programu Clean Sky 2.
Projekt realizowany w Instytucie Lotnictwa w Centrum Nowych Technologii.
Koordynator projektu: mgr inż. Arkadiusz Gawlik
Tel.: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 856
E-mail: arkadiusz.gawlik[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 01.01.2017 – 31.12.2021
Instytucja finansująca: KE
Nazwa programu: Clean Sky 2
Konsorcjum: Instytut Lotnictwa, czeski instytut badawczo-rozwojowy VZLU (Výzkumný a zkušební letecký ústav) oraz czeska firma zajmująca się wytwarzaniem elementów kompozytowych LA Composite
TRAIL to projekt współfinansowany ze środków Komisji Europejskiej w ramach programu Clean Sky 2 (Horyzont 2020). Konsorcjum, koordynowane przez Sieć Badawcza Łukasiewicz-Instytut Lotnictwa (odpowiedzialny również za projekt, analizy oraz przeprowadzenie prób), składa się z 7 partnerów, w tym Politecnico di Milano (redukcja drgań i hałasu), Trelleborg Sealing Solutions (ściany ogniowe), NLR (rozwój procesu VARTM), LA Composite (wytwarzanie elementów kompozytowych oraz integracja), PW Metrol oraz Szel-Tech (obie firmy odpowiedzialne za wytwarzanie elementów metalowych). Konsorcjum Projektu TRAIL ma za zadanie zaprojektować, przetestować i dostarczyć gondole silnikowe wraz z zawieszeniem silnika dla demonstratora technologii innowacyjnego statku powietrznego w układzie mieszanym (NGCTR TD – Next Generation Civil TiltRotor Technology Demonstrator) rozwijanego przez Leonardo Helicopters.
Projekt będzie przeprowadzany w Centrum Nowych Technologii Sieci Badawczej Łuksiewicz-Instytutu Lotnictwa.
Kierownik projektu: mgr inż. Marek Tabor
Tel.: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 594
E-mail: marek.tabor[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 01.10.2019 – 31.07.2023
Instytucja finansująca: Komisja Europejska
Nazwa programu: Clean Sky 2
Konsorcjum: SIEĆ BADAWCZA ŁUKASIEWICZ-INSTYTUT LOTNICTWA, POLITECNICO DI MILANO, TRELLEBORG SEALING SOLUTIONS, NLR-STICHTING NATIONAAL LUCHT-N RUIMTEVAARTLABORATORIUM, LA COMPOSITE, SZEL-TECH GRZEGORZ SZELIGA , P.W. METROL DARIUSZ DĄBKOWSKI.
Celem projektu jest zdefiniowanie, opracowanie oraz początkowa walidacja koncepcji operacyjnej (ConOps), która umożliwia integrację procesu zarządzania ruchem lotniczym z ogólną siecią intermodalną, w tym dostępnymi naziemnymi i nawodnymi środkami transportu. Integracja informacyjna istotnie przyczyni się do osiągnięcia celu d2d4h – podróży „od drzwi do drzwi” pomiędzy dowolnymi lokalizacjami w Europie w ciągu maksymalnie 4 godzin.
Projekt koncentruje się na potencjale integracji zarządzania ruchem lotniczym (ATM) oraz intermodalnej sieci transportowej obsługującej mobilność na obszarze aglomeracji (oraz regionalnej), z uwzględnieniem scenariuszy transportu i obsługi pasażerów planowanych w następnych dziesięcioleciach, według następujących punktów odniesienia: 2025, 2035 i 2050 r. Realizacja tak postawionych założeń pozwoli zrealizować wspomniany cel d2d4h wyznaczony przez ACARE SRIA FlightPath 2050.
Koncepcja ConOps w ramach projektu X-TEAM D2D ma obejmować zarówno koncepcje integracji platform transportowych, jak i innowacyjną, płynną mobilność jako usługę, w tym koncepcje ATM. Opracowane ConOps zostaną wstępnie ocenione pod kątem już istniejących, celowo zdefiniowanych i stosowanych wskaźników KPA i KPI, przy wykorzystaniu zarówno jakościowej, jak i ilościowej metody oceny wyników. W ramach projektu X-TEAM D2D zostanie opracowana również platforma symulacyjna do sprawdzania poprawności proponowanej koncepcji ConOps.
Kierownik projektu: dr inż. Bartosz Dziugieł
Tel.: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 383
E-mail: bartosz.dziugiel[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 01.06.2020 – 30.09.2022
Instytucja finansująca: Komisja Europejska
Nazwa programu: SESAR JU
Konsorcjum: CENTRO ITALIANO RICERCHE AEROSPAZIALI SCPA (CIRA), INSTITUTE FOR SUSTAINABLE SOCIETY AND INNOVATION (ISSNOVA), DEUTSCHES ZENTRUM FUER LUFT – UND RAUMFAHRT EV (DRL), SIEĆ BADAWCZA ŁUKASIEWICZ – INSTYTUT LOTNICTWA (Ł-ILOT), D-flight S.p.A., STICHTING HOGESCHOOL VAN AMSTERDAM (HVA)
Projekt otrzymał dofinansowanie z unijnego programu badań i innowacji „Horyzont 2020” w ramach umowy o dotację nr 891061 X-TEAM D2D.
Projekt infrastrukturalny.
Projekt dotyczy kompleksowej głębokiej termomodernizacji budynków biurowo-laboratoryjnych LS, S8, T i TA oraz T3 znajdujących się na terenie Instytutu Lotnictwa. Realizacja Projektu ma na celu rozwiązanie kluczowego problemu zidentyfikowanego podczas analizy infrastruktury, tj. niskiej efektywności energetycznej budynków objętych Projektem. Obecna sytuacja wskazuje, iż eksploatacja budynków wiąże się z nadmiernym zużyciem energii, a w konsekwencji z emisją substancji szkodliwych do środowiska. Problem ten generuje szereg negatywnych skutków dotykających nie tylko Instytut, ale i użytkowników jego infrastruktury, otoczenie oraz region, w którym jest zlokalizowany. Cele, jakie w ramach Projektu zrealizuje Wnioskodawca to:
Cel główny:
- zwiększenie efektywności energetycznej budynków Instytutu Lotnictwa w Warszawie
Cele szczegółowe:
- zmniejszenie kosztów eksploatacji budynków Instytutu Lotnictwa, dzięki oszczędności energii elektrycznej i cieplnej;
- zmniejszenie zużycia energii końcowej i pierwotnej, potrzebnej do ogrzewania infrastruktury Instytutu;
- wzrost czystości powietrza w otoczeniu budynków, poprzez redukcję emisji gazów cieplarnianych;
- poprawa jakości korzystania z infrastruktury publicznej – poprawa komfortu pracy i przebywania w budynkach.
Kierownik projektu: Jacek Grądzki
E-mail: jacek.gradzki[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 01.01.2019-31.12.2020
Instytucja finansująca: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Nazwa programu: Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020
Beneficjent: Instytut Lotnictwa
Całkowity koszt kwalifikowany projektu: 7 768 862,11 zł
Dofinansowanie projektu: 6 603 532,79 zł
Informujemy, iż Instytucja Zarządzająca Programem Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko udostępniła narzędzie informatyczne umożliwiające przekazanie informacji o podejrzeniu wystąpienia nieprawidłowości lub nadużycia finansowego w projektach współfinansowanych.
Sygnalizację potencjalnych nieprawidłowości lub nadużyć finansowych można zgłaszać za pośrednictwem specjalnego, udostępnionego przez Ministerstwo Rozwoju adresu e-mail: naduzycia.POIS@mr.gov.pl lub za pośrednictwem formularza dostępnego na stronie internetowej Ministerstwa Rozwoju (link: https://nieprawidlowosci.mrr.gov.pl/bazy/konsultacje-spoleczne/eaplikacja-konsultacje.nsf).
Celem projektu jest rozwój metod projektowania oraz wytwarzania elementów kompozytowych znajdujących zastosowanie w przemyśle lotniczym. Efektem prowadzonych prac będzie projekt konstrukcyjny oraz wykonanie osłony głowicy wirnika nośnego do nowego śmigłowca w układzie mieszanym LifeRCraft (RACER w nomenklaturze producenta) rozwijanego przez Airbus Helicopters w ramach programu CleanSky 2.Projektowane osłony mają na celu znaczne zmniejszenie oporu statku powietrznego, który generowany jest poprzez głowicę wirnika nośnego, poprzez poprawę opływu głowicy dzięki ich zoptymalizowanemu aerodynamiczne kształtowi oraz wdrożeniu innowacyjnego systemu „częściowego uszczelnienia powietrznego” między ruchomymi elementami osłony.
