Archival projects
Celem projektu jest zaprojektowanie adaptacyjnego systemu podwozia, poprzez opracowanie projektu konstrukcyjnego, przebadanie wybranego rozwiązania i wykonanie innowacyjnego podwozia zawierającego aktywne elementy tłumiące dostosowujące swoje zmienne charakterystyki w czasie od zmiennych zewnętrznych warunków zewnętrznych.
Projekt realizowany w Instytucie Lotnictwa w Centrum Transportu i Konwersji Energii.
Project leader: Andrzej Tywoniuk, MSc. Eng.
Phone: (+ 48) 22 846 00 11 ext. 219
E-mail: andrzej.tywoniuk[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Project duration: 01.09.2016 – 31.08.2019
Funding institution: National Centre for Research and Development
Programme name: INNOLOT
ADLAND – „Adaptive Landing Gears for Improved Impact Absorption”
Project duration: 01.12.2003 – 30.11.2006
Project no.: AST3-CT-2004-502793 akronim ADLAND
Aerocapture for future space transportation
AERONET III – „Aircraft Emission and Reduction technologies”
Project duration: 01.04.2004 – 31.03.2008
Project no: ACA3-CT-2003-502882
Portal wspomagający działalność badawczo-rozwojową ponad 7000 tys. małych i średnich przedsięborstw lotniczych.
CARGOMAP – Air cargo technology road map
Project was realized at the Center of New Technologies at the Institute of Aviation.
AirTN – „AIR TRANSPORT NET”
Project duration: 01.01.2006 – 31.12.2008
Project no: 518480
Celem badań było zaprojektowanie modelu matematycznego i implementacja wydajnej metody numerycznej oraz przeprowadzenie symulacji komputerowych systemu energetycznego dla wybranych źródeł zasilania w tym z niskotemperaturowym, miniaturowym stosem ogniw paliwowych typu PEM oraz poszczególnymi elementami elektroenergetycznych systemów niskiej mocy działającymi w zmiennych warunkach otoczenia.
Projekt zrealizowany w Instytucie Lotnictwa w Centrum Technologii Kosmicznych.
Project leader: Anna Mazur, MSc. Eng.
Phone: (+ 48) 22 846 00 11 ext. 835
E-mail: anna.mazur[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Aviation Safety and Certification of new Operations and Systems – Bezpieczeństwo lotnictwa i certyfikacja nowych operacji i systemów
Celem ASCOS było przerwanie obecnego łańcucha „zastoju” w dziedzinie bezpieczeństwa poprzez skupienie się na poprawie bezpieczeństwa w priorytetowych obszarach ryzyka w podejściu do lotnictwa w „ujęciu systemowym”. ASCOS poprawiło bezpieczeństwo ACARE Vision 2020, zmniejszając wskaźnik wypadków o 80% i zasadniczo redukując wpływ ludzkich błędów i ich konsekwencji. ASCOS wprowadziło nowatorskie oraz innowacyjne adaptacje certyfikacji, które uproszczą proces certyfikacji i zatwierdzania systemów oraz operacji poprawy bezpieczeństwa. Trwa rozwój pomocniczych nowych metod i narzędzi z zakresu projektowania opartego na bezpieczeństwie i ciągłego monitorowania bezpieczeństwa.
Funding institution: European Commission
Programme name: 7th Framework Programme
Consortium: Institute of Aviation, Stichting Nationaal Lucht- En Ruimtevaartlaboratorium, Thales Air Systems & Electron Devices Gmbh Thales Air Systems S.A., Apsys Sa, Civil Aviation Authority Uk, Ingeniera De Sistemas Para La Defensa De Espana Sa, Certiflyer Bv, Avanssa Lda, Ebeni Limited Ebe, Deep Blue Srl, Jrc -Joint Research Centre- European Commission Jrc, Jean-Pierre Claude Magny, Technische Universiteit Delft
Our intention is to realize within the project two basic aims. The first one is the research aim and assumes discovering the mechanical properties of individual grains in two-phases materials, especially when taking into account MMC composites and two phase materials (for example duplex steel) during elastoplastic deformation. The second aim of the project has the methodological nature: it assumes working-out and improvement of the methodology which is applied to research in frame of this subject.
In frames of the first aim of this project there are two hypothesis:
- The substantial differences between the elastoplastic properties of different phases cause large stresses between them and its large variability during plastic deformation. Methodology developed last years by us for duplex steels will be helpful to confirm this hypothesis.
- One of the reasons for damage phenomenon appearance (in mesoscopic scale), especially in multiphase materials, are the different loads for every single grain, which are an effect of forces applied.
- The load localisation in mesoscopic scale is dependent on the phase and on the grain orientation.
These aims will be fulfilled with four main research methods. Two of them are the experimental methods: these are X-ray and neutron diffraction methods; third is the application of the self-consistent model and the fourth is the finite element method of stress values prediction.
The project is being carried out at the Institute of Aviation in the Materials and Structures Research Center.
Project leader: Elżbieta Gadalińska, MSc. Eng.
Phone: (+ 48) 22 846 00 11 ext. 543
E-mail: elzbieta.gadalinska[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Project duration: 21.08.2012 – 20.07.2017
Funding institution: National Science Centre
Programme name: National Science Centre
Project leader: prof. nadzw. dr hab. Grzegorz Socha
Projekt zrealizowany w Instytucie Lotnictwa w Centrum Technologii Kosmicznych.
Project leader: Natalia Zalewska, PhD
Phone: (+ 48) 22 846 00 11 ext. 834
E-mail: natalia.zalewska[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Programme name: Statutory work
Funding institution: Institute of Aviation
Projekt COMOZ powstał z myślą o stworzeniu Centrum Operacyjnego obsługującego realizowane w Zakładzie Teledetekcji misje fotolotnicze, a w przyszłości satelitarne. Zadaniem Centrum jest monitorowanie misji lotniczych (w tym realizowanych w ramach projektu HESOFF) oraz odbiór danych z różnych satelitów (obserwacyjnych, naukowych, itp.). Dzięki Centrum możemy na bieżąco śledzić trasę lotu samolotu oraz mieć podgląd pozyskiwanych zdjęć i danych z satelitów w czasie rzeczywistym. Pozyskane dane są przetwarzane na Stacji Fotogrametrycznej oraz w laboratorium numerycznym. W ramach COMOZ funkcjonuje również stanowisko pozyskiwania sygnatur spektralnych. Wszystkie te obszary działania są ze sobą powiązane i tworzą rozbudowany system monitorująco-przetwarzający. W projekcie wykorzystywana jest też łączność radiowa zapewniająca przesył danych telemetrycznych z badanych obszarów do naszego Centrum. Pozyskane dane gromadzone są na serwerze GIS oraz w Magazynie Danych.
Projekt zrealizowany w Instytucie Lotnictwa w Centrum Technologii Kosmicznych.
Project leader: Paweł Czapski, PhD, Eng.
Programme name: Statutory work
Funding institution: Institute of Aviation
Celem badań było przedstawienie mineralogii kraterów uderzeniowych Marsa pochodzących z okresu Late Heavy Bombardment czyli Wielkiego Bombardowania takich jak – Hellas Argyre Isidis powstałych w okresie Noachian (4,5- 3,5 Ga) między 3,9-3,8 Ga oraz terenów z ich kraterami z późniejszych epok Hesperian i Amazonian – Mawrth Vallis, Oxia Planum, Hypanis Vallis i Aram Dorsum, badanych w trakcie misji ESA ExoMars w 2016 roku, mającej na celu szukanie śladów życia i związków organicznych.
Projekt zrealizowany w Instytucie Lotnictwa w Centrum Technologii Kosmicznych.
Project leader: Natalia Zalewska, PhD
Phone: (+ 48) 22 846 00 11 ext. 834
E-mail: natalia.zalewska[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Programme name: Statutory work
Funding institution: Institute of Aviation
The CleanSat project had the aim of consolidating system-level requirements for an advanced propulsion system for satellite deorbitating. Apart from delivering the design and conducting necessary performance calculations, the deorbitation trajectory was determined in order to be in-line with the 25-year rule. Institute of Aviation was the leader of the fully-Polish consortium. Cooperation with Thales Alenia Space Italia took place. Work included meetings in the ESA CDF (Concurrent Design Facility). Apart from propulsion system analysis, several actions were taken in the field of satellite mechanical configuration.
The project was carried out at the Institute of Aviation in the Center of Space Technologies.
Project leader: Paweł Nowakowski, Eng.
Phone: (+ 48) 22 846 00 11 ext. 321
E-mail: pawel.nowakowski[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Funding institution: ESA
Projekt dotyczy badań nad silnikiem rakietowym z detonacyjna komorą spalania na paliwa gazowe. Celem jest opracowanie metody projektowania silników rakietowych.
Zakres prac: zbudowanie modeli silników o średnicy zewnętrznej komory spalania 200 mm i 150 mm.
Wykonanie badań w zakresie:
– wpływ typu mieszanki (skład i ciśnienie),
– wpływ wymiarów komory ( średnica, długość, wysokość),
– optymalizacji komory spalania,
– obliczeń teoretycznych, numerycznych procesu.
Projekt realizowany w Instytucie Lotnictwa w Centrum Technologii Kosmicznych.
Project leader: Michał Kawalec, MSc. Eng.
Phone: (+ 48) 22 846 00 11 ext. 618
E-mail: michal.kawalec[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Project duration: 29.09.2016 – 29.09.2017
Funding institution: AORD
Programme name: USAF grant
CESAR – „Cost effective small aircraft” – „Projekt zintegrowany zorientowany na zaprojektowanie małego ekonomicznego samolotu transportowego” Aeronautics IP
Project duration: 1.09.2006 – 31.08.2009
Programme no.: 30 888
The aim of the project is development in the field of design and manufacturing of aviation composite parts. The project is to result in designing of engine compartment cowlings (including air inlet ducts and ventilation ducts) as well as manufacturing parts for the new compound rotorcraft being developed by Airbus Helicopters in the frame of Clean Sky 2 programme.
The project is being carried out at the Institute of Aviation in the Center of New Technologies.
Project coordinator: Rafał Żurawski
Phone: (+ 48) 22 846 00 11 ext. 416
E-mail: rafal.zurawski[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Project duration: 01.01.2017 – 31.12.2021
Funding institution: European Commission
Programme name: Clean Sky 2
Consortium: Institute of Aviation, VZLU (Výzkumný a zkušební letecký ústav), LA Composite
Project coordinator: Janusz Sznajder, PhD Eng.
Phone: (+ 48) 22 846 00 11 ext. 492
E-mail: janusz.sznajder[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Project leader: Wieńczysław Stalewski, PhD Eng.
