W 2016 roku uruchomiliśmy Laboratorium Elementów Wirujących ze stanowiskiem badawczym w formie jednej z największych w Europie Komór Próżniowych (długość robocza 9,65 m; średnica 5,5 m; objętość całkowita 265 m3; całkowita masa 177 ton).
W laboratorium prowadzimy między innymi badania:
Testujemy wytrzymałość wentylatorów lotniczych silników turbinowych na wypadek zderzenia z ptakiem (Large Bird Ingestion Test), wykonujemy również badania wytrzymałości osłony wentylatora oraz układu łożyskowania lotniczych silników turbinowych, symulując zdarzenie urwania się łopaty wentylatora w trakcie pracy silnika (Fan Blade Out Test).
Komora próżniowa – możliwości badawcze
Komora próżniowa umożliwia badanie charakterystyk obciążeń statycznych i dynamicznych testowanego obiektu przy prędkościach do 12 tys. obr/min., co jest możliwe dzięki wyposażeniu jej w napęd elektryczny o mocy 6,3 MW oraz pompy próżniowe, które tworząc środowisko próżni minimalizują moc potrzebną do przeprowadzenia testów oraz wpływy temperaturowe.
Do dyspozycji ponadto są agregaty dostarczające olej smarujący do obiektu testowego, integrujący całość zaawansowany system sterowania i akwizycji danych oraz kamery szybkoklatkowe Phantom v1612, rejestrujące filmy wysokiej jakości przy ultraszybkich prędkościach (do 1 mln klatek/sek.).
Prowadzone testy pozwalają w szybki i efektywny sposób sprawdzać powstające komponenty oraz na bieżąco wprowadzać niezbędne poprawki.
Wyważanie elementów wirujących
Wyważanie elementów wirujących umożliwia eliminację szkodliwego wpływu sił odśrodkowych, będących przyczyną drgań układu wirującego.
Prace usługowe w zakresie wyważania elementów wirujących realizujemy na wyważarkach firmy Schenck: HL4 UB oraz H1B.
Parametry maszyny HL4 UB:
Parametry maszyny H1B: