Aktualne projekty
Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa współpracuje z wieloma jednostkami badawczo-rozwojowymi i produkcyjnymi z krajów Unii Europejskiej, Kanady i Stanów Zjednoczonych. Oprócz prac o charakterze komercyjnym braliśmy udział lub aktualnie uczestniczymy w następujących projektach badawczych:
Projekt polega na opracowaniu zbiornika o pojemności <40 litrów na monopropelant (do PDR – TRL4), kompatybilnego ze standardowymi materiałami pędnymi (hydrazyna i dodatkowo nadtlenek wodoru lub LMP-103S). Celem projektu jest opracowanie i wdrożenie technologii zgrzewania tarciowego (FSW) do produkcji zbiorników paliwa oraz szczegółowe badanie wykonanych spoin. Proces projektowania, rozwoju i testowania technologii do produkcji zbiornika oraz zgrzewania tarciowego ma na celu zidentyfikowanie technologicznych i projektowych ograniczeń, a w rezultacie obniżenie kosztów produkcji zbiornika w przyszłości. Działanie to umożliwi wprowadzenie konkurencyjnego produktu na rynek europejski.
Kierownik projektu: mgr inż. Kamil Sobczak
Tel.: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 505
E-mail: kamil.sobczak[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 02.02.2020 – 31.05.2022
Instytucja finansująca: Europejska Agencja Kosmiczna
Nazwa programu: ESA – PLIIS
Konsorcjum: SIEĆ BADAWCZA ŁUKASIEWICZ – INSTYTUT LOTNICTWA, PZL MIELEC
Szczegóły projektu
Z początkiem roku 2021 r. rozpoczęła się realizacja projektu ASSURED-UAM, koncentrującego się na zdefiniowaniu rekomendacji gwarantujących powszechną akceptację bezpieczeństwo użytkowania oraz zrównoważony i zintegrowany transport przy pomocy dronów nad obszarami zurbanizowanymi. Projekt ASSURED-UAM finansowany jest przez Komisję Europejską w ramach programu Horyzont 2020. W skład konsorcjum koordynowanego przez Sieć Badawczą Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa wchodzi siedmiu partnerów. Projekt realizowany jest przez Zakład Systemów Transportu (Centrum Technologii Lotniczych) oraz Zakład Systemów Bezzałogowych Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa weźmie udział w całym procesie tworzenia rekomendacji, pełniąc jednocześnie funkcję lidera zadania drugiego oraz czwartego, mających na celu odpowiednio określenie przyszłych scenariuszy rozwoju Miejskiej Mobilności Powietrznej (MMP) oraz zdefiniowanie standardów i rekomendacji dotyczących wdrażania operacji bezzałogowych na obszarze aglomeracji miejskich.
Celem projektu ASSURED-UAM – Acceptance, Safety and Sustainability Recommendations for Efficient Deployment of Urban Air Mobility jest wsparcie miast w procesie uruchamiania operacji bezzałogowvch oraz ich integracji z miejskimi systemami transportu poprzez zdefiniowanie i dostarczenie jednostkom samorządu terytorialnego, decydentom oraz pozostałym zainteresowanym, rekomendacji w odniesieniu do MMP. Proces integracji miejskiej mobilności pionowej wymagał będzie szeregu zmian w sposobie zarządzania transportem publicznym, w logistyce operacji oraz dedykowanej infrastruktury. Regionalne i lokalne jednostki samorządu terytorialnego staną przed wyzwaniami, takimi jak: sposoby finansowania, planowania (infrastruktury systemów), sposoby realizacji operacji, zapewnienie bezpieczeństwa operacji, poziomu emisji czy poziomu akceptowalności proponowanych rozwiązań przez mieszkańców.
Rezultatem projektu będą przewodniki dotyczące zagadnień związanych z procesem wdrażania Miejskiej Mobilności Powietrznej dostępne w 8 językach. Zawierać będą:
Projekt otrzymał dofinansowanie z unijnego programu badań i innowacji Horyzont 2020 w ramach umowy o dotację nr 101006696 ASSURED-UAM.
- Bazę wiedzy z zakresu polityki, integracji transportu, prawodawstwa, oraz możliwości technologicznych
- Scenariusze rozwoju MMP z uwzględnieniem różnych aspektów (finansowania, operacyjności, akceptacji publicznej, itp.)
- Zestaw rekomendacji i standardów koniecznych do spełnienia w procesie wdrażania MMP
- Wnioski z procesów wsparcia projektów miast zaangażowanych w projekt (Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, Bari oraz Porto).

Opis projektu:
Celem projektu jest wyznaczenie miejsc koncentracji i stopnia stężenia CO, NOx i HC
na terenie portu lotniczego im. Fryderyka Chopina i określenie wielkości emisji cząstek PM2,5 i PM10. Badania przeprowadzone zostaną przy różnych warunkach atmosferycznych, w miejscach przebywania personelu lotniska. Na podstawie intensywności ruchu samolotów na lotnisku zostanie oszacowana dzienna i roczna wielkość emisji toksycznych składników spalin pochodzących od silników turbinowych w różnych fazach lotu samolotu dla cyklu startu i lądowania.
Kierownik projektu: dr inż. Paweł Głowacki
E-mail: pawel.glowacki[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 01.01.2020 – 31.12.2022
Instytucja finansująca: Centralny Instytut Ochrony Pracy-Państwowy Instytut Badawczy
Nazwa programu: Poprawa bezpieczeństwa i warunków pracy – V etap
Opis projektu:
W grudniu 2020r. Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa podpisał umowę o dofinansowanie projektu Centrum Laboratoryjne Napędów Rakietowych i Satelitarnych. Projekt realizowany jest przy dofinansowaniu ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020 Osi Priorytetowej I Wykorzystanie działalności badawczo-rozwojowej w gospodarce, Działanie 1.1 Działalność badawczo – rozwojowa jednostek naukowych.
Celem projektu jest wzrost innowacyjności i poprawa konkurencyjności województwa mazowieckiego a także zwiększenie transferu innowacji w regionie dzięki rozwojowi infrastruktury naukowo-badawczej Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa w obszarze nowoczesnych technologii napędów kosmicznych. Przedmiotem projektu jest rozbudowa budynku laboratoryjnego wykorzystywanego przez Zakład Technologii Kosmicznych i wyposażenie go w aparaturę naukowo-badawczą. Wzniesiony w ramach projektu budynek będzie miał 3 kondygnacje i powierzchnię ok. 1.200 m.kw. Powstanie w nim szereg laboratoriów, w tym m.in. hamownia silników rakietowych, laboratorium podsystemów rakietowych, laboratorium satelitarnych napędów korekcyjnych. Infrastruktura ta będzie przeznaczona do prowadzenia prac B+R obejmujących m.in.:
- rozwój silników rakietowych na materiały pędne o obniżonej toksyczności
- rozwój rakiet do zastosowań kosmicznych
- preparatykę małosmugowych stałych materiałów pędnych
- preparatykę oraz testy złóż katalitycznych do rozkładu stężonego nadtlenku wodoru oraz nowych, jednoskładnikowych materiałów pędnych z grupy tzw. HPGP
- rozwój technologii silników hybrydowych z nadtlenkiem wodoru oraz paliwem stałym
- rozwój komponentów pirotechnicznych do stałych rakietowych materiałów pędnych
- skonstruowanie silnika o zapłonie hipergolicznym z 98% nadtlenkiem wodoru jako utleniaczem.

TRAIL to projekt współfinansowany ze środków Komisji Europejskiej w ramach programu Clean Sky 2 (Horyzont 2020). Konsorcjum, koordynowane przez Sieć Badawcza Łukasiewicz-Instytut Lotnictwa (odpowiedzialny również za projekt, analizy oraz przeprowadzenie prób), składa się z 7 partnerów, w tym Politecnico di Milano (redukcja drgań i hałasu), Trelleborg Sealing Solutions (ściany ogniowe), NLR (rozwój procesu VARTM), LA Composite (wytwarzanie elementów kompozytowych oraz integracja), PW Metrol oraz Szel-Tech (obie firmy odpowiedzialne za wytwarzanie elementów metalowych). Konsorcjum Projektu TRAIL ma za zadanie zaprojektować, przetestować i dostarczyć gondole silnikowe wraz z zawieszeniem silnika dla demonstratora technologii innowacyjnego statku powietrznego w układzie mieszanym (NGCTR TD – Next Generation Civil TiltRotor Technology Demonstrator) rozwijanego przez Leonardo Helicopters.
Projekt będzie przeprowadzany w Centrum Nowych Technologii Sieci Badawczej Łuksiewicz-Instytutu Lotnictwa.
Kierownik projektu: mgr inż. Marek Tabor
Tel.: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 594
E-mail: marek.tabor[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 01.10.2019 – 31.07.2023
Instytucja finansująca: Komisja Europejska
Nazwa programu: Clean Sky 2
Konsorcjum: SIEĆ BADAWCZA ŁUKASIEWICZ-INSTYTUT LOTNICTWA, POLITECNICO DI MILANO, TRELLEBORG SEALING SOLUTIONS, NLR-STICHTING NATIONAAL LUCHT-N RUIMTEVAARTLABORATORIUM, LA COMPOSITE, SZEL-TECH GRZEGORZ SZELIGA , P.W. METROL DARIUSZ DĄBKOWSKI.
Szczegóły projektu
Celem projektu jest rozwój (do TRL 4) zatrzaskowego, dwuprzepływowego (w którym przepływ paliwa i utleniacza kontrolowany jest jednocześnie przy użyciu wspólnego siłownika) zaworu do silników rakietowych o ciągu rzędu setek Newtonów. Zawór docelowo ma być wykorzystany do pracy ze standardowymi (MMH, MON), jak i ekologicznymi (HTP) materiałami pędnymi.
Kierownik projektu: dr inż. Dominik Kublik
Tel.: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 531
E-mail: dominik.kublik[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 01.04.2020 – 01.04.2022
Instytucja finansująca: Europejska Agencja Kosmiczna
Nazwa programu: ESA – PLIIS
Konsorcjum: SIEĆ BADAWCZA ŁUKASIEWICZ – INSTYTUT LOTNICTWA, ASTRONIKA SP. Z O.O
Celem projektu jest rozwój (do TRL 4) zaworów do korekcyjnych silników rakietowych na jednoskładnikowy (o ciągu 1 N) i dwuskładnikowy (o ciągu 10 N) materiał pędny. Zawory docelowo mają być wykorzystane do pracy ze standardowymi (N2H4, MMH, MON) jak i ekologicznymi (HTP, LMP-103s) materiałami pędnymi.
Kierownik projektu: dr inż. Dominik Kublik
Tel.: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 531
E-mail: dominik.kublik[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 02.09.2020 – 02.09.2022
Instytucja finansująca: Europejska Agencja Kosmiczna
Nazwa programu: ESA – PLIIS
Konsorcjum: SIEĆ BADAWCZA ŁUKASIEWICZ – INSTYTUT LOTNICTWA, ASTRONIKA SP. Z O.O
Innowacyjność realizowanych w Łukasiewicz-Instytut Lotnictwa rozwiązań z dziedziny napędów kosmicznych w dużej mierze opiera się o zastosowanie wysoko stężonego nadtlenku wodoru, klasyfikowanego obecnie jako jeden z najbardziej przyjaznych środowisku materiałów pędnych. Prawidłowe wykorzystanie jego potencjału zależy w dużej mierze od właściwej konstrukcji złoża katalitycznego oraz współpracującej z nim aparatury. Nawiązana w ramach projektu EVACPRO współpraca z międzynarodowym konsorcjum ma za zadanie rozwój produktu będącego odpowiedzią na zapotrzebowanie ze strony Europejskiej Agencji Kosmicznej. Zadaniem Łukasiewicz-ILOT w projekcie jest opracowanie modeli matematycznych stanowiących wsad do oprogramowania ECOSIMPRO – wiodącego rozwiązania w zakresie symulacji systemowych. Zidentyfikowane w trakcie studium literatury oraz na podstawie doświadczenia Łukasiewicz-Instytut Lotnictwa zależności opisujące pracę katalizatorów zostaną sformułowane matematycznie, a następnie zaimplementowane oraz zweryfikowane przez pozostałych konsorcjantów.
Realizowana w projekcie współpraca specjalistów z dziedziny testów napędów kosmicznych oraz implementacji modeli numerycznych skutkować ma wypracowaniem nowego standardu w zakresie funkcjonalności napędów kosmicznych wykorzystujących przyjazne środowisku materiały napędowe, poprzez rozszerzenie funkcjonalności oprogramowania ECOSIMPRO.
Kierownik projektu: Zbigniew Gut
Tel.: (+ 48) 22 112 39 00
E-mail: zbigniew.gut[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 19.11.2021 – 22.06.2023
Instytucja finansująca: ESA – European Space Agency
Nazwa programu: EXPRO+
Konsorcjum: EMPRESARIOS AGRUPADOS INTERNACIONAL (Hiszpania), SIEĆ BADAWCZA ŁUKASIEWICZ-INSTYTUT LOTNICTWA (Polska), SAPIENZA UNIVERSITA DI ROMA (Włochy), AVIO (Włochy), NAMMO (Norwegia)