Phone: (+ 48) 22 846 00 11 ext. 532
E-mail: wienczyslaw.stalewski[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Project duration: 01.10.2013 – 30.11.2016
Funding institution: Siódmy Program Ramowy Unii Europejskiej (FP7/2007-2013) dla Clean Sky JTI w ramach umowy o grant No.CSJ-GA-2013-619627 (75% finansowania) oraz Ministerstwo Nauki Polskiej ze środków ukierunkowanych na wspieranie badań naukowych, na podstawie umowy Nr.3129/CLEANSKY/2014/2 (25% finansowania)
Programme name: Development and Testing of Computational Methods to Simulate Helicopter Rotors with Active Gurney Flap (COMROTAG)
Consortium: Institute of Aviation
CopAIR-LA – Akcja koordynacyjna dla wspólnych projektów europejskich – Akcja wspierająca europejską współpracę badawczą w lotnictwie z krajami Ameryki Łacińskiej
Przedmiotem projektu były oryginalne prace badawcze, które pozwoliły na zdobycie nowej wiedzy o zastosowaniu materiału magnetoreologicznego w klapce mechanicznej.
Project leader: Paweł Skalski, PhD Eng.
Phone: (+ 48) 22 846 00 11 ext. 659
E-mail: pawel.skalski[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Project duration: 14.12.2011 – 13.12.2014
Funding institution: National Science Centre
Projekt badawczy zrealizowany przez Zespół Liderów Projektów.
Project leader: Jarosław Stanisławski, PhD Eng.
The main objective of HIPERGOL is to develop a rocket engine demonstrator with hipergolic ignition propellant which would be liquid and non-toxic to technical staff. The produced technology will be used in both sustainer rocket engines of launch vehicles, as well as in their final stages.
The project is being carried out at the Institute of Aviation in the Center of Space Technologies.
Project leader: Wojciech Florczuk, MSc. Eng.
Phone: (+ 48) 22 846 00 11 ext. 331
E-mail: wojciech.florczuk[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Project duration: 21.12.2016 – 20.12.2019
Funding institution: National Centre for Research and Development
Programme name: defense and security
Consortium: Institute of Aviation, Warsaw University of Technology, ZPS GAMRAT
Celem projektu DART jest stworzenie systemu, który umożliwi wynajmowanie małych samolotów do lotów w dowolne miejsca w Polsce. W pierwszym etapie projektu będziemy badać zainteresowanie proponowanym rozwiązaniem. Planujemy zebrać informacje na temat potencjalnych użytkowników oraz ich wymagań. Propozycja ta jest kierowana szczególnie do osób, które podróżują często do różnych miejsc w Polsce w celach zarówno służbowych, jak i prywatnych.
Projekt realizowany w Instytucie Lotnictwa w Centrum Nowych Technologii.
Project leader: Wojciech Miksa, PhD Eng.
Phone: (+ 48) 22 846 00 11 ext. 713
E-mail: wojciech.miksa[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Project duration: 01.04.2016 – 18.03.2017
Funding institution: European Commission
Programme name: ARTES 20 IAP
Consortium: ITTI (coordinator), Institute of Aviation, MLabs, Polish Aero Club
DRESS – „Distributed and Redundant Electro Mechanical Nose Gear Steering System” – „Elektro-mechaniczny system sterowania podwozia przedniego samolotu transportowego”, Aeronautics STREP
Project duration: 06.2006 – 06.2009
Project no.: AST5-CT-2006-30841
W projekcie został zaprojektowany, zbudowany i przebadany model hipotetycznego dwumiejscowego samolotu turystycznego w układzie połączonych skrzydeł. Celem badań była ocena przydatności tego układu dla nowej generacji samolotów lekkich oraz zebranie danych i doświadczeń przydatnych dla projektowania takich statków powietrznych.
Project leader: dr hab. inż. Cezary Galiński
Phone: (+ 48) 22 846 00 11 ext. 291
E-mail: cezary.galinski[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Project duration: 01.12.2012 – 31.05.2016
Programme name: Applied Research Programmes
Funding institution: National Centre for Research and Development
Consortium: Institute of Aviation – leader, Air Force Institute of Technology, MSP, Warsaw University of Technology
EPATS – „European Personal Air Transportation System” – „Europejski System Transportu Samolotami Osobowymi” Aeronautics SSA, nr 044549.
Project duration: 01.2007-06.2008.
Project coordinator: Institute of Aviation
ESPOSA – Efficient Systems and Propulsion for Small Aircraft – Wydajne systemy i napęd dla małych samolotów
W ramach projektu poprzez symulacje i próby w locie zostaną opracowane i zademonstrowane techniczne i proceduralne rozwiązania. Dodatkowo projekt obejmuje opracowywanie projektu standardów we współpracy z Europejską Organizacją Wyposażenia Lotnictwa Cywilnego (EUROCAE). Projekt opiera się również na aktywnej współpracy z innymi ważnymi podmiotami, takimi jak Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) i Eurocontrol.
Projekt ERA to projekt ad-hoc Europejskiej Agencji Obrony zainicjowany przez pięć państw członkowskich: Francję, Włochy, Polskę, Szwecję oraz Niemcy (lider). Planowany termin realizacji projektu to 42 miesiące. Budżet projektu wynosi 31 milionów euro. Konsorcjum przemysłowe projektu ERA koordynowanego przez Airbus Defence and Space składa się z szesnastu partnerów.
Projekt realizowany w Instytucie Lotnictwa w Centrum Technologii Kosmicznych.
Project coordinator: Jerzy Graffstein, PhD Eng.
Phone: (+ 48) 22 846 00 11 ext. 271
E-mail: jerzy.graffstein[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Project duration: 12.02.2015 – 30.12.2019
Funding institution: EDA/MON
Programme name: EDA ad hoc
Consortium: Airbus Defence and Space (coordinator), ESG Elektroniksystem- und Logistik-GmbH (Germany); SAFRAN-Sagem, Thales, ONERA (France); Saab (Sweden); Finmeccanica (Italy); and nine partners from Poland: Air Force Institute of Technology (Polish project leader), Institute of Aviation, Hertz Systems Ltd., EUROTECH, Industrial Research Institute for Automation and Measurements, Eskadra Grzegorz Trzeciak, Rzeszow University of Technology, WB Electronics S.A., Asseco Poland S.A.
Project HESOFF is focused on innovative technology integration with innovative methods of cultivation of the forest. According to this there are two basic objectives of the project:
- The evaluation of phosphite as effectors of trees resistance to pathogens of the Phytophthora genus.
- Implementation and putting into practice new methods for assessing forest conditions and cultivation efficiency by illustrating from Unmanned Aircraft (UAV).
The project is carried out at the Institute of Aviation in the Center of Space Technologies.
Project leader: Jan Kotlarz
Phone: (+ 48) 22 846 00 11 ext. 835
E-mail: jan.kotlarz[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Funding institution: European Commission /National Fund for Environmental Protection and Water Management
Programme name: LIFE+
X-TEAM D2D project aims to define, developing and initially validating a Concept of Operations (ConOps) for the seamless integration of ATM and Air Transport into an overall intermodal network, including other available transportation means (surface, water), to enable the door-to-door connectivity, in up to 4 hours, between any location in Europe, in compliance with the target assigned by the ACARE SRIA FlightPath 2050 goals.
The project is focused on the consideration of ConOps for ATM integration in intermodal transport network serving Urban and Extended Urban (up to Regional) mobility, taking into account the transportation and passengers service scenarios envisaged for the next decades, according to baseline (2025), intermediate (2035) and final (2050) time horizons.
The target ConOps provided and initially validated by the X-TEAM D2D project will encompass both the transportation platforms integration concepts and the innovative seamless mobility as a service including ATM concepts. The developed ConOps will be preliminarily evaluated against already existing and specifically defined applicable KPAs and KPIs, implementing both qualitative and quantitative performances assessment approach. The X-TEAM D2D project will develop a simulation-based platform for validating the proposed concept.
Project coordinator: Bartosz Dziugieł, PhD
Phone: (+ 48) 22 846 00 11 ext. 383
E-mail: bartosz.dziugiel[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Project duration: 01.06.2020 – 30.09.2022
Funding institution: European Commission
Programme name: SESAR JU
Consortium: CENTRO ITALIANO RICERCHE AEROSPAZIALI SCPA (CIRA), INSTITUTE FOR SUSTAINABLE SOCIETY AND INNOVATION (ISSNOVA), DEUTSCHES ZENTRUM FUER LUFT – UND RAUMFAHRT EV (DRL), SIEĆ BADAWCZA ŁUKASIEWICZ – INSTYTUT LOTNICTWA (Ł-ILOT), D-flight S.p.A., STICHTING HOGESCHOOL VAN AMSTERDAM (HVA)
This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under grant agreement No 891061 X-TEAM D2D.
FLITE – „Flite test easy” – „Polepszenie procedur badania w locie dynamiki strukturalnej samolotu w warunkach naturalnych wzbudzeń” EUREKA
Project duration: 1.01.2002 – 30.04.2003
Project no.: E12419
FLITE 2 – „Flite test easy- extension” – „Badania modalne konstrukcji samolotów w czasie lotu”
EUREKA
Project duration: 01/12/2004-30/11/2007 (Eureka)
Project no.: 414/E-266/SPB/EUREKA/T-12/DWM 102/2004-2007
Projekt ma na celu przeprowadzenie badań silnika rakietowego na ciekły ekologiczny materiał pędny, opracowanego w Zakładzie Technologii Kosmicznych. Prace są prowadzone na zlecenie Europejskiej Agencji Kosmicznej. Poziom rozwoju technologii, jaki zostanie osiągnięty w wyniku realizacji projektu, to TRL3. Silnik ten będzie stanowić alternatywę dla obecnie stosowanych napędów, wykorzystujących toksyczne pochodne hydrazyny oraz tlenki azotu.
Projekt realizowany w Instytucie Lotnictwa w Centrum Technologii Kosmicznych.
Project leader: Paweł Surmacz, PhD Eng.
Phone: (+ 48) 22 846 00 11 ext. 496
E-mail: pawel.surmacz[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Project duration: 12.01.2015 – 31.12.2017
Funding institution: ESA (Polish Incentive Scheme)
Programme name: ESA grant
Consortium: Institute of Aviation (coordinator), Jakusz Sp. z o.o., WB Electronics, Thales Alenia Space UK
HIGHTRIP is a project co-financed by the European Commission in the frame of Clean Sky 2 (Horizon 2020). Consortium, coordinated by NLR, is composed of four partners. Institute of Aviation will take part in the design activities, whereas companies P.W. Metrol and Szel-Tech in the manufacturing activities together with NLR. NLR will also be responsible for preparation of tooling and measuring equipment as well as for processing of wind tunnel test results, that will be conducted in French institute ONERA. The test model will be designed according to requirements from Leonardo Helicopters.
The goal of the HIGHTRIP project is design, manufacturing and tests of wind tunnel model of new tiltrotor being developed by Leonardo Helicopters in cooperation with Partners under Clean Sky 2.
Project is realized by the Institute of Aviation in the Centre of New Technologies.
Project leader: Eng. Rafał Żurawski
Phone: (+48) 22 846 00 11 ext. 416
E-mail: rafal.zurawski[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Date: 01.11.2018 – 31.10.2021
Funding institution: European Commission
Programme: Clean Sky 2
Consortium: NLR-STICHTING NATIONAAL LUCHT-N RUIMTEVAARTLABORATORIUM, INSTYTUT LOTNICTWA, SZEL-TECH GRZEGORZ SZELIGA , P.W. METROL DARIUSZ DĄBKOWSKI.
HiReTT – „High Reynolds number tools and techniques for civil transport aircraft design” – „Narzędzia i Techniki Projektowania w Zakresie Dużych Liczb Reynoldsa dla Samolotów Komunikacyjnych” Growth 3, RTD.
Project duration: 01.08.2002 – 30.11.2005
HISAC – „HIGH SPEED ENVIRONMENTALLY FRIENDLY AIRCRAFT” „Oszacowanie wykonalności nowego naddźwiękowego pasażerskiego samolotu odrzutowego” – Aeronautics IP.
Project duration: 01.05.2005 – 30.04.2008
Project no.: AIP4-CT-2005-516132
The ambition of the HYPROGEO project, which is co-funded by the European Commission under the Horizon 2020 programme, is to develop a propulsion engine based on hybrid chemical propulsion. Hybrid propulsion is not a new technology but its application to a transfer module or to a re-ignitable upper stage is very innovative. It is an interesting alternative for the GEO transfer, which is currently limited to two options: either to rely on chemical (liquid) propulsion or on the newly developed Electrical Propulsion (EP) technology. Hybrid propulsion features very good synergies and complementarities with those solutions as its thrust level lies between what they are capable of. Moreover, it presents two benefits are: green and simpler design (compared to bi-liquid), shorter transfer time and reduced cost of operations (compared to electric propulsion).
Project leader: Wojciech Florczuk, MSc Eng.
Phone: (+ 48) 22 846 00 11 ext. 331
E-mail: wojciech.florczuk[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Project duration: 01.02.2015 – 31.01.2018
Funding institution: European Commission
Programme name: Horizon 2020
HELIX – „Innovative aerodynamic high lifts concepts” – „Nowoczesne aerodynamiczne systemy mechanizacji skrzydła” – Growth 3, RTD,
Project duration: 01.06.2001 – 30.04.2005 (+ annex 2006 )
The goal of the project is to develop an optical system for in-plane and out-of-plane displacement/strain measurements and for characterization of material properties. The system will compromise of two optical modules for non-invasive measurements and software for calculating material constants. This approach is called combined numerical-experimental technique.
Project leader: Piotr Kowalczyk, PhD Eng.
Phone: (+ 48) 22 846 00 11 ext. 329
E-mail: piotr.kowalczyk[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Project duration: 01.07.2014 – 31.08.2017
Funding institution: National Centre for Research and Development
The aircraft flight stabilisation is being performed by the Flight Management Systems, and that particular task by its part – autopilots. They are comparatively expensive and not all the aircraft are equipped with them. However, most of the aircraft, mainly the airplanes, are equipped with trimming surfaces. They are usually located at the primary flight control surfaces: elevator, rudder, and sometimes ailerons. During the performed investigations of the airplane flight control systems, we have discovered that in some cases, there is a feasibility of flight stabilisation with the use of trimming surfaces. Stabilisation of flight with the use of trimers is a comparatively cheap solution and feasible to be mounted at the light airplanes of the General Aviation (GA) group. The airplane equipped with such a device will be safer.
The aims of the project are: designing, constructing, and testing of the light airplane flight stabilisation system, using trimmers for that purpose. Taking into consideration existing trends of extending the quantity and quality of GA, and also the future new rules for the aircraft flight performance in the European controlled aerospace, proposed system installed in the commonly used airplanes will substantially increase the flight safety and accessibility of such transportation devices for the users with the lowest acceptable level of professionalism.
The project is being performed together with the Airbus Poland S.A.
Project leader: dr hab.inż. Cezary Szczepański
Phone: (+ 48) 22 846 00 11 ext. 683
E-mail: cezary.szczepanski[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Date: 2018-2021
Funding institution: National Centre for Research and Development
Programme: ISSLOT
Przeznaczeniem BSR jest wsparcie działań wojsk lądowych, marynarki wojennej, straży granicznej w operacjach specjalnych prowadzonych w trudnym terenie góry, obszary zabudowane lub zagrożone ostrzałem przeciwnika. Bezzałogowy śmigłowiec jest bezpieczną alternatywą dla wykorzystania załogowych środków wsparcia lotniczego samolotów i śmigłowców. Sposób wykorzystania BSR uzależniony jest od rodzaju zabudowanych urządzeń i wyposażenia specjalistycznego (sensorów) o masie nie przekraczającej oferowanego udźwigu użytecznego.
Project leader: Paweł Guła, MSc, Eng.
Consortium: Institute of Aviation, Air Force Institute of Technology and Military Aviation Work no. 1
Projekt zrealizowany w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Priorytet 1. „Badania i Rozwój Nowoczesnych Technologii”, Działanie 1.3. „Wsparcie projektów B+R na rzecz przedsiębiorców realizowanych przez jednostki naukowe”,Poddziałanie 1.3.1. „Projekty rozwojowe”.
Project leader: Antoni Niepokólczycki, PhD, Eng.
Phone: (+ 48) 22 846 00 11 ext. 546
E-mail: antoni.niepokolczycki[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Project duration: 01.07.2013 – 30.06.2015
Consortium: Peszke S.C. from Krosno and Institute of Aviation (leader)
Funding institution: National Centre for Research and Development
Programme name: Innovative Economy Programme
Project no.: POIG.01.03.01-14-037/12-
Project leader: Ewelina Szpakowska-Peas, MSc. Eng
Phone: (+ 48) 22 846 00 11 ext. 350
E-mail: ewelina.szpakowska[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Project duration: 01.10.2013 – 30.09.2016
Funding institution: National Centre for Research and Development
Projekt realizowany w Instytucie Lotnictwa w Centrum Technologii Kosmicznych.