Koordynator projektu: mgr inż. Arkadiusz Gawlik
Tel.: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 856
E-mail: arkadiusz.gawlik[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 01.09.2017 – 30.06.2021
Instytucja finansująca: Komisja Europejska
Nazwa programu: CleanSky 2
Konsorcjum: Instytut Lotnictwa, czeski instytut badawczo-rozwojowy VZLU (Výzkumný a zkušebníleteckýústav) oraz czeska firma zajmująca się wytwarzaniem elementów kompozytowych LA Composite
HIGHTRIP to projekt współfinansowany przez Komisję Europejską w ramach program Clean Sky 2 (Horyzont 2020). Konsorcjum koordynowane przez NLR składa się z czterech partnerów. Instytut Lotnictwa weźmie udział w procesie projektowym, zaś firmy P.W. Metrol oraz Szel-Tech w procesie produkcji wspólnie z NLR. Za oprzyrządowanie oraz wyposażenie w aparaturę pomiarową będzie odpowiedzialny NLR, jak również za nadzór oraz opracowanie wyników badań tunelowych, które zostaną zrealizowane we francuskim instytucie ONERA. Projektowany model będzie odpowiadał wymaganiom stawianym przez Leonardo Helicopters.
Celem HIGHTRIP jest projekt, wykonanie oraz przeprowadzenie badań tunelowych modelu statku powietrznego w układzie mieszanym (tiltrotor) rozwijanego przez Leonardo Helicopoters we współpracy z Partnerami ramach programu Clean Sky 2.
Projekt realizowany jest w Instytucie Lotnictwa w Centrum Nowych Technologii.
Kierownik projektu: inż. Rafał Żurawski
Tel.: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 416
E-mail: rafal.zurawski[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 01.11.2018 – 31.10.2021
Instytucja finansująca: Komisja Europejska
Nazwa programu: Clean Sky 2
Konsorcjum: NLR-STICHTING NATIONAAL LUCHT-N RUIMTEVAARTLABORATORIUM, INSTYTUT LOTNICTWA, SZEL-TECH GRZEGORZ SZELIGA , P.W. METROL DARIUSZ DĄBKOWSKI.
Stabilizacja lotu statków powietrznych jest zapewniana przez złożone systemy sterowania Flight Management Systems (FMS, Systemy Sterowania Lotem), a w szczególności przez układy zwane autopilotami. Są one dosyć kosztowne i nie wszystkie statki powietrzne są w nie wyposażane. Większość statków powietrznych, w tym przede wszystkim samoloty, posiada jednak powierzchnie odciążające/wyważające zwane trymerami. Montowane są zazwyczaj na głównych powierzchniach sterowych: sterze wysokości i sterze kierunku, niekiedy także na lotkach. Podczas prowadzonych badań nad zagadnieniami sterowania lotem samolotów stwierdzono, że w niektórych przypadkach istnieje możliwość stabilizacji lotu ustalonego samolotu właśnie za pomocą trymerów. Jest to rozwiązanie stosunkowo tanie i możliwe do zastosowania w wielu lekkich samolotach Lotnictwa Ogólnego, tzw. General Aviation.
Celem projektu jest zaprojektowanie, budowa i przebadanie układu stabilizacji lotu lekkiego samolotu za pomocą trymerów. Biorąc pod uwagę panujące obecnie tendencje do rozszerzania zakresu ilościowego i jakościowego lotnictwa ogólnego oraz przewidywane nowe zasady wykonywania lotów w przestrzeni kontrolowanej w Europie, tego typu system zabudowany na pokładzie samolotów masowo użytkowanych w przyszłości znacznie zwiększy bezpieczeństwo wykonywania lotów oraz dostępność takich środków lokomocji dla użytkowników na najniższym dopuszczalnym poziomie profesjonalizmu.
Projekt jest realizowany wraz z Airbus Poland S.A.
Kierownik projektu: dr hab. inż. Cezary Szczepański
Tel.: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 683
E-mail: cezary.szczepanski[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 2018-2021
Instytucja finansująca: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
Nazwa programu: ISSLOT
Projekt realizowany w ramach programu ramowego Horyzont 2020, finansowany przez Komisję Europejską. Jest to 4-letnia inicjatywa badawcza w zakresie badań i innowacji dotycząca hybrydowego napędu elektrycznego w lotnictwie komercyjnym, technologii, która otwiera nową przestrzeń projektowania samolotów i może stanowić rewolucyjny krok w poprawie ich wydajności.
Celem projektu IMOTHEP jest przeprowadzenie analizy potencjalnych technologii i problemów technicznych w zakresie hybrydowego napędu elektrycznego na szeroką skalę. Przedsięwzięcie wymaga zbadania technologii samolotów komercyjnych, która reprezentuje większość flot obecnych linii lotniczych i odpowiada za emisje lotnicze. Ograniczenie emisji gazów cieplarnianych ma kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju lotnictwa w służbie społeczeństwu i mobilności ludzi. Wymaga to ambitnych badań i przełomowych rozwiązań znacznie wykraczających poza ciągłe doskonalenie obecnych technologii lotniczych. Ostatecznym celem projektu jest osiągnięcie kluczowego kroku w ocenie potencjału hybrydowego napędu elektrycznego w celu zmniejszenia emisji lotnictwa komercyjnego i w rezultacie opracowanie mapy technologicznej dotyczącej jego rozwoju.
Koordynatorem projektu jest ONERA, francuskie laboratorium badawcze przemysłu lotniczego i kosmicznego. W skład konsorcjum wchodzi trzydziestu trzech kluczowych podmiotów przemysłu lotniczego i badawczego: producentów samolotów, wiodących producentów silników, europejskie organizacje badawcze w dziedzinie lotnictwa, uczelnie wyższe, think tank, organizacja międzyrządowa oraz firma konsultingowa w zakresie zarządzania innowacjami. IMOTHEP otrzymuje również wsparcie od Agencja Unii Europejskiej
ds. Bezpieczeństwa Lotniczego jako strony trzeciej. Ponadto IMOTHEP rozwija międzynarodową współpracę z Rosją i Kanadą.
W Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytucie Lotnictwa projektem zajmuje się Zakład Systemów Transportu (Centrum Technologii Lotniczych).
Projekt IMOTHEP w skrócie:
- Holistyczne podejście do hybrydowego napędu elektrycznego samolotów komercyjnych
- Dogłębna analiza technologii układu napędowego w ścisłym związku z architekturą napędową
- Ambicja, aby uzyskać jasny obraz potencjalnych korzyści hybrydowego napędu elektrycznego
- Potężne, multidyscyplinarne konsorcjum
- Chęć dotarcia do zainteresowanych stron i bieżących projektów w celu opracowania europejskiej mapy drogowej ww. kierunku
Kierownik projektu: dr inż. Paweł Abratowski
Tel.: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 713
E-mail: pawel.abratowski[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 01.01.2020 – 31.12.2023
Instytucja finansująca: Komisja Europejska
Nazwa programu: Mobility for Growth
Wysokość dofinansowania: 10 392 845,00 EUR dla ILOT: 94 625,00 EUR
Strona internetowa: www.imothep-project.eu
Konsorcjum: ONERA – OFFICE NATIONAL D’ETUDES ET DE RECHERCHES AEROSPATIALES, AIRBUS OPERATIONS SAS, CENTRO ITALIANO RICERCHE AEROSPAZIALI SCPA, DEUTSCHES ZENTRUM FUER LUFT – UND RAUMFAHRT EV, LEONARDO – SOCIETA PER AZIONI,SAFRAN AIRCRAFT ENGINES, GE Avio, L – UP SAS, AIT AUSTRIAN INSTITUTE OF TECHNOLOGY GMBH, GKN AEROSPACE SWEDEN AB, CHALMERS TEKNISKA HOEGSKOLA AB, SIEĆ BADAWCZA ŁUKASIEWICZ – INSTYTUT LOTNICTWA, INSTITUTUL NATIONAL DE CERCETARE-DEZVOLTARE AEROSPATIALA „ELIE CARAFOLI”- INCAS BUCURESTI, INDUSTRIA DE TURBO PROPULSORES S.A.U., STICHTING NATIONAAL LUCHT- EN RUIMTEVAARTLABORATORIUM, SAFRAN AERO BOOSTERS, MTU AERO ENGINES AG, BAUHAUS LUFTFAHRT EV, UNIVERSITE DE LORRAINE, INSTITUT SUPERIEUR DE L’AERONAUTIQUE ET DE L’ESPACE, TECHNISCHE UNIVERSITAET BRAUNSCHWEIG, UNIVERSITY OF STRATHCLYDE, POLITECNICO DI BARI, THE UNIVERSITY OF NOTTINGHAM, EUROCONTROL – EUROPEAN ORGANISATION FOR THE SAFETY OF AIR NAVIGATION, FEDERAL STATE UNITARY ENTERPRISE THE CENTRAL AEROHYDRODYNAMIC INSTITUTE NAMED AFTER PROF. N.E. ZHUKOVSKY, FEDERALNOE GOSUDARSTVENNOE UNITARNOE PREDPRIYATIE CENTRALNII INSTITUTAVIACIONOGO MOTOROSTROENIYA IMENI PI BARANOVA, STATE RESEARCH INSTITUTE OF AVIATION SYSTEMS, National research center „Institute named after N.E. Zhukovsky”, Moscow aviation institute (national research university)
Projekt otrzymał dofinansowanie z unijnego programu badań i innowacji „Horyzont 2020” w ramach umowy o dotację nr 875006 IMOTHEP.