Celem projektu jest zdefiniowanie, opracowanie oraz początkowa walidacja koncepcji operacyjnej (ConOps), która umożliwia integrację procesu zarządzania ruchem lotniczym z ogólną siecią intermodalną, w tym dostępnymi naziemnymi i nawodnymi środkami transportu. Integracja informacyjna istotnie przyczyni się do osiągnięcia celu d2d4h – podróży „od drzwi do drzwi” pomiędzy dowolnymi lokalizacjami w Europie w ciągu maksymalnie 4 godzin.
Projekt koncentruje się na potencjale integracji zarządzania ruchem lotniczym (ATM) oraz intermodalnej sieci transportowej obsługującej mobilność na obszarze aglomeracji (oraz regionalnej), z uwzględnieniem scenariuszy transportu i obsługi pasażerów planowanych w następnych dziesięcioleciach, według następujących punktów odniesienia: 2025, 2035 i 2050 r. Realizacja tak postawionych założeń pozwoli zrealizować wspomniany cel d2d4h wyznaczony przez ACARE SRIA FlightPath 2050.
Koncepcja ConOps w ramach projektu X-TEAM D2D ma obejmować zarówno koncepcje integracji platform transportowych, jak i innowacyjną, płynną mobilność jako usługę, w tym koncepcje ATM. Opracowane ConOps zostaną wstępnie ocenione pod kątem już istniejących, celowo zdefiniowanych i stosowanych wskaźników KPA i KPI, przy wykorzystaniu zarówno jakościowej, jak i ilościowej metody oceny wyników. W ramach projektu X-TEAM D2D zostanie opracowana również platforma symulacyjna do sprawdzania poprawności proponowanej koncepcji ConOps.
Kierownik projektu: dr inż. Bartosz Dziugieł
Tel.: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 383
E-mail: bartosz.dziugiel[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 01.06.2020 – 30.09.2022
Instytucja finansująca: Komisja Europejska
Nazwa programu: SESAR JU
Konsorcjum: CENTRO ITALIANO RICERCHE AEROSPAZIALI SCPA (CIRA), INSTITUTE FOR SUSTAINABLE SOCIETY AND INNOVATION (ISSNOVA), DEUTSCHES ZENTRUM FUER LUFT – UND RAUMFAHRT EV (DRL), SIEĆ BADAWCZA ŁUKASIEWICZ – INSTYTUT LOTNICTWA (Ł-ILOT), D-flight S.p.A., STICHTING HOGESCHOOL VAN AMSTERDAM (HVA)

Projekt otrzymał dofinansowanie z unijnego programu badań i innowacji „Horyzont 2020” w ramach umowy o dotację nr 891061 X-TEAM D2D.
Szczegóły projektu


Celem projektu jest rozwój metod projektowania oraz wytwarzania elementów kompozytowych znajdujących zastosowanie w przemyśle lotniczym. Efektem prowadzonych prac będzie projekt konstrukcyjny oraz wykonanie osłony głowicy wirnika nośnego do nowego śmigłowca w układzie mieszanym LifeRCraft (RACER w nomenklaturze producenta) rozwijanego przez Airbus Helicopters w ramach programu CleanSky 2.Projektowane osłony mają na celu znaczne zmniejszenie oporu statku powietrznego, który generowany jest poprzez głowicę wirnika nośnego, poprzez poprawę opływu głowicy dzięki ich zoptymalizowanemu aerodynamiczne kształtowi oraz wdrożeniu innowacyjnego systemu „częściowego uszczelnienia powietrznego” między ruchomymi elementami osłony.
Koordynator projektu:mgr inż. Michał Furdyna
Tel.: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 856
E-mail:michal.furdyna[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 01.09.2017 – 30.06.2023
Instytucja finansująca: Komisja Europejska
Nazwa programu: CleanSky 2
Konsorcjum: Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa, czeski instytut badawczo-rozwojowy VZLU (Výzkumný a zkušebníleteckýústav) oraz czeska firma zajmująca się wytwarzaniem elementów kompozytowych LA Composite
Szczegóły projektu
Projekt infrastrukturalny.
Projekt dotyczy kompleksowej głębokiej termomodernizacji budynków biurowo-laboratoryjnych LS, S8, T i TA oraz T3 znajdujących się na terenie Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa. Realizacja projektu ma na celu rozwiązanie kluczowego problemu zidentyfikowanego podczas analizy infrastruktury, tj. niskiej efektywności energetycznej budynków objętych Projektem. Obecna sytuacja wskazuje, iż eksploatacja budynków wiąże się z nadmiernym zużyciem energii, a w konsekwencji z emisją substancji szkodliwych do środowiska. Problem ten generuje szereg negatywnych skutków dotykających nie tylko Instytut, ale i użytkowników jego infrastruktury, otoczenie oraz region, w którym jest zlokalizowany. Cele, jakie w ramach Projektu zrealizuje Wnioskodawca to:
Cel główny:
- zwiększenie efektywności energetycznej budynków Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa w Warszawie
- zmniejszenie kosztów eksploatacji budynków Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa, dzięki oszczędności energii elektrycznej i cieplnej;
- zmniejszenie zużycia energii końcowej i pierwotnej, potrzebnej do ogrzewania infrastruktury Instytutu;
- wzrost czystości powietrza w otoczeniu budynków, poprzez redukcję emisji gazów cieplarnianych;
- poprawa jakości korzystania z infrastruktury publicznej – poprawa komfortu pracy i przebywania w budynkach.

Chemiczne rakietowe systemy napędowe satelitów wykorzystują hydrazynę oraz jej pochodną – monometyl hydrazyny, a także tlenki azotu jako typowe materiały pędne. Wiele prac rozwojowych na całym świecie skupia się na opracowaniu komponentów i podsystemów napędowych, będących ekologiczną alternatywą dla tradycyjnych i zarazem toksycznych rozwiązań. Zadaniem projektu GRACE II jest dalszy rozwój jednego z podstawowych podsystemów napędowych satelity geostacjonarnego – silnika typu LAE (Liquid Apogee Engine), służącemu osiągnięciu docelowej orbity. Silnik wykorzystuje wysoko stężony nadtlenek wodoru jak utleniacz, który w połączeniu z paliwem o znacznie obniżonej toksyczności dostarcza osiągów zbliżonych do tych, uzyskiwanych przez tradycyjne materiały pędne. Dzięki zastosowaniu alternatywnych, niskotoksycznych materiałów pędnych, może w przyszłości stać się częścią zupełnie nowego – ekologicznego – systemu napędowego, pomagając zredukować koszty obsługi przedstartowej satelitów.
Osiągnięty w pierwszej fazie projektu poziom technologiczny TRL 3 jest aktualnie podwyższany do wartości TRL 5 w 9-punktowej skali ESA. Oznacza to, że zweryfikowane wstępnie w warunkach laboratoryjnych założenia koncepcji będą ulepszane w kierunku uzyskania demonstratora technologii o cechach zbliżonych do finalnego produktu.
Koordynator projektu: dr inż. Paweł Surmacz
Tel.: (+ 48) 22 188 37 98
E-mail: pawel.surmacz[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 19.11.2019 – 18.05.2022
Instytucja finansująca: ESA – European Space Agency
Nazwa programu: NMS-Poland
Konsorcjum: Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa (Polska), Deutsches Zentrum für Luft und Raumfahrt e.V (DRL) (Niemcy)

HIGHTRIP to projekt współfinansowany przez Komisję Europejską w ramach program Clean Sky 2 (Horyzont 2020). Konsorcjum koordynowane przez NLR składa się z czterech partnerów. Instytut Lotnictwa weźmie udział w procesie projektowym, zaś firmy P.W. Metrol oraz Szel-Tech w procesie produkcji wspólnie z NLR. Za oprzyrządowanie oraz wyposażenie w aparaturę pomiarową będzie odpowiedzialny NLR, jak również za nadzór oraz opracowanie wyników badań tunelowych, które zostaną zrealizowane we francuskim instytucie ONERA. Projektowany model będzie odpowiadał wymaganiom stawianym przez Leonardo Helicopters.
Celem HIGHTRIP jest projekt, wykonanie oraz przeprowadzenie badań tunelowych modelu statku powietrznego w układzie mieszanym (tiltrotor) rozwijanego przez Leonardo Helicopoters we współpracy z Partnerami ramach programu Clean Sky 2.
Kierownik projektu: inż. Rafał Żurawski
Tel.: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 416
E-mail: rafal.zurawski[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 01.11.2018 – 31.10.2021
Instytucja finansująca: Komisja Europejska
Nazwa programu: Clean Sky 2
Konsorcjum: NLR-STICHTING NATIONAAL LUCHT-N RUIMTEVAARTLABORATORIUM, SIEĆ BADAWCZA ŁUKASIEWICZ -INSTYTUT LOTNICTWA, SZEL-TECH GRZEGORZ SZELIGA , P.W. METROL DARIUSZ DĄBKOWSKI.
Celem projektu „Innowacyjna aerodynamiczna rama rowerowa” jest zaprojektowanie ramy rowerowej o podwyższonych właściwościach aerodynamicznych, tj. stawiających opór aerodynamiczny niższy o 2-6% od ram konkurencji. Prace realizowane w Ł-ILOT skupiają się na:
- Analizie aerodynamiki ram rowerowych, w szczególności zbadanie właściwości tzw. aerodynamicznych rowerów.
- Optymalizacji docelowej ramy rowerowej.
Stabilizacja lotu statków powietrznych jest zapewniana przez złożone systemy sterowania Flight Management Systems (FMS, Systemy Sterowania Lotem), a w szczególności przez układy zwane autopilotami. Są one dosyć kosztowne i nie wszystkie statki powietrzne są w nie wyposażane. Większość statków powietrznych, w tym przede wszystkim samoloty, posiada jednak powierzchnie odciążające/wyważające zwane trymerami. Montowane są zazwyczaj na głównych powierzchniach sterowych: sterze wysokości i sterze kierunku, niekiedy także na lotkach. Podczas prowadzonych badań nad zagadnieniami sterowania lotem samolotów stwierdzono, że w niektórych przypadkach istnieje możliwość stabilizacji lotu ustalonego samolotu właśnie za pomocą trymerów. Jest to rozwiązanie stosunkowo tanie i możliwe do zastosowania w wielu lekkich samolotach Lotnictwa Ogólnego, tzw. General Aviation.
Celem projektu jest zaprojektowanie, budowa i przebadanie układu stabilizacji lotu lekkiego samolotu za pomocą trymerów. Biorąc pod uwagę panujące obecnie tendencje do rozszerzania zakresu ilościowego i jakościowego lotnictwa ogólnego oraz przewidywane nowe zasady wykonywania lotów w przestrzeni kontrolowanej w Europie, tego typu system zabudowany na pokładzie samolotów masowo użytkowanych w przyszłości znacznie zwiększy bezpieczeństwo wykonywania lotów oraz dostępność takich środków lokomocji dla użytkowników na najniższym dopuszczalnym poziomie profesjonalizmu.
Projekt jest realizowany wraz z Airbus Poland S.A.
Kierownik projektu: dr hab. inż. Cezary Szczepański
Tel.: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 683
E-mail: cezary.szczepanski[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 2018-2021
Instytucja finansująca: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
Nazwa programu: ISSLOT
W maju 2020 r. konsorcjum Unia Sp. Z o.o., Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Maszyn Rolniczych, Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa rozpoczęło realizację projektu Inteligentny robot spełniający wymogi rolnictwa precyzyjnego. Projekt realizowany jest przy dofinansowaniu ze środków Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój w ramach Szybkiej ścieżki dla projektów z regionów słabiej rozwiniętych Poddziałania 1.1.1 „Badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa”.
Opis projektu:
Celem projektu jest opracowanie, zbudowanie i wdrożenie Robota Polowego przeznaczonego do siewu i pielęgnacji kukurydzy w uprawie szerokorzędowej.
Jest to próba odpowiedzi na problemy piętrzące się przed współczesnym rolnictwem (nadmierne, szkodliwe stosowanie nawozów sztucznych i środków ochrony roślin, postępujący brak rąk do pracy).
Robot Polowy w proponowanej konfiguracji będzie przeznaczony do siewu, mechanicznego pielenia i selektywnego oprysku. Wyposażenie go w złożony system sensorów (głównie optycznych), układ przetwarzający uzyskane dane w oparciu o specjalnie opracowaną Bazę Danych Uprawy oraz precyzyjny system sterowania realizacją procesów agrotechnicznych umożliwi pracę zgodną z nowoczesną wiedzą agrotechniczną. Precyzja działania umożliwi znaczne zmniejszenie zużycia nawozów i ŚOR. Robot Polowy będzie spełniał wymagania rolnictwa precyzyjnego i wpisze się w realizację celów Rolnictwa 4.0.
Projekt integruje zagadnienia związane z automatyzacją maszyn oraz automatyzacją procesów realizowanych w rolnictwie. Zdobyta podczas realizacji projektu wiedza i umiejętności związane przede wszystkim z wdrożeniem elementów automatycznego sterowania pracą Robota
Polowego i monitoringu stanu uprawy, niewątpliwie przyczyni się do zwiększenia potencjału polskich firm w zaczynającej się obecnie rozwijać na świecie dziedzinie autonomicznych robotów polowych, co zaowocuje produkcją następnych nowoczesnych maszyn. W związku z tym w celu realizacji projektu zawiązane zostało konsorcjum w skład którego wchodzą:
- Unia Sp. z o.o. – lider
- Sieć Badawcza Łukasiewicz- Przemysłowy Instytut Maszyn Rolniczych (Ł-PIMR) – partner
- Sieć Badawcza Łukasiewicz- Instytut Lotnictwa (Ł-ILOT) – partner

