Misją Centrum Technologii Kosmicznych jest prowadzenie badań naukowych w zakresie technologii kosmicznych dla potrzeb ich implementacji przez przedsiębiorców w układzie krajowym oraz międzynarodowym.
W Centrum Technologii Kosmicznych prowadzone są badania z zakresu:
- napędów lotniczych
- technologii kosmicznych
- awioniki
- pozyskiwania i przetwarzania danych
Centrum Technologii Kosmicznych oferuje prace badawcze w następujących dziedzinach:
W obszarze napędów lotniczych:
- badania silników tłokowych i turbowałowych
- badania komór spalania
- pomiary hałasu lotniczego (zgodnie z przepisami FAR 36, ICAO 16)
- badania przepływów
- wyważania
- próby odporności szyb na przebicie
- badania bezpieczeństwa w zakresie General Aviation
W obszarze technologii kosmicznych:
- projektowanie i testowanie hybrydowych silników rakietowych
- projektowanie i testowanie silników rakietowych na ciekły materiał pędny
- projektowanie i testowanie silników rakietowych na stały materiał pędny
- rozwój technologii ekologicznych materiałów pędnych
- wytwarzanie i testowanie ziaren do silników na stały materiał pędny
- projektowanie i testowanie demonstratorów technologii rakiet nośnych
- tworzenie dedykowanego oprogramowania z zakresu CFD i FEM
- analizy dynamiki lotu rakiet wielostopniowych
- analizy balistyki wewnętrznej silników rakietowych na stały materiał pędny
- optymalizacje komór spalania silników rakietowych na ciekły materiał pędny
W obszarze materiałów pędnych:
- preparatyka nadtlenku wodoru o stężeniu do 99,99% do analiz chemicznych
- preparatyka nadtlenku wodoru klasy http (np. 98%+) do zastosowań napędowych (rakietowych), ~2litry/tydzień
- analiza kompatybilności materiałów konstrukcyjnych z nadtlenkiem wodoru
- preparatyka próbek niektórych materiałów wysokoenergetycznych, np. do inicjacji detonacji gazowej (inicjujące materiały wybuchowe oraz niektóre wysokoenergetyczne, np. PETN, RDX, HAN)
- badanie paliw hipergolicznych z nadtlenkiem wodoru klasy HTP
- preparatyka bezwodnego, czerwonego dymiącego kwasu azotowego
W obszarze katalizatorów:
- preparatyka katalizatorów do nadtlenku wodoru na nośnikach ceramicznych, np. γ- i α-Al2O3
- wyżarzanie komponentów w piecu ceramicznym w kontrolowanej temperaturze (do 1100oC)
- suszenie w suszarce próżniowej w kontrolowanej temperaturze (temp. do 250oC, próżnia 60 Pa, wymiary komory roboczej 415x345x370 mm)
- odzysk rozpuszczalników na rotacyjnej wyparce próżniowej Buchi, 4L
- oznaczanie zawartości substancji rozpuszczonych w wodzie za pomocą spektrofotometru (biogeny, zanieczyszczenia, zawartości anionów i kationów)
W obszarze napędów kosmicznych:
- opracowywanie aplikacji do pomiarów i rejestracji danych z wykorzystaniem środowiska LabView
- projektowanie i badanie silników rakietowych na ciekły, hybrydowy i stały materiał pędny o ciągu do 5 kN
- projektowanie stanowisk badawczych do pomiaru parametrów pracy silników rakietowych
- projektowanie i analizowanie osiągów rakiet nośnych
- opracowywanie kodów numerycznych CFD do badania przepływów
W obszarze teledetekcji:
- analiza danych
- teledetekcja
- łączność radiowa
- planowanie i realizacja lotów (UAV, załogowe)
- pozycjonowanie
- wyznaczanie pozycji UAV
- projekcja zdjęć lotniczych na dostępnym podkładzie kartograficznym
- ocena dokładności GNSS
- pozyskiwanie zdjęć lotniczych
- przetwarzanie zdjęć lotniczych
- analizy spektralne
- łączność radiowa
- analizy stereometryczne
- pomiary z wykorzystaniem odbiornika GPS RTK
- termowizja
W obszarze awioniki prace projektowe i konstrukcyjne w zakresie:
- systemów związanych z poruszaniem się samolotów oraz RPAS w cywilnej przestrzeni powietrznej, we wszystkich fazach lotu
- systemów awionicznych, w szczególności stabilizacji i sterowania klasycznego, pośredniego i automatycznego samolotów, RPAS, satelitów oraz innych systemów sterowania
- urządzeń awionicznych do pomiaru parametrów ruchu (m.in.: CDA, radiowysokościomierz), położenia przestrzennego (m.in.: INS, AHRS) oraz parametrów eksploatacyjnych (m.in. paliwomierz)
- modelowania matematycznego dynamiki lotu statków powietrznych
- projektowania układów mikroprocesorowych, jako przeliczników dedykowanych dla układów i urządzeń pomiarowych, systemów stabilizacji, sterowania i diagnostycznych, ze szczególnym uwzględnieniem wyposażenia awionicznego samolotów, RPAS, satelitów, a także innych urządzeń i elementów systemów, które wymagają zastosowania platformy obliczeniowej do implementacji algorytmów numerycznych
- szybkiego prototypowania urządzeń awionicznych, ich montażu oraz certyfikowanej produkcji dla użytkownika komercyjnego
- badania odporności i wytrzymałości na działanie czynników mechanicznych oraz klimatycznych urządzeń i instalacji technicznych
- ekspertyz i badań oraz oceny wyposażenia lotniczego, systemów i instalacji zakończonych wydaniem orzeczenia na zgodność z normami i przepisami lotniczymi: RTCA, ARINC, MIL, TSO
- wykonywania prototypów oraz produkcji małoseryjnej urządzeń precyzyjnych: pomiarowych, wskazujących i diagnostycznych
W obszarze badań środowiskowych:
- badanie odporności i wytrzymałości na wibracje sinusoidalne
- badanie odporności i wytrzymałości na wielokrotne udary
- badanie odporności na podwyższoną i obniżoną temperaturę
- badanie wytrzymałości na cykliczne zmiany temperatury
- badanie odporności na zwiększoną wilgotność
- badanie odporności na obniżone ciśnienie
- badanie odporności na szron i rosę
- badanie odporności na przyspieszenia liniowe
Oferta wykorzystania kamery wielospektralnej:
- monitorowanie środowiska (zanieczyszczenia powietrza i wody, nielegalne wysypiska, odpady pokopalniane, samozapłony hałd górniczych)
- monitorowanie bioróżnorodności
- monitorowanie pokrywy śnieżnej
- nowoczesne rolnictwo (optymalizacja plonów, monitoring upraw i planowanie zbiorów)
archeologia - planowanie przestrzenne (pokrycie terenu, stopień urbanizacji)
- zarządzanie kryzysowe (przewidywanie i minimalizacja skutków kląsk żywiołowych)
- bezpieczeństwo narodowe (ochrona granic i linii brzegowych, wykrywanie broni)
- zabezpieczanie imprez masowych (wykrywanie niebezpiecznych sytuacji w tłumie, wykrywanie niebezpiecznych substancji)
Kontakt:
Dyrektor Centrum Technologii Kosmicznych
dr inż. Leszek Loroch
tel: (+ 48) 22 846 00 11 wew. 838
mail: leszek.loroch[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
www.cktpolska.pl