W maju 2020 r. konsorcjum Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa, Łukasiewicz – Instytut Technologii Materiałów Elektronicznych oraz Instytut Fizyki Polskiej Akademii Nauk rozpoczęło realizację projektu Powłoki z pamięcią temperatury dla badań i rozwoju technologii kosmicznych. Projekt realizowany jest przy dofinansowaniu ze środków Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój w ramach Szybkiej ścieżki „Technologie kosmiczne” Poddziałania 1.1.1 „Badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa” w 2019 r.
Opis projektu:
Przedmiotem projektu jest opracowanie usługi pomiaru maksymalnej temperatury powierzchni elementów konstrukcji kosmicznych w celu wdrożenia jej do oferty Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa. W projekcie opracowana zostanie technologia z powłok z pamięcią temperatury, które umożliwią pomiar w miejscach trudno dostępnych dla standardowych technik pomiarowych przy obecności przepływu reaktywnego i występowaniu silnej radiacyjnej wymiany ciepła. Opracowanie tego typu technologii wymaga wykorzystania kompetencji z zakresu inżynierii mechanicznej, inżynierii powierzchni oraz fizyki ciała stałego. W związku z tym w celu realizacji projektu zawiązane zostało konsorcjum w skład którego wchodzą:
- Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa (ILOT) – Lider
- Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Technologii Materiałów Elektronicznych (ITME) – Partner
- Instytut Fizyki Polskiej Akademii Nauk (IF PAN) – Partner
Kierownik projektu: dr inż. Wit Stryczniewicz
Tel.: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 684
E-mail: wit.stryczniewicz[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 01.05.2020 – 01.03.2023
Instytucja finansująca: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
Nazwa programu: Program Operacyjny Inteligentny Rozwój 2014-2020
Konsorcjum: Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa, Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Technologii Materiałów Elektronicznych, Polska Akademia Nauk – Instytut Fizyki
W efekcie prowadzonych badań, analiz i wdrożeń rozwijane będą nowe technologie wytwarzania konstrukcji lotniczych. Nowe elementy będą testowane i wdrożone jako podzespoły kabiny i gondoli silnika samolotu M28.
Projekt realizowany w Instytucie Lotnictwa w Centrum Nowych Technologii.
Kierownik projektu: mgr inż. Paweł Guła
Tel.: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 420
E-mail: pawel.gula[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 01.07.2016 – 30.06.2021
Instytucja finansująca: Komisja Europejska
Nazwa programu: CleanSky2
Konsorcjum: Instytut Lotnictwa – koordynator, Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o., EUROTECH Sp. z o.o., SZEL-TECH Szeliga Grzegorz, P.W. „Metrol” Dariusz Dąbkowski, ULTRATECH Sp. z o.o., ZAKŁADY LOTNICZE Margański & Mysłowski S.A., Centro Italiano Ricerche Aerospaziali.