Projekt realizowany w ramach programu ramowego Horyzont 2020, finansowany przez Komisję Europejską. Jest to 4-letnia inicjatywa badawcza w zakresie badań i innowacji dotycząca hybrydowego napędu elektrycznego w lotnictwie komercyjnym, technologii, która otwiera nową przestrzeń projektowania samolotów i może stanowić rewolucyjny krok w poprawie ich wydajności.
Celem projektu IMOTHEP jest przeprowadzenie analizy potencjalnych technologii i problemów technicznych w zakresie hybrydowego napędu elektrycznego na szeroką skalę. Przedsięwzięcie wymaga zbadania technologii samolotów komercyjnych, która reprezentuje większość flot obecnych linii lotniczych i odpowiada za emisje lotnicze. Ograniczenie emisji gazów cieplarnianych ma kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju lotnictwa w służbie społeczeństwu i mobilności ludzi. Wymaga to ambitnych badań i przełomowych rozwiązań znacznie wykraczających poza ciągłe doskonalenie obecnych technologii lotniczych. Ostatecznym celem projektu jest osiągnięcie kluczowego kroku w ocenie potencjału hybrydowego napędu elektrycznego w celu zmniejszenia emisji lotnictwa komercyjnego i w rezultacie opracowanie mapy technologicznej dotyczącej jego rozwoju.
Koordynatorem projektu jest ONERA, francuskie laboratorium badawcze przemysłu lotniczego i kosmicznego. W skład konsorcjum wchodzi trzydziestu trzech kluczowych podmiotów przemysłu lotniczego i badawczego: producentów samolotów, wiodących producentów silników, europejskie organizacje badawcze w dziedzinie lotnictwa, uczelnie wyższe, think tank, organizacja międzyrządowa oraz firma konsultingowa w zakresie zarządzania innowacjami. IMOTHEP otrzymuje również wsparcie od Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego jako strony trzeciej. Ponadto IMOTHEP rozwija międzynarodową współpracę z Rosją i Kanadą.
W Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytucie Lotnictwa projektem zajmuje się Zakład Systemów Transportu (Centrum Technologii Lotniczych).
Projekt IMOTHEP w skrócie:
Projekt otrzymał dofinansowanie z unijnego programu badań i innowacji „Horyzont 2020” w ramach umowy o dotację nr 875006 IMOTHEP.
- Holistyczne podejście do hybrydowego napędu elektrycznego samolotów komercyjnych
- Dogłębna analiza technologii układu napędowego w ścisłym związku z architekturą napędową
- Ambicja, aby uzyskać jasny obraz potencjalnych korzyści hybrydowego napędu elektrycznego
- Potężne, multidyscyplinarne konsorcjum
- Chęć dotarcia do zainteresowanych stron i bieżących projektów w celu opracowania europejskiej mapy drogowej ww. kierunku

Projekt zakłada realizację badań przemysłowych i prac rozwojowych, których rezultatem będzie opracowanie innowacji produktowej na skalę międzynarodową polegającej na usłudze projektowania komponentów silnika turboodrzutowego bazującej na wykorzystaniu technologii druku 3D.
Opracowana innowacja stanowić będzie zbiór najlepszych praktyk i znajdzie szerokie zastosowanie w silnikach lotniczych.
Rezultat projektu stanowić będzie odpowiedź na potrzeby rynkowe związane z rosnącym popytem na przewozy lotnicze tj. skróceniem czasu produkcji oraz dostarczeniem zaawansowanych technologicznie rozwiązań w konkurencyjnej cenie przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów bezpieczeństwa. Istotną korzyścią dla odbiorców wynikającą z zastosowania technologii przyrostowych będzie również możliwość redukcji masy silnika lotniczego w celu poprawy jego osiągów oraz poprawa żywotności komponentów silnika poprzez redukcję ilości połączeń w modułach silnika.
Projekt jest realizowany w konsorcjum partnerskim z Siecią Badawczą Łukasiewicz – Instytutem Lotnictwa w Warszawie a jego zakończenie planowane jest na Q1 2022.
Budżet kwalifikowany Projektu: 8.042.025,95 PLN (4.763.591,87 PLN dofinansowanie z UE)
Kierownik projektu: mgr inż. Rudnik Artur
Tel.: +48 668 402 296
E-mail: artur.rudnik[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 1.06.2020 – 31.06.2022
Instytucja finansująca: Unia Europejska; Mazowiecka Jednostka Wdrażania Projektów Unijnych
Nazwa programu: Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego na lata 2014 – 2020
Konsorcjum: General Electric Company Polska Sp. z o.o. – koordynator, Sieć Badawcza Łukasiewicz Instytut Lotnictwa

Opis projektu:
Celem projektu “Optimization of APU Exhaust Muffler Thermal Barrier and Air Intakes construction Technologies” jest zaprojektowanie, przebadanie i wykonanie w oparciu o nowe materiały elementów wykorzystywanych w przedziale APU samolotu (wlot powietrza, wylot spalin, itd.).
Nowo zaprojektowane i wykonane elementy będą spełniały wymagania funkcjonalne związane m.in. z redukcją masy, tłumieniem hałasu, ochroną termiczną i przeciwpożarową. Wykorzystanie nowych materiałów pozwoli na zmniejszenie kosztów i czasu produkcji a także ograniczenie wpływu na środowisko poprzez zmniejszenie hałasu i wagi komponentów.
Kierownik projektu: inż. Rafał Żurawski
Tel.: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 416
E-mail: rafal.zurawski[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 01.01.2021 – 30.06.2023
Instytucja finansująca: KE
Nazwa programu: Clean Sky 2
Konsorcjum: SIEĆ BADAWCZA ŁUKASIEWICZ-INSTYTUT LOTNICTWA (Polska), PETROCERAMICS S.P.A (Włochy); POLITECNICO DI MILANO (Włochy); LA COMPOSITE (Czechy)
This project has received funding from the Clean Sky 2 Joint Undertaking (JU) under grant agreement No 101007816. The JU receives support from the European Union`s Horizon 2020 research and innovation programme and the Clean Sky 2 JU members other than the Union.