Project coordinator: Stanisław Popowski, PhD Eng.
Phone: (+ 48) 22 846 00 11 ext. 317
E-mail: stanislaw.popowski[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Project duration: 23.04.2013 – 31.10.2016
Funding institution: National Centre for Research and Development
Consortium: Military Institute of Aviation Medicine (leader), Institute of Aviation, WB Electronics S.A., Maskpol S.A., Institute of Medical Technology and Eqipment, Military Institute of Hygiene and Epidemiology
Project leader: Rafał Kajka, PhD Eng.
Project duration: 01.05.2015 – 31.12.2015
Project no.: POIG.02.02.00-14-022/09-10
Consortium: Military University of Technology (leader), Institute of Aviation, Warsaw University of Technology
As a result of research, analysis and implementation, new technologies for aircraft structures will be developed. New elements will be tested and implemented as components of the cab and engine nacelle in M28 aircraft.
The project is being carried out at the Institute of Aviation in the Center of New Technologies.
Project leader: Paweł Guła, MSc. Eng.
Phone: (+ 48) 22 846 00 11 ext. 420
E-mail: pawel.gula[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Project duration: 01.07.2016 – 31.12.2021
Funding institution: European Commission
Programme name: CleanSky2
Consortium: Institute of Aviation – coordinator, PZL Mielec, EUROTECH Sp. z o.o., SZEL-TECH Szeliga Grzegorz, P.W. „Metrol” Dariusz Dąbkowski, ULTRATECH Sp. z o.o., ZAKŁADY LOTNICZE Margański & Mysłowski S.A., Centro Italiano Ricerche Aerospaziali.
Celami szczegółowymi projektu były: rozpoczęcie postępowania w celu uzyskania ochrony patentowej w 11 krajach europejskich (Holandia, Wielka Brytania, Belgia, Francja, Hiszpania, Niemcy, Włochy, Czechy, Rumunia, Szwajcaria, Austria), dokonanie zgłoszenia do Urzędu Patentów i Znaków Towarowych (USPTO) w Stanach Zjednoczonych oraz dokonanie zgłoszenia do Urzędu Patentowego w Kanadzie.
Przedmiotem patentu była metoda badania swobody samolotu od flatteru z wykorzystaniem algorytmów umożliwiających estymację właściwości aerosprężystych w czasie prób flatterowych w locie w czasie rzeczywistym.
Projekt był realizowany w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, lata 2007-2013. Priorytet 1, Badania i rozwój nowoczesnych technologii. Działanie 1.3, Wsparcie projektów B+R na rzecz przedsiębiorców realizowanych przez jednostki naukowe. Poddziałanie 1.3.2, Wsparcie ochrony własności przemysłowej tworzonej w jednostkach naukowych w wyniku prac B+R.
Project leader: Antoni Niepokólczycki, PhD Eng.
Phone: (+ 48) 22 846 00 11 ext. 524, 546
E-mail: antoni.niepokolczycki[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Project duration: 01.07.2012 – 31.12.2015
Funding institution: Information Processing Centre
Programme name: Innovative Economy Programme
Project no.: POIG.01.03.02-14-045/11-13
Project leader: Tomasz Szczepanik, MSc. Eng.
Phone: (+ 48) 22 846 00 11 ext. 711
E-mail: tomasz.szczepanik[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Project duration: 01.06.2013 – 31.05.2015
Funding institution: National Centre for Research and Development
Project no: POIG.01.03.01-14-007/12
Consortium: Institute of Aviation (leader), Aviation Artur Trendak
Celem strategicznym projektu było ukierunkowanie realizowanych w kraju prac badawczych w branży lotniczej na dziedziny które mają lub będą miały decydujący wpływ na poprawę pozycji konkurencyjnej polskiej gospodarki.
Celami szczegółowymi projektu były: zwiększenie stopnia wykorzystywania w praktyce gospodarczej wyników prac badawczo-rozwojowych prowadzonych w polskich jednostkach naukowych, zwiększenie podaży nowych, innowacyjnych rozwiązań przydatnych gospodarce, zwiększenie efektywności wykorzystania projektów celowych dla realizacji strategicznych celów przedsiębiorstw, integracja środowiska naukowego i przemysłowego na poziomie narodowym w dziedzinie wykorzystania technologii inteligentnych w lotnictwie, wykreowanie grupy nowych innowacyjnych rozwiązań technicznych tworzących polską specjalność w ww. zakresie, rozwój małych firm typu spin-off transferu technologii, wprowadzeniem grupy partnerów narodowych do tzw. European Research Area w dziedzinie aeronautyki z aktywnym udziałem w europejskich projektach badawczych 7PR – KE, wzrost liczby zgłoszeń patentowych i wdrożeń, zwiększenie innowacyjności przedsiębiorstw sektora przemysłu lotniczego, zwiększenie udziału innowacyjnych produktów polskiej gospodarki na rynku międzynarodowym, rozwój poziomu naukowego i technicznego zasobów ludzkich, w wyniku realizacji projektu, wykonawcy uzyskają tytuły zawodowe lub stopnie naukowe – magisterskie, doktorskie, habilitacje.
Projekt był realizowany w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, lata 2008-2013, Priorytet 1. Badania i Rozwój Nowoczesnych Technologii, Działanie 1.1. Wsparcie badań naukowych dla budowy gospodarki opartej na wiedzy, Poddziałanie 1.1.2 Strategiczne programy badań naukowych i prac rozwojowych.
Project leader: Jerzy Żółtak, PhD
Phone: (+ 48) 22 846 38 22
E-mail: jerzy.zoltak[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Funding institution: National Centre for Research and Development
Programme name: Innovative Economy Programme
Consortium: Rzeszow University of Technology (coordinator), Lublin University of Technology, Silesian University of Technology, Czestochowa University of Technology, Lodz University of Technology, Warsaw University of Technology, Institute of Fundamental Technological Research Polish Academy of Sciences, Institute of Aviation, The Szewalski Institute of Fluid-Flow Machinery Polish Academy of Sciences, University of Rzeszów, Air Force Institute of Technology
Projekt realizowany w Instytucie Lotnictwa w Centrum Technologii Kosmicznych.
Project leader: Beata Lisik, MSc.
Phone: (+ 48) 22 846 00 11 ext. 462
E-mail: beata.lisik[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Project duration: 01.12.2013 – 31.03.2017
Funding institution: National Centre for Research and Development
Project leader: Daniel Szeląg, PhD Eng.
Funding institution: National Centre for Research and Development
NAS-TAURUS – „Technology development for aeroelastic simulations on unstructured grids” – „Opracowanie technologii symulacji aeroelastycznej na siatkach niestrukturalnych” Growth 3, RTD
Project duration: 01.07.2002 – 31.07.2004
PRELOT – Opracowanie technologii wytwarzania lotniczych struktur kompozytowych z preimpregnatów węglowych z pominięciem procesu autoklawowego
Project leader: Daniel Szeląg, PhD, Eng.
Funding institution: National Centre for Research and Development
Optimization of aerodynamic resistance is one of the key issues in the automotive design process. For electric vehicles, this issue is particularly significant due to the need to maximize vehicle range. Within project, the PROPEL consortium (Ł-ILOT + Ł-PIMOT) proposes to develop a numerical optimization methodology (CFD) and experimental (wind tunnel tests) of the aerodynamic resistance of ground vehicles, and to develop design solutions for the components of an electric car that reduce its resistance coefficient. The developed know-how and R&D base will be able to be easily used to support other entities in the automotive industry as well as other ground transport branches, such as rail transport.
Planned effects of project realization:
The project will result in (i) development of design solutions for an electric vehicle to reduce aerodynamic resistance, (ii) construction of know-how in numerical optimization of aerodynamic resistance for ground transportation vehicles, (iii) construction of know-how and apparatus background for experimental research of aerodynamic resistance of ground transportation vehicles. Due to the strategic decision to build a Polish brand of electric car, above mentioned effects are consistent with the goals of the Lukasiewicz Research Network both in terms of conducting R&D work conducting R&D work that is crucial to the economic policy of the country and the potential for its commercialization.
CO-FINANCING: 734 605,27 PLN
TOTAL VALUE: 918 256,59 zł
The project is co-financed as part of the TARGETED SUBSIDY OF THE ŁUKASIEWICZ CENTER’S PRESIDENT.
Project leader: Wiesław Zalewski
Phone: (+48) 22 846 00 11 ext. 359
E-mail: wieslaw.zalewski[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Termin realizacji: 01.10.2021 – 30.09.2022
Funding institution:The State Budget
Programme name: Targeted Subsidy
Consortium: Łukasiewicz Research Network – Institute of Aviation, Łukasiewicz Research Network – Automotive Industry Institute

Zgodnie z założeniami projektu, wykonano latający model samolotu w skali 1:5. Model ten jest wierną kopią samolotu pełnowymiarowego również pod kątem technologii kompozytowych jakie zostały do jego budowy wykorzystane. Model został poddany próbom w locie, które przeszedł w pełni pomyślnie. W ten sposób został potwierdzony cały proces projektowy. Zweryfikowano również prawidłowe właściwości dynamiczne samolotu, co było przedmiotem licznych prac analitycznych z zakresu stateczności. Wykorzystanie do jego budowy takiej samej technologii jaka przewidziana jest do budowy pełnowymiarowego prototypu potwierdziło w należytym stopniu opanowanie szeregu problemów technicznych.
Projekt „PHOENIX – Bezzałogowy Samolot Stratosferyczny” zrealizowany został w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013, Priorytet 1. Badania i rozwój nowoczesnych technologii, Działanie 1.1 Wsparcie badań dla budowy gospodarki opartej na wiedzy, Poddziałanie 1.1.2 Strategiczne programy badań naukowych i prac rozwojowych.
Project duration: 02.03.2009 – 31.12.2013
Funding institution: National Centre for Research and Development
Project no.: POIG.01.01.02-14-033/09
Programme name: Innovative Economy Programme
IMPERIA – „Poprawa Trwałości Zmęczeniowej Połączeń Nitowych Stosowanych w Konstrukcjach Lotniczych”
PULCHER – Pulsed Chemical Rocket with Green High Performance Propellants
Project leader: Grzegorz Szymanowski
Phone: (+ 48) 22 846 00 11
E-mail: grzegorz.szymanowski[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Project duration: 01.10.2012 – 30.11.2015
Funding institution: National Centre for Research and Development
Project no.: POIG.02.03.01-00-019/10-07
SAT-Rdmp – Small Air Transport Rdmp
SCRATCH IV – „Support for Collaborative Aeronautical Technical Research” – „Akcja wspierajaca udział małych przedsiębiorstw w projektach Programu Ramowego – edycja IV” SSA
Project duration: 01.05.2004 – 30.04.2006
Project no.: ASA3-CT-2004-510981
Punkt kontaktowy w Instytucie Lotnictwa.
SCRATCH – „Support for Collaborative Aeronautical Technical Research” –”Akcja wspierajaca udział małych przedsiębiorstw w projektach 6 Programu Ramowego – kontynuuacja” Aeronautics SSA
Project duration: January 2006 – May 2007
Project no.: ASA5-2006-036267
Punkt Kontaktowy w Instytucie Lotnictwa.
Project leader: Antoni Niepokólczycki, PhD Eng.
Project leader: prof. dr hab. inż. Piotr Wolański
Phone: (+ 48) 22 846 00 11 ext. 226
E-mail: piotr.wolanski[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Funding institution: Information Processing Centre
Project no.: POIG.01.03.01-14-071/09-
SOFIA – „Safe Automatic Flight Back and Landing of Aircraft” – „Systemu FRF bezpiecznego powrotu samolotu na ziemię” IP projekt nr AST5-CT-2006-030911,
Project duration: 01.06.2006 – 30.08.2009
The project is being carried out at the Institute of Aviation in the Center of Space Technologies.
Project leader: Damian Kaniewski, MSc. Eng.
Phone: (+ 48) 22 846 00 11 ext. 321
E-mail: damian.kaniewski[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Project duration: 13.12.2016 – 12.12.2019
Funding institution: National Centre for Research and Development
Programme name: defense and security
STARLET – program badawczy finansowany przez konsorcjum Clean Sky Joint Undertaking. Instytut Lotnictwa był jedynym uczestnikiem-wykonawcą w tym programie.
Project coordinator: Janusz Sznajder, PhD Eng.
SUPERSKYSENCE – „Smart Maintenence of hydraulic fluid using on board monitoring and reconditioning system” – „Inteligentny monitoring płynu hydraulicznego na pokładzie samolotu”, Aeronautics IP
Project duration: 01.06.2006 – 30.08.2009
Project no.: 030863
Project leader: Daniel Szeląg, PhD Eng.
Funding institution: National Centre for Research and Development
Project no.: POIG.01.01.02-14-017/09
Project leader: Wiesław Krzymień, PhD Eng.
E-mail: wieslaw.krzymien[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Phone: (+ 48) 22 846 00 11 ext. 228
Funding institution: Information Processing Centre
Project no.: POIG.01.03.01-14-074/09-
TFAST – Transition Location Effect on Shock Wave Boundary Layer Interaction
Projekt zakłada modyfikację turbiny sprężarki oraz turbiny napędowej w silniku śmigłowca w celu zwiększenia ich efektywności, wytrzymałości, a także trwałości (wydłużenia okresu eksploatacji). Projekt dotyczy takich zagadnień jak: bariery termiczne stosowane na łopatki kierownice, badania wytrzymałościowe w podwyższonej temperaturze nowego materiału kompozytowego na osnowie stopów niklu, nowoczesne metody nakładania powłok, nowoczesne metody obróbki skrawaniem i wpływ jej parametrów na jakość wyrobu, a także badania odporności materiału na zjawiska zmęczenia i pełzania.
Rezultatem projektu będzie zbudowanie zespołu turbiny napędowej oraz zintegrowanego układu gazowego zasilania turbiny z wykorzystaniem nowych technologii. Zostanie on przebadany na silniku lotniczym, co pozwoli także określić wpływ parametrów turbiny na osiągi silnika.
Projekt realizowany w ramach programu sektorowego INNOLOT, Demonstrator Główny: Innowacyjny system napędowy, temat ISN-A3: Zaawansowane techniki wytwarzania zespołu turbiny napędowej.
Project leader: prof. dr hab. inż. Grzegorz Socha
Phone: (+ 48) 22 846 00 11 ext. 347
E-mail: grzegorz.socha[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Project duration: 01.06.2014 – 31.12.2018
Funding institution: National Centre for Research and Development
Programme name: INNOLOT
UAVNET – „Civilian UAV Thematic Network: Technologies, Application” – „Cywilne Samoloty Bezpilotowe: Technologia, Zastosowanie, Certyfikacja” , Growth 3, SSA/CA
Project duration: 01.05.2002 – 30.11.2005
UFAST – „Unsteady effects of shock wave induced separation” – „Interferencja fal uderzeniowych w opływie profilu lotniczego” AERONAUTICS STREP,
Project duration: 01.12.2005 – 30.11.2008
Project no.: AST4-CT-2005-012226
ViewLS – Clear Views on Clean Fuels „Strategie rozwoju paliw alternatywnych w Europie-udział honorowy jako tzw. Diamond VIP” – Diamond VIP
Project duration: 2003-2005
X2-Noise – „Thematic Network on Aeroacoustics of New Aircraft; Engine Configurations – Impact of Aircraft Noise on Future Designs” – „Sieć tematyczna w obszarze aeroakustyki nowych samolotów i konfiguracjii silników”, Growth 3, SSA/CA,
Project duration: 01.11.2002 – 30.04.2006
Celem projektu jest pozyskanie narzędzi dla rozwiązywania modeli kinetycznych układów złożonych z kilku typów cząstek. Wynikiem pracy badawczej będzie opracowanie oprogramowania przeprowadzającego symulacje numeryczne wraz ze wstępnym modelem heliopauzy.
Projekt realizowany w Instytucie Lotnictwa w Centrum Technologii Kosmicznych.
Project leader: prof. nadzw. dr hab. Romana Ratkiewicz-Landowska
Phone: (+ 48) 22 846 00 11 ext. 561
E-mail: romana.ratkiewicz[at]ilot.lukasiewicz.gov.pl
Project duration: 2016-2017
Funding institution: Institute of Aviation
Programme name: Statutory work