Opis projektu: Celem projektu WINGPULSE jest opracowanie oraz zrozumienie zaawansowanych mechanizmów sterowania oderwaniem przepływu. Wystąpienie zjawiska oderwania przepływu na powierzchniach nośnych samolotów prowadzi do zwiększenia oporu aerodynamicznego oraz spadku siły nośnej. Nowoprojektowane konstrukcje samolotów pasażerskich są w szczególności narażone na oderwanie przepływu na skrzydłach ponad punktami mocowania silników turbowentylatorowych o dużym i bardzo dużym stopniu dwuprzepływowości (Ultra High Bypass Ratio). Silniki te charakteryzują się znacznie większą średnicą od obecnie stosowanych. W efekcie ich zabudowa uniemożliwia zastosowanie slotów klasycznie stosowanych do opóźnienia oderwania przepływu na płacie ponad miejscem montażu silnika do skrzydła. W związku z tym obecnie prowadzone są intensywne prace nad sposobami sterowania przepływem, wśród których pulsacyjny wydmuch powietrza uważany jest za szczególnie obiecujący. Urządzenia realizujące pulsacyjny wydmuch powietrza (Pulsed Jet Actuator) z otworów w płacie, wymagają zastosowania znacznie niższego wydatku masowego powietrza do osiągnięcia efektu sterowania przepływem w stosunku do ciągłego wydmuchu.
Opracowane przez konsorcjum Uniwersytetu w Nottingham oraz Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa w ramach projektu WINGPULSE sterowanie przepływem charakteryzować się będzie większą wydajnością energetyczną w porównaniu do obecnie rozwijanych rozwiązań typu PJA, zapewniając znaczące zmniejszenie (3-5 krotne) wydatku masowego powietrza potrzebnego do redukcji oderwania przepływu na powierzchniach nośnych. Nowe mechanizmy pulsacyjnego wydmuchu powietrza zostaną opracowane i przebadane w tunelach aerodynamicznych UNOTT oraz Ł-ILOT. W trakcie realizacji projektu zastosowane zostaną zaawansowane metody numerycznej mechaniki płynów na etapie projektowania oraz badań symulacyjnych i analizy wyników w celu pełniejszego rozumienia działania fizyki mechanizmów kontroli oderwania. Przyjęty w projekcie program badań ma na celu otworzyć drogę do wdrożenia opracowanego sterownia przepływem w nowych konstrukcjach lotniczych.
Kierownik projektu: dr inż. Wit Stryczniewicz
Tel.: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 684
E-mail: wit.stryczniewicz[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 01.07.2020 – 31.08.2023
Instytucja finansująca: Komisja Europejska
Nazwa programu: Clean Sky 2 JU
Konsorcjum: University of Nottingham (UNOTT), Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa (Ł-ILOT)
Projekt otrzymał dofinansowanie wspólnego przedsięwzięcia Clean Sky 2 w ramach unijnego programu badań i innowacji „HORYZONT 2020” na mocy umowy o dotację nr 887092.
Celem nadrzędnym projektu jest umożliwienie wejścia polskim produktom roślinnym na nowe rynki zbytu i podnoszenie ich konkurencyjności poprzez skuteczne reagowanie na wymagania importowe nowych odbiorców i usprawnienie kontroli realizowanych przez Państwową Inspekcję Ochrony Roślin i Nasiennictwa (PIORiN), z zastosowaniem nowoczesnych metod inspekcji, lustracji upraw i badań laboratoryjnych.
W ramach realizacji Zadania 2 i Zadania 6 projektu FITOEXPORT, Zespół Projektowy Zakładu Teledetekcji Instytutu Lotnictwa będzie opracowywał i wdrażał sposoby na wykorzystanie nowoczesnych technologii teledetekcyjnych w procesie zrównoważonej produkcji konkurencyjnej zdrowej żywności, ze szczególnym uwzględnieniem lustracji upraw (detekcji zmian w trakcie trwania cyklu wegetacyjnego), oceny wpływu warunków meteorologicznych na kondycję upraw, weryfikacji warunków wytwarzania materiału siewnego i metod wczesnego wykrywania sprawców chorób przechowalniczych owoców.
Lider konsorcjum: Główny Inspektorat Ochron Roślin i Nasiennictwa
Kierownik projektu: dr inż. Janina Butrymowicz
E-mail: j.butrymowicz[at]piorin.gov.pl
Kierownik Zadania 2 w Instytucie Lotnictwa: mgr inż. Hubert Skoneczny
E-mail: hubert.skoneczny[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 01.01.2019 r. – 31.12.2021 r.
Instytucja finansująca: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
Nazwa programu: Społeczny i gospodarczy rozwój Polski w warunkach globalizujących się rynków GOSPOSTRATEG