Celem projektu POLON – Polski Moduł Napędowy, jest opracowanie chemicznego modułu napędowego dla małego satelity oraz jego integracja z platformą Hypersat, rozwijaną przez Creotech. Za realizację projektu po stronie Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa będzie odpowiadać Zakład Technologii Kosmicznych (ZTK). Projekt potrwa 3 lata i zakończy się przygotowaniem do wdrożenia oraz potencjalną komercjalizacją. Będzie to jednocześnie pierwszy chemiczny moduł napędowy dla satelitów, zaprojektowany i zbudowany w Polsce. POLON bazuje na opracowywanych przez ZTK technologiach napędowych, wykorzystujących ekologiczny materiał pędny – wysoko stężony nadtlenek wodoru. Wpisuje się jednocześnie w światowy trend jakim jest poszukiwanie i sukcesywne wdrażanie technologii będącymi alternatywą dla klasycznych, toksycznych paliw rakietowych. Projekt jest finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu Szybka Ścieżka dla Mazowsza.
Kierownik projektu: dr inż. Jakub Gramatyka
Tel.: (+48) 22 846 00 11 wew. 476
E-mail: jakub.gramatyka[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 1.04.2020 – 31.03.2023
Instytucja finansująca: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
Nazwa programu: Szybka Ścieżka dla Mazowsza
Konsorcjum: Creotech Instruments S. A (lider), Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa

W maju 2020 r. konsorcjum Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa, Łukasiewicz – Instytut Technologii Materiałów Elektronicznych oraz Instytut Fizyki Polskiej Akademii Nauk rozpoczęło realizację projektu Powłoki z pamięcią temperatury dla badań i rozwoju technologii kosmicznych. Projekt realizowany jest przy dofinansowaniu ze środków Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój w ramach Szybkiej ścieżki „Technologie kosmiczne” Poddziałania 1.1.1 „Badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa” w 2019 r.
Opis projektu:
Przedmiotem projektu jest opracowanie usługi pomiaru maksymalnej temperatury powierzchni elementów konstrukcji kosmicznych w celu wdrożenia jej do oferty Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa. W projekcie opracowana zostanie technologia z powłok z pamięcią temperatury, które umożliwią pomiar w miejscach trudno dostępnych dla standardowych technik pomiarowych przy obecności przepływu reaktywnego i występowaniu silnej radiacyjnej wymiany ciepła. Opracowanie tego typu technologii wymaga wykorzystania kompetencji z zakresu inżynierii mechanicznej, inżynierii powierzchni oraz fizyki ciała stałego. W związku z tym w celu realizacji projektu zawiązane zostało konsorcjum w skład którego wchodzą:
- Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa (Ł-ILOT) – Lider
- Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Technologii Materiałów Elektronicznych (Ł-ITME) – Partner
- Instytut Fizyki Polskiej Akademii Nauk (IF PAN) – Partner

Manewr deorbitacji jest jedną ze strategii wycofania z eksploatacji współczesnych satelitów. Polega on na znacznym obniżeniu orbity, prowadzącym do spalenia satelity w atmosferze. Zapobiega to generowaniu nowych śmieci kosmicznych. W tym celu w Sieci Badawczej Łukasiewicz Instytucie Lotnictwa we współpracy z polskimi partnerami rozwijany jest dedykowany silnik na stały materiał pędny. Projekt Solid Propellant De-orbit Motor Engineering Model Development (SPRODEM) to kontynuacja działań Sieci Badawczej Łukasiewicz- Instytutu Lotnictwa w tematyce ograniczania generowania śmieci kosmicznych realizowanych dla Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA). Projekt polega na opracowaniu modelu inżynieryjnego silnika korzystając z technologii dostępnych na polskim rynku, a następnie na przeprowadzeniu badań potwierdzających jego osiągi. Rezultatem projektu ma być silnik o ciągu 250 N, który jako podstawa systemu deorbitacji będzie konkurencyjnym produktem na rynku europejskim. Wysokowydajny materiał pędny bez aluminium, dzięki któremu ograniczono generowanie cząstek stałych został opracowany w poprzednim projekcie Pre-Qualification of Aluminium-Free Solid Propellant (ASPro). Do zalet silnika można zaliczyć skalowalność i dostosowanie do użycia w klastrach, co umożliwia zastosowanie go w szerokim zakresie satelitów i innych obiektów kosmicznych. Silnik ten jest opracowywany z myślą o długim przechowywaniu na orbicie. Dodatkowo może zostać wyposażony w system wektorowania ciągu (Thrust Vectror Control system), który zwiększa kontrolę nad trajektorią satelity podczas manewru deorbitacji co ma znaczący wpływ na powodzenie misji.
Kierownik projektu: inż. Paweł Nowakowski
Tel.: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 419
E-mail: pawel.nowakowski[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 15.01.2019 – 31.08.2022
Instytucja finansująca: Europejska Agencja Kosmiczna
Nazwa programu:ESA – GSTP
Konsorcjum: Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa, Mesko S.A., Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Przemysłu Organicznego, ZPS Gamrat Sp. z o.o.
SPOPS jest projektem współfinansowanym przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Jego celem jest opracowanie silnika rakietowego, który w przyszłości mógłby być zastosowany jako silnik pomocniczy dla małej rakiety nośnej, zdolnej do wynoszenia nanosatelitów na niską orbitę okołoziemską. Rezultatem projektu poza opracowaniem samych silników, będzie wytworzenie zdolności projektowo-produkcyjnych w polskich jednostkach badawczych i przemysłowych. Potencjał wytwarzania nowoczesnych silników rakietowych w całości przez polskie podmioty otwiera możliwość realizacji jeszcze bardziej ambitnych projektów i uniezależnienie się od zagranicznych dostawców. W zakres projektu wchodzi zaprojektowanie, wykonanie i przetestowanie silników z komorą spalania wykonaną z materiału kompozytowego. Docelowo w komorze spalania umieszczonych zostanie ok. 115 kg paliwa i tym samym będzie to największa konstrukcja tego typu wytwarzana obecnie w Polsce. Silnik zaprojektowano, tak by generował ok. 50 kN ciągu przy 10 MPa ciśnienia w komorze spalania.
Kierownik projektu: mgr inż. Damian Kaniewski
Tel.: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 238
E-mail: damian.kaniewski[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 13.12.2016 – 12.06.2023
Instytucja finansująca: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
Nazwa programu: Konkursu Nr 8/2016 na wykonanie projektów w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa
Konsorcjum: Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa, Mesko S.A.
Cele projektu:
Przedmiotem projektu jest rozwój systemów łączności i nawigacji dla zastosowań kosmicznych oraz rakietowych.
Rozwinięte zostaną satelitarny moduł retransmisyjny dla platform satelitarnych, moduł telemetryczny dla rakiet suborbitalnych oraz nośnych, a także stacja naziemna, lokalizator rakietowy oraz mobilne urządzenie odbiorcze sygnałów od lokalizatora.
Planowane efekty:
W ramach projektu rozwinięte zostaną m.in. systemy łączności dwukierunkowej o zwiększonej przepustowości, które umożliwią komunikację z rakietami suborbitalnymi w czasie lotu i bieżący odczyt wyników eksperymentów badawczych wraz z satelitarnym kanałem łączności o niższej przepustowości z możliwością nadzoru misji rakiety niezależnie od warunków naziemnych sygnałów radiowych.
Zaprojektowane i zintegrowane z rakietą ILR-33 BURSZTYN zostaną również lokalizatory radiowo-satelitarne, które będą odpowiadać za zapewnienie redundantnej łączności po wylądowaniu członów rakiety w dużej odległości od naziemnych stacji odbiorczych, a także stacja naziemna niezbędna do odbioru powyższych sygnałów.
W czasie trwania projektu powstanie również radiowy system satelitarny wykorzystujący w pełni cyfrowe, programowalne moduły radiowe, umożliwiające dowolne kształtowanie i modulowanie sygnałów oraz pracę w kilku zakresach częstotliwości radiowych, co umożliwi potencjalną współpracę z innymi, zewnętrznymi systemami oraz relatywnie łatwe dostosowanie sytemu do różnych wymogów prawnych w różnych regionach. System ten, zintegrowany z dedykowaną platformą satelitarną opartą na technologii Rad Hard by Design umożliwi komunikację na drodze rakieta-satelita-ziemia.
Realizacja projektu i następująca po niej komercjalizacja pozwoli polskim podmiotom na oferowanie na rynku nowych produktów, a także uzyskanie wysokiej gotowości technologicznej pozwalającej na realizację bardziej zaawansowanych prac badawczo-rozwojowych oraz usług. Wykorzystanie wyników projektu nastąpi w formie ich bezpośredniego wdrożenia w działalności Lidera, w zakresie odpowiadającym jego kompetencjom.
Wartość projektu: 47 041 758,38 PLN
Wkład z Funduszy Europejskich: 38 774 065,38 PLN
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Inteligentny Rozwój. Projekt realizowany w ramach konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju: 1.1.1 Szybka Ścieżka.
Kierownik projektu: Janusz Nicolau-Kukliński
Tel.: +48 22 846 00 11 wew. 589
E-mail: janusz.nicolau-kuklinski[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 01.11.2020 – 31.12.2023
Instytucja finansująca: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
Nazwa programu: Program Operacyjny Inteligentny Rozwój 2014-2020
Konsorcjum: Thorium Space Sp. z o.o., SIEĆ BADAWCZA ŁUKASIEWICZ-INSTYTUT LOTNICTWA

Zasadniczym celem przedsięwzięcia jest demonstracja regulacji wartości ciągu podczas pracy silnika rakietowego na ciekłe materiały pędne wykorzystującego wysoko-stężony nadtlenek wodoru klasy HTP (ang. high-test peroxide) w roli utleniacza. Technologia regulacji ciągu znajduje zastosowanie jako napęd lądowników planetarnych (również księżycowych), odzyskiwanych dolnych stopni rakiet nośnych, a także umożliwia precyzyjne manewry pozycjonowania dla wynoszonych na orbitę ładunków.
Więcej o TLPD
Koordynator projektu: mgr inż. Dawid Cieśliński
Tel.: (+ 48) 22 188 37 34
E-mail: dawid.cieslinski[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 18.06.2019 – 28.02.2023
Instytucja finansująca: ESA – European Space Agency
Nazwa programu: ESA –FLPP (Future Launchers Preparatory Programme)
Konsorcjum: Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa (Polska), Astronika Sp. z o. o. (Polska), Jakusz SpaceTech Sp. z o. o. (Polska)

Projekt polega na opracowaniu systemu wektorowania ciągu (TVC – thrust vector control). Projekt jest ściśle powiązany z projektem SPRODEM – również realizowanym przez Łukasiewicz-Instytut Lotnictwa, który ma na celu zaprojektowanie deorbitacyjnego silnika na stały materiał pędny. Głównym zadaniem systemu wektorowania ciągu jest zapewnienie kontroli nad trajektorią lotu satelity, aby w razie potrzeby, poprawnie nakierować statek kosmiczny podczas manewru deorbitacji. System zatem musi kompensować różnego rodzaju zakłócenia ruchu, które mogą pochodzić na przykład od niepewności co do położenia środka masy, elastyczności różnego rodzaju wysięgników (np. paneli słonecznych czy anten), nierównomiernej pracy silników deorbitacyjnych i różnych czasów spalania. Dzięki systemowi wektorowania ciągu, poprawia się niezawodność manewru, która zwiększa prawdopodobieństwo sukcesu poprawnego zdeorbitowania satelity.
Kierownik projektu: mgr inż. Ewa Majewska
Tel.: (+ 48) 22 846 44 32 wew. 578
E-mail: ewa.majewska[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 09.09.2020 – 08.09.2022
Instytucja finansująca: Europejska Agencja Kosmiczna
Nazwa programu: ESA – GSTP
Konsorcjum: Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa, Astronika
Projekt „Wdrożenie koncepcji Smart Villages w województwie mazowieckim” będzie realizowany w latach 2021 – 2023 przez ogólnopolskie konsorcjum składające się z ośmiu partnerów naukowych. Całość prac o wartości 3,6 mln zł jest finansowana z budżetu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego. Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa otrzymał dofinansowanie w wysokości 460 000 zł, w ramach których zostanie opracowana koncepcja i funkcjonalność aplikacji mobilnej agregującej dane przestrzenne i teledetekcyjne dla rolników, która będzie dostarczać informacje z zakresu jakości gleby, parametrów środowiska i upraw oraz zmienności przyrodniczej danego obszaru. Ponadto zostaną zidentyfikowane i wyselekcjonowane kluczowe parametry środowiskowe niezbędne do przyznania nowego certyfikatu ekologicznego dla płodów rolnych.
Jest to pierwszy pilotażowy projekt z zakresu nowoczesnej teledetekcji realizowany przez naukowców Łukasiewicza z Urzędem Marszałkowskim, mający na celu wsparcie społeczności i rozwój obszarów wiejskich województwa mazowieckiego. Przedsięwzięcie ma charakter badawczo-rozwojowy (B+R), a jego realizacja ma przyczynić się do opracowania koncepcji Smart Villages dla regionu i wzmocnienia współpracy między jednostkami samorządu terytorialnego (JST), a jednostkami naukowymi.
Projekt Smart Villages w Łukasiewicz – Instytucie Lotnictwa będzie realizowany przez naukowców z Zakładu Teledetekcji, specjalizujących się także w innych rozwiązaniach dla nowoczesnego rolnictwa. W Instytucie prowadzone są m.in. prace badawcze z wykorzystaniem nowoczesnych technologii teledetekcyjnych w procesie zrównoważonej produkcji zdrowej żywności (zobacz: projekt FITOEXPORT).
Skład konsorcjum:
- Politechnika Warszawska, Wydział Geodezji i Kartografii – lider
- Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
- Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
- Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej – PIB
- Instytut Geodezji i Kartografii
- Instytut Uprawy Nawożenia i Gleboznawstwa w Puławach
- Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa
- Mazowiecki Park Naukowo-Technologiczny – Park Spółdzielczy w Płońsku
Opis projektu: Celem projektu WINGPULSE jest opracowanie oraz zrozumienie zaawansowanych mechanizmów sterowania oderwaniem przepływu. Wystąpienie zjawiska oderwania przepływu na powierzchniach nośnych samolotów prowadzi do zwiększenia oporu aerodynamicznego oraz spadku siły nośnej. Nowoprojektowane konstrukcje samolotów pasażerskich są w szczególności narażone na oderwanie przepływu na skrzydłach ponad punktami mocowania silników turbowentylatorowych o dużym i bardzo dużym stopniu dwuprzepływowości (Ultra High Bypass Ratio). Silniki te charakteryzują się znacznie większą średnicą od obecnie stosowanych. W efekcie ich zabudowa uniemożliwia zastosowanie slotów klasycznie stosowanych do opóźnienia oderwania przepływu na płacie ponad miejscem montażu silnika do skrzydła. W związku z tym obecnie prowadzone są intensywne prace nad sposobami sterowania przepływem, wśród których pulsacyjny wydmuch powietrza uważany jest za szczególnie obiecujący. Urządzenia realizujące pulsacyjny wydmuch powietrza (Pulsed Jet Actuator) z otworów w płacie, wymagają zastosowania znacznie niższego wydatku masowego powietrza do osiągnięcia efektu sterowania przepływem w stosunku do ciągłego wydmuchu.
Opracowane przez konsorcjum Uniwersytetu w Nottingham oraz Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa w ramach projektu WINGPULSE sterowanie przepływem charakteryzować się będzie większą wydajnością energetyczną w porównaniu do obecnie rozwijanych rozwiązań typu PJA, zapewniając znaczące zmniejszenie (3-5 krotne) wydatku masowego powietrza potrzebnego do redukcji oderwania przepływu na powierzchniach nośnych. Nowe mechanizmy pulsacyjnego wydmuchu powietrza zostaną opracowane i przebadane w tunelach aerodynamicznych UNOTT oraz Ł-ILOT. W trakcie realizacji projektu zastosowane zostaną zaawansowane metody numerycznej mechaniki płynów na etapie projektowania oraz badań symulacyjnych i analizy wyników w celu pełniejszego rozumienia działania fizyki mechanizmów kontroli oderwania. Przyjęty w projekcie program badań ma na celu otworzyć drogę do wdrożenia opracowanego sterownia przepływem w nowych konstrukcjach lotniczych.
Kierownik projektu: dr inż. Wit Stryczniewicz
Tel.: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 684
E-mail: wit.stryczniewicz[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 01.07.2020 – 31.08.2023
Instytucja finansująca: Komisja Europejska
Nazwa programu: Clean Sky 2 JU
Konsorcjum: University of Nottingham (UNOTT), Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa (Ł-ILOT)
Szczegóły projektu
Projekt otrzymał dofinansowanie wspólnego przedsięwzięcia Clean Sky 2 w ramach unijnego programu badań i innowacji „HORYZONT 2020” na mocy umowy o dotację nr 887092.

Celem nadrzędnym projektu jest umożliwienie wejścia polskim produktom roślinnym na nowe rynki zbytu i podnoszenie ich konkurencyjności poprzez skuteczne reagowanie na wymagania importowe nowych odbiorców i usprawnienie kontroli realizowanych przez Państwową Inspekcję Ochrony Roślin i Nasiennictwa (PIORiN), z zastosowaniem nowoczesnych metod inspekcji, lustracji upraw i badań laboratoryjnych.
W ramach realizacji Zadania 2 i Zadania 6 projektu FITOEXPORT, Zespół Projektowy Zakładu Teledetekcji Instytutu Lotnictwa będzie opracowywał i wdrażał sposoby na wykorzystanie nowoczesnych technologii teledetekcyjnych w procesie zrównoważonej produkcji konkurencyjnej zdrowej żywności, ze szczególnym uwzględnieniem lustracji upraw (detekcji zmian w trakcie trwania cyklu wegetacyjnego), oceny wpływu warunków meteorologicznych na kondycję upraw, weryfikacji warunków wytwarzania materiału siewnego i metod wczesnego wykrywania sprawców chorób przechowalniczych owoców.
Lider konsorcjum: Główny Inspektorat Ochron Roślin i Nasiennictwa
Kierownik projektu: dr inż. Janina Butrymowicz
E-mail: j.butrymowicz[at]piorin.gov.pl
Kierownik Zadania 2 w Instytucie Lotnictwa: mgr inż. Hubert Skoneczny
E-mail: hubert.skoneczny[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 01.01.2019 r. – 31.12.2021 r.
Instytucja finansująca: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
Nazwa programu: Społeczny i gospodarczy rozwój Polski w warunkach globalizujących się rynków GOSPOSTRATEG
Szczegóły